Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Zielona herbata i jej właściwości

zielona herbata

Zasady diety kopenhaskiej, oprócz picia dużych ilości wody, dopuszczają dodatkowo picie zielonej herbaty. Co więc takiego jest w zielonej herbacie, że zaleca się jej picie przy wielu kuracjach odchudzających i nie tylko? Warto wspomnieć, że ten rodzaj herbaty pochodzi z tego samego krzewu, co herbata czarna. Różnica tkwi w procesie „produkcji”. Czarną herbatę poddaje się procesowi fermentacji, natomiast liście, z których otrzymujemy zieloną herbatę, są jedynie suszone lub podgrzewane. Brak fermentacji sprawia, że zielona herbata zwiera więcej substancji zwanych polifenolami. Jeden z najbardziej aktywnych polifenoli (galusan epigallokatechiny) wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Polifenole neutralizują destrukcyjne działanie wolnych rodników. Zapobiegają mutacjom komórek oraz hamują rozrost komórek tłuszczowych. Dodatkowo chronią naczynia krwionośne i ułatwiają przepływ krwi, a co najważniejsze opóźniają proces starzenia.

Zielona herbata a odchudzanie

Zielona herbata znacznie ułatwia i pobudza trawienie. Aminokwasy w niej zawarte regulują przemianę tłuszczów w energię. Mamy zatem znakomitą broń w walce nie tylko z nadwagą, ale i cellulitem. W zielonej herbacie znajdziemy również teinę, czyli ten sam związek chemiczny co kofeina obecne w kawie. Różnica pomiędzy nimi polega na sposobie oddziaływania na ludzki organizm. Kofeina zawarta w herbacie działa łagodnie, a jej skutki są długotrwałe. Kofeina zawarta w kawie działa znacznie szybciej, ale efekt oddziaływania jest krótszy. To właśnie kofeina (keina) przyspiesza przemianę materii w naszym organizmie. Działa również moczopędnie, przez co wpływa korzystnie na pracę nerek, co powoduje, że szybciej pozbywamy się toksyn z organizmu.

Zieloną herbatę możemy parzyć dwukrotnie. Napar z pierwszego parzenia (do 3 min) działa pobudzająco na nasz organizm. Drugie parzenie poprawia smak naparu i powoduje, że herbata bardziej nas relaksuje. Herbata, podobnie do kawy, stymuluje wydzielanie soków trawiennych, dlatego nie powinno jej się pić na pusty żołądek. Najlepsze działanie osiąga się pijąc herbatę między posiłkami, a nie jak się przyjęło „do obiadu”. Ze względu na swoje właściwości warto, aby zielona herbata na stałe weszła do naszego menu. Dzięki temu nie tylko wspomożemy proces odchudzania, ale również dostarczymy do organizmu substancje wspomagające utrzymanie niskiej wagi i wpływające korzystnie na nasze zdrowie.

1 komentarz
  1. Michał napisał(a):

    Moja ulubiona herbata 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zielona herbata i jej właściwości

Artykuł przeczytasz w: 2 min
1