Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Poprawa nawyków żyweniowych

zioła

Mówi się, że jesteśmy tym co jemy. Jest w tym wiele prawdy, ponieważ wraz z jedzeniem dostarczamy swojemu organizmowi cennych witamin, minerałów i wartości odżywczych. Niestety w dzisiejszych czasach łatwo przesadzić z dodatkami takimi jak sól czy cukier, które co prawda są potrzebne, ale nie w tak dużych ilościach jakie spożywa większość z nas. Nawet jeśli solimy potrawy ostrożnie, to spora ilość soli znajduje się w przekąskach, daniach gotowych czy wędlinach. Podobnie jest w przypadku cukru, choć cukier można łatwiej kontrolować, ponieważ wystarczy nie przesadzać z ciastkami i czekoladą. Nie warto popadać w paranoje i wyrzucać ze swojej diety wszystkie niezdrowe przekąski, ale wystarczy delikatnie zmienić swoje nawyki żywieniowe aby poprawić swoje samopoczucie. Nie musimy przechodzić na całkowitą dietę, ponieważ czasami wystarczy użyć kilku zamienników w naszej diecie.

Przyprawy

Na pierwszy ogień idzie sól, która obecna jest prawie wszędzie. Sami używamy jej po to aby wzmocnić smak potraw, lecz ma ona także działanie konserwujące, dlatego dodaje się ją w większej ilości do wędlin. Warto czytać skład tego co kupujemy, ale poza tym należy ograniczyć ilość soli, którą sami sypiemy do potraw. Skoro ma ona za zadanie podbić smak, wówczas możemy zamiast niej używać różnych przypraw i ziół, które nie tylko nie szkodzą, ale także mogą mieć silne działanie zdrowotne. Najpopularniejszą przyprawą pochodzenia ziołowego jest pieprz, który najczęściej używany jest w celu podniesienia poziomu ostrości potraw. Sam pieprz ma jednak działanie wzmacniające smak i wystarczy dodać go odrobinę aby to wyczuć. Dopiero po wykorzystaniu większej jego ilości będziemy w stanie wyczuć większą ostrość posiłków.

Czy wartro używać kurkumy?

Rzadziej używaną przyprawą jest kurkuma, która również wzmacnia smak, lecz nie podnosi ostrości. Kurkuma powinna być wykorzystywana o wiele częściej, ponieważ ma ona bardzo silne działanie antynowotworowe. Kurkuma jest także jednym ze składników używanych do produkcji musztardy, lecz często znajdziemy ją tam w śladowych ilościach. W przypadku zup i sosów dobrym sposobem na wzmocnienie smaku jest używanie lubczyku, który najlepszy jest w postaci świeżej, lecz dostępny jest także w suszonej wersji. O jego właściwościach smakowym świadczy fakt, że dawniej na roślinę ta mówiono potocznie „maggi”, ponieważ posiada smak bardzo zbliżony do słynnej przyprawy w płynie. W przypadku cukru należy pamiętać, że łyżeczka lub dwie każdego dnia nie są niczym złym, ale przede wszystkim powinniśmy unikać słodzonych napojów. Już nawet ciastka nie posiadają tylu cukrów, co popularne napoje. W przypadku niektórych z nich możemy liczyć się z tym, że 60 łyżeczek cukru na objętość dwóch litrów napoju.

Standardowa szklanka lub kubek posiada pojemność 250 ml, więc podzielmy 2 litry przez 8, czyli liczbę szklanek, a wyjdzie nam ilość 7,5 łyżeczki cukru. Teraz wyobraźmy sobie, że tyle samo cukru sypiemy do herbaty lub kawy. Warto przy tym dodać, że większość napojów gazowanych zawiera w sobie także sporo niezdrowych substancji chemicznych odpowiadających za barwę czy właściwości konserwujące. Zamiast pić tego typu napoje, zamieńmy je na wodę, herbatę czy soki, lecz niech będą to soki własnoręcznie wyciskane, a nie te dostępne w sklepach. Nie ma nic złego w tym by od czasu do czasu posłodzić herbatę lub kawę, ponieważ nie dodajemy do nich tak wielkiej ilości cukru.

Zobacz więce zdrowych porad na blogu https://naczynia.olkusz.pl/blog/

Wpływ na nasze zdrowie ma wiele czynników, a dieta jest jedną z nich. Pamiętajmy jednak, że dieta nie jest sposobem na odchudzanie się, lecz ogólnym spisem spożywanych przez nas potraw i dodatków w postawi przypraw. Nie musimy zupełnie zmieniać naszej diety aby poczuć się lepiej i zyskać na zdrowiu, ponieważ czasem wystarczy wyeliminować z niej część składników lub znaleźć dla nich zamienniki. Zioła są na to doskonałym sposobem, ponieważ mogą posiadać podobne właściwości jakie ma sól, a dodatkowo wiele z nich łączy w sobie bardzo duże walory zdrowotne, których nie należy bagatelizować.

Tekst przy współpracy z naczynia.olkusz.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poprawa nawyków żyweniowych

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0