Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Zdrowe gotowanie na parze

gotowanie na parze

Gotowanie na parze ma coraz więcej zwolenników. Przekonujemy się, że parowane oznacza zdrowe i pełnowartościowe. Podczas procesu obróbki termicznej potrawa nie traci swoich naturalnych składników mineralnych oraz witamin. Jakie są zasady przyrządzania posiłków?

Dlaczego warto gotować na parze?

Smażony produkt tak naprawdę traci swą właściwą wartość odżywczą. Dodatkowo smażenie drażni układ pokarmowy i sprawia, że czujemy ciężkość w żołądku i niestrawność. Trawienie smażonych potraw nie jest rzeczą prostą dla ludzkiego metabolizmu. W wyniku smażenia wytrącają się dodatkowe substancje, które zalegają w żołądku. Podobnie jest z gotowaniem. Co prawda gotowanie (blanszowanie) uznajemy za zdrowy sposób przyrządzenia jedzenia, jednak pod wpływem wysokiej temperatury również utracone zostają cenne elementy odżywcze.

Podczas gotowania na parze nie musimy dodawać tłuszczu ani soli (para wzmacnia proces naturalnego wytrącania się soli z produktów żywnościowych). W związku z tym, że nie zanurzamy żywności w wodzie, nie oddaje ona swych dobroczynnych składników. W ten sposób przygotowany posiłek nie tylko smakuje wybornie, lecz także szczyci się apetycznym wyglądem. Parowane warzywa są chrupkie, a pierś z kurczaka miękka i soczysta.

Na parze możemy przyrządzić wiele dań. Chcesz rano zjeść jajecznicę? Nic prostszego! Wystarczy rozbić i rozmieszać jajka, dodać przyprawy, szczypiorek i ciągle mieszając parować w odpowiednim naczyniu przez około 8 minut. Gotowanie na parze pozwala zaserwować pełny obiad. Sprawdza się zarówno przy warzywach, jak i mięsach. Schemat przygotowania żywności do procesu parowania nie jest skomplikowany. Musimy pamiętać o tym, że produkt nie może stykać się z wodą. Warzywa i owoce dokładnie opłuczmy. Nie musimy pozbywać się skórki przed samym gotowaniem. Mięso również należy umyć, pokroić na drobniejsze kawałki i obsypać ulubionymi ziołami i przyprawami. Szczególnie polecane są parowane ryby.

Każdą warstwę żywności należy ułożyć równomiernie. W ten sposób wszystkie składniki dania będą się gotować równocześnie. Jeżeli w tym samym czasie parujemy warzywa i mięso, zawsze składnik mięsny kładźmy w postaci pierwszej warstwy.

Naczynie do gotowania na parze

Aby posiłek był przyrządzony właściwie, niezmiernie istotny jest dobór profesjonalnego naczynia do gotowania na parze (np. https://www.shop.philipiakmilano.pl/naczynie-do-gotowania-na-parze-classic-1002443). Naczynie powinno być wykonane ze szlachetnej stali chromowo-niklowej. W ten sposób będziemy mieć gwarancję, że materiał nie wejdzie żywnością w żadną reakcję spowodowaną przez wysoką temperaturę. Zwróćmy uwagę na to, czy naczynie wyposażone jest w przydatne i ergonomiczne uchwyty wykonane z wyrobów termoizolacyjnych.

Kupując naczynie do gotowania na parze, powinniśmy dążyć do tego, aby sprzęt mógł nam służyć przez długie lata. Klasyczny pojemnik złożony jest z garnka i z kilku sitek na żywność. Wnętrze satynowe cechuje odporność na zadrapania i łatwość usuwania wszelkich zabrudzeń. Przed zakupem sprawdźmy, czy w dodatkowych akcesoriach znajdziemy specjalną przykrywkę wyposażoną w otwór umożliwiający odprowadzanie pary. Pokrywka powinna być wykonana ze szkła. W ten sposób szybko sprawdzimy etap przyrządzania posiłku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowe gotowanie na parze

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0