Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Metabolizm – wszystko co powinnaś o nim wiedzieć!

brzuch

W młodości niedoceniany, nie zwracamy na niego jakiejś szczególnej uwagi, jest i tyle. Kiedy jednak zwalnia i daje o sobie znać w postaci dodatkowych kilogramów lub braku efektów odchudzania szukamy sposobów jak go przyspieszyć. Metabolizm, bo o nim mowa to zbiór reakcji biochemicznych prowadzących do przekształcenia pożywienia na energię. Mówiąc prościej to wszystko to co dzieje się z jedzeniem, co prowadzi do tego, że mamy siłę chodzić, pracować, uprawiać sport, ale także, a może przede wszystkim co podtrzymuje stałą pracę naszych narządów.

Jak działa metabolizm?

Niewłaściwe  diety o wartości energetycznej poniżej naszej podstawowej przemiany materii (PPM), są skutecznym sposobem do spowolnienia metabolizmu, co po zakończeniu takiej „diety” prowadzi do powszechnie znanego efektu jo-jo. Niestety nie tylko nieodpowiednie metody odchudzania spowalniają metabolizm, na jego tempo mogą mieć wpływ także niektóre choroby, jak np. choroby tarczycy – Hashimoto czy niedoczynność.  Nie ma jednak co wpadać w panikę myśląc, że nasz metabolizm umarł wraz z wiekiem czy z kolejną dietą „5 kilo mniej w tydzień”! Tempo przemian energetycznych łatwo przyspieszyć przy pomocy kilku prostych zasad, które warto wprowadzić do swojego życia już dziś! Oto kilka z nich:

  1. Żadnych diet poniżej PPM – organizm nie jest głupi, widząc, że dostaje mniej pożywienia niż potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania zwalnia tempo przemian metabolicznych ze strachu przed długim okresem głodu. Co za tym idzie, spożywane posiłki chociaż małe w pewnych stopniu zostaną odłożone w postaci tkanki tłuszczowej.
  2. Jedz regularnie – jedzenie raz, albo 2 na dobę to zabójstwo dla organizmu. Głodny po całym dniu niejedzenia wpadasz do domu, kierunek lodówka. Na talerzu ląduje tyle jedzenia, że organizm nie da rady go szybko strawić, nie mówiąc o tym, że gdy Ty pójdziesz spać, on zamiast odpocząć będzie się z tym męczył. Nie będąc w stanie zużyć energii odłoży jej nadmiar w postaci kolejnego wałeczka na brzuchu. 5 posiłków dziennie, mniej, a częściej – to to co organizm lubi najbardziej. Jest w ciągłym trybie gotowości do pracy, trawi, metabolizuje i czeka na kolejną porcję paliwa. Nic nie odkłada, bo wie, że za chwilę dostanie coś pysznego i  pożywnego.
  3. Początek dnia z wodą – szklanka ciepłej wody z cytryną nawet w upalny dzień to coś za co ciało Ci podziękuje. Oprócz nawodnienia i oczyszczenia dzięki alkalizującym właściwościom cytryny rozbudzi organizm, a przede wszystkim układ pokarmowy i pozwoli na jego lepszą pracę w ciągu dnia.
  4. Śniadanie – bez niego ani rusz! Mimo tego, że nie zawsze jest czas, warto od niego zacząć nasz dzień. Ja stawiam na te białkowo-tłuszczowe (poniżej dlaczego białko jest dobre dla metabolizmu). Z rana poziom kortyzolu jest wysoki, nie chcemy podbijać ani jego ani poziomu insuliny – to może zaburzać metabolizm (insulinooporność) dlatego dobrze zjeść np. jajko z awokado, omlet z warzywami czy chociażby dobry jakościowo kawałek mięsa (tak, mięso na śniadanie jest jak najbardziej dobrym pomysłem!). Poza tym, że będziemy syci to od samego rana damy naszemu ciału znać, że jesteśmy gotowi do działania!
  5. Jedz białko – pomimo tego, że białko tak jak węglowodany dostarcza 4kcal/g to jego strawienie wymaga od organizmu dużo większego nakładu energii, w efekcie czego samo trawienie białka spala do 25% kcal dostarczanych przy jego spożyciu. Dlatego na najbliższy obiad zaplanuj dobre, grillowane chude mięso lub rybę z surówką i ciesz się tym, że Twój metabolizm w trakcie jedzenia działa na najwyższych obrotach!
  6. Doprawiaj – ostre przyprawy, takie jak papryka ostra, chilli, pieprz czarny czy cayenne to zbawienie dla metabolizmu. Kapsaicyna zawarta w ostrych papryczkach rozgrzewa nasz organizm do czerwoności. Doprawione potrawy dają przysłowiowego kopa do lepszego trawienia i użytkowania wytworzonej przez organizm energii.
  7. Ćwicz – to chyba nie wymaga komentarza. Regularne ćwiczenia podnoszą sprawność organizmu, a dzięki pracy mięśni tempo metabolizmu zwiększa się i to nie tylko podczas ćwiczeń, ale także po ich zakończeniu. Więc może jakiś szybki spacer albo przejażdżka na rowerze dla tych, którzy nie są fanami siłowni?

Złota 7! Kilka prostych zasad i znów będzie można cieszyć się z szybszego metabolizmu i pięknego, zdrowego ciała na plaży podczas nadchodzących wakacji!


Aleksandra Remplakowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Metabolizm – wszystko co powinnaś o nim wiedzieć!

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0