Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta dr Dąbrowskiej – dietetyczny fenomen ostatnich lat

dieta dr Dąbrowskiej

Z roku na rok coraz bardziej zmienia się nasza świadomość dotycząca zdrowego odżywiania. Dieta przestaje być zatem postrzegana jedynie przez pryzmat odchudzania, ale ma też realizować określone cele zdrowotne. Nie inaczej jest z dietą dr Dąbrowskiej, która od jakiegoś czasu stale zyskuje na popularności. Jakie są najważniejsze założenia tej diety i jak wygląda dieta Dąbrowskiej dzień po dniu?

Dieta Dąbrowskiej – dla kogo?

Dr Ewa Dąbrowska to lekarka, która odważyła się głośno powiedzieć o leczniczych aspektach codziennego odżywiania, traktując je jako lek na wiele chorób cywilizacyjnych. W swych poglądach poszła nawet o krok dalej, zachęcając do okresowych postów. Co prawda w dawnych czasach głodówka była uznanym środkiem leczniczym, jednak w dzisiejszych czasach paradoksalnie bardziej obawiamy się skutków postu niż przejedzenia. A dr Ewa Dąbrowska udowadnia nam, jak bardzo się mylimy. Dieta Ewy Dąbrowskiej jest bowiem oparta na wieloletnich doświadczeniach klinicznych i przynosi zaskakujące rezultaty u poważnie chorych osób. Dieta warzywno – owocowa dr Dąbrowskiej polecana jest każdemu, kto chce oczyścić organizm oraz zredukować masę ciała. Ale poza korzystnym wpływem na odchudzanie dieta dr Dąbrowskiej to także szeroki aspekt zdrowotny.

Wskazania do diety dr Dąbrowskiej to:

– obniżona odporność

– reumatoidalne zapalenie stawów i inne choroby autoimmunologiczne (toczeń trzewny, choroba Hashimoto)

– choroby skóry: łuszczyca, egzema, trądzik

– alergie, astma czy katar sienny

– schorzenia neurologiczne i migreny

– schorzenia endokrynologiczne: klimakterium, zaburzenia miesiączkowania, schorzenia tarczycy, torbiele jajników

Natomiast przeciwwskazania do diety Dąbrowskiej to wyniszczenie organizmu, choroba nowotworowa, okres ciąży i laktacji oraz terapia sterydami.

Dieta dr Dąbrowskiej – zasady

Założeniem diety Ewy Dąbrowskiej jest spożywanie niskoskrobiowych i niskocukrowych produktów roślinnych, dostarczających do 800 kcal dziennie. Taka lecznicza głodówka trwa od kilku do kilkunastu tygodni. W diecie dr Dąbrowskiej menu komponowane jest w oparciu o warzywa: marchew, buraki, seler, pietruszka, rzodkiew, dynia, kabaczek, ogórki, pomidory, paprykę, cebulę, por, czosnek, sałatę i zioła. Inne dozwolone produkty diety Dąbrowskiej to niskocukrowe owoce, np. jabłka, cytryny, grejpfruty czy  jagody, a także herbaty owocowe lub ziołowe i wywary z warzyw. Przepisy diety dr Dąbrowskiej obejmują zatem świeżo wyciskane soki, zupy, surówki, warzywa pieczone i duszone. Za najcenniejsze posiłki diety uznawane są surowe warzywa, dostarczające bogactwa witamin, minerałów, antyoksydantów i enzymów, jednak nie każdy dobrze toleruje duże ilości warzyw nie poddanych obróbce termicznej. Przykładowy jednodniowy jadłospis diety Dąbrowskiej to:

  1. Surówka z kiszonej kapusty
  2. Koktajl z jabłka, grejpfruta i papryki
  3. Zupa krem z dyni z imbirem
  4. Pieczona papryka faszerowana warzywami
  5. Sałatka z roszponką

Dieta dr Dąbrowskiej krok po kroku

Pierwszy etap diety Ewy Dąbrowskiej to post owocowo – warzywny o kaloryczności 600 – 800 kcal, trwający najczęściej 10 do 40 dni. Już od pierwszych dni stosowania diety mogą być odczuwane problemy trawienne, co wiąże się z ogromną podażą błonnika; pomocne może okazać się picie dużych ilości wody niegazowanej. Szybko może nadejść tzw. kryzys ozdrowieńczy, czyli bóle głowy, biegunki i wymioty, ogólne osłabienie czy bezsenność. Takie uciążliwe objawy powinny jednak ustąpić w ciągu kilku dni. Po zakończeniu diety należy stopniowo wprowadzać do jadłospisu poszczególne produkty, nadal pozostając przy spożywaniu dużych ilości warzyw. Ten drugi etap diety, czyli wychodzenie z postu, powinien trwać dwa razy dłużej niż etap pierwszy. Post Dąbrowskiej może być okresowo powtarzany.

Efekty diety dr Dąbrowskiej

Wśród osób stosujących dietę dr Dąbrowskiej opinie są jednoznaczne – dieta zauważalnie poprawia samopoczucie, korzystnie wpływa na kondycję skóry i włosów, redukuje obrzęki. Wpływ diety Dąbrowskiej na zdrowie jest nie do przecenienia; dieta powoduje m. in.:

– poprawę odporności organizmu

– normalizację ciśnienia tętniczego krwi

– obniżenie poziomu cholesterolu LDL

– wspomaganie procesów zdrowienia

– normalizację pracy tarczycy

Efekt odchudzający jest indywidualny i w dużej mierze zależy od usuwania z organizmu nadmiaru wody i toksyn, choć zauważalna jest także redukcja tkanki tłuszczowej.


Mgr Justyna Mazur

3 komentarze
  1. Marlena napisał(a):

    Swego czasu byłam właśnie na diecie dr Dąbrowskiej. Bardzo miło wspominam ten post. Po pierwsze schudłam wtedy z jakieś 10 kilo to jeszcze czułam się świetnie! Ta kuracja warzywno – owocowa to super dieta! Polecam 🙂

  2. Ewa napisał(a):

    A jak duże maja.być porcje??

    • fitigit napisał(a):

      Warzyw można jeść do woli. Byłem na 2 tygodniowym turnusie gdzie był szwedzki stół pełen warzyw i soków warzywnych. W każdej chwili można było podejść i coś zjeść. Ważne żeby dzienny bilans nie przekraczał 800 kalorii. Tylko wtedy organizm przechodzi na wewnętrzne odżywianie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta dr Dąbrowskiej – dietetyczny fenomen ostatnich lat

Artykuł przeczytasz w: 3 min
3