Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta Kopenhaska

dieta kopenhaska

Podstawowym założeniem diety kopenhaskiej jest jadłospis ubogi w kalorie i węglowodany. W ciągu 13 dni, bo tyle trwa kuracja, powinniśmy przestrzegać rygorystycznego menu, w którym podaż kalorii waha się między 500 a 900 kcal. Czy taka dieta ma szansę być skuteczna? Czy jest bezpieczna dla naszego organizmu? Sprawdźmy to!

Dieta kopenhaska – efekty

Nie oszukujmy się – dieta kopenhaska nastawiona jest na szybkie efekty. Mówi się, że po zastosowaniu tego programu żywieniowego nasza waga powinna spaść o przynajmniej 7 kilogramów! Kto jest jednak ojcem tej diety? Mówi się, że pomysłodawcami była klinika Mayo lub Rządowy Szpital w stolicy Danii – Kopenhadze. Obie organizacje jednogłośnie odpowiadają, że nie mają z nią jednak nic wspólnego… Dieta kopenhaska bardzo często nazywana jest „ostatnią deską ratunku”, gdyż próbują jej osoby, którym nie pomogły inne jadłospisy. Dieta wymaga wielu wyrzeczeń, a przy tym jest bardzo restrykcyjna. Ze względu na niewielką ilość kalorii dostarczaną w ciągu dnia nie jest polecana osobom pracującym.

Podstawowym założeniem, o którym wspomnieliśmy wcześniej jest czas jej trwania, który nie może wynosić nie mniej, nie więcej niż 13 dni. Bezwzględnie nie wolno przekraczać tego czasu, gdyż zbyt długi program żywieniowy nie dość, że nie przyniesie pozytywnych efektów, to jeszcze może nam zaszkodzić. W menu diety kopenhaskiej znajdują się trzy posiłki: śniadanie, lunch i obiad. Nie ma odstępstw od tej reguły. Nie ma tu miejsca o żadnym podjadaniu między posiłkami, nawet najmniejszego ciasteczka. Każde tego typu zachowanie traktowane jest tu jako zakończenie diety, zaś kolejny cykl zacząć możemy dopiero po 3 miesiącach. Podobno efekty utrzymują się nawet do 2 lat! Brzmi obiecująco, prawda?

Zalety diety kopenhaskiej

Jakie są zatem plusy tej diety? Z pewnością szybki spadek masy ciała. Na wielu forach przeczytać można opinie, że rzeczywiście osoby na diecie kopenhaskiej schudły kilka kilogramów. Do tego należy doliczyć fakt, że program żywieniowy z Danii niejako „uczy” nas właściwych nawyków żywieniowych. Można powiedzieć, że to taka wartość dodana tej diety.

Należy pamiętać, że przed przystąpieniem do odchudzania ta metodą, najpierw powinniśmy sprawdzić stan naszego zdrowia. Nie zaszkodzi kontrolna wizyta u lekarza rodzinnego i wykonanie choćby podstawowych badań. Przeciwwskazaniem do stosowania tej diety są z pewnością choroby nerek i żołądka, nadciśnienie oraz praca fizyczna.

Dieta kopenhaska – jadłospis

W trakcie kuracji odchudzającej należy wypijać przynajmniej 2 litry niegazowanej wody mineralnej. Pamiętajmy, że ostatni posiłek możemy zjeść do godziny 19.00. Nie ukrywamy, że dania w jadłospisie są monotonne… Możemy zatem do wszelkich potraw dodawać przyprawy, które są dozwolone w diecie kopenhaskiej. Podstawą są tutaj: warzywa, jaja, chude mięso oraz owoce w ograniczonych ilościach. Do produktów zabronionych należą: słodycze, zboża i alkohol. Posiłki należy spożywać o konkretnych porach:

– śniadanie – między 8.00 a 9.00
– lunch – między 12.00 – 14.00
– obiad – między 16.00 – 18.00.

Należy przygotować się na to, że pierwsze dni diety będą najtrudniejsze. Z początku zmagać możemy się z bólami głowy czy osłabieniem – wszystko za sprawą niewielkiej podaży kalorii. Z kolejnymi dniami objawy te będą ustępować, a świadomość tego, że chudniemy sprawi, że doda nam to motywacji do dalszej walki z kilogramami.

Bezpieczeństwo diety kopenhaskiej

Przykładowym śniadaniem tego programu żywieniowego jest np. czarna kawa z cukrem. Już na pierwszy rzut oka widać, że taki początek dnia nie jest najlepszy dla naszego organizmu – nie dostarcza bowiem podstawowych składników odżywczych. Warto zatem suplementować się witaminami, by nie skończyć z anemią. Kolejne posiłki również nie napawają optymizmem, są to np.: gotowane jajko na twardo oraz befsztyk wołowy z sałatką wegetariańską czy szklanką jogurtu. Dużo mówi się również o efekcie jo-jo towarzyszącym diecie kopenhaskiej.

Pozostaje pytanie – stosować czy nie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak widać dieta ma tyle samo zalet co wad. Tak jak z każda dietą potrzebny jest zdrowy rozsądek. Sami musimy odpowiedzieć sobie, jaki mamy cal i w jaki sposób chcemy go osiągnąć.

2 komentarze
  1. Emilia napisał(a):

    Dieta kopenhadzka to najlepsza dieta, na której byłam! Schudłam na niej 8 kilo, ale waga nie wróciła jak po innych postach. Dietę kopnhadzką polecam również moim koleżankom, które walczą z nadwagą od lat…

  2. Ela napisał(a):

    Ja na diecie kopenhaskiej byłam trochę dłużej niż 13 dni. Wtedy nie czytałam dużo o dietach i chciałam po prostu szybko schudnąć… Co prawda udało się, ale po wielu trudach. Teraz po latach, mając odpowiednią wiedzę już wiem jak powinno się zachowywać na diecie kopenhaskiej odchudzanie idzie mi znacznie lepiej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta Kopenhaska

Artykuł przeczytasz w: 3 min
2