Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Cierpisz na bezsenność? Poznaj podstawy higieny snu!

bezsenność

Masz problemy z zasypianiem? Budzisz się zbyt wcześnie? Nie czujesz się dobrze w ciągu dnia po nieprzespanej nocy? Nie potrafisz skupić się na pracy, jesteś ciągle zmęczona? Uważaj! To może być bezsenność! Podpowiemy Ci jak pozbyć się problemów ze snem. Nie wierzysz, że uda Ci się przespać całą noc? Zaufaj nam i przekonaj się sama!

Czym jest bezsenność?

Bezsennością nazywa się zaburzenie prawidłowego rytmu, głębokości oraz czasu trwania snu. Nie spełnia on wtedy swojej podstawowej roli – organizm nie odpoczywa i nie regeneruje się. Wszystko przez to, że sen jest płytki i niespokojny. Zaburzenia snu mogą się pojawiać:

– przy silnym napięciu emocjonalnym,
– pod wpływem stresu,
– w sytuacjach konfliktowych,
– gdy organizm jest przeciążony obowiązkami,
– przy powikłaniach po chorobach połączonych z cierpieniem,
– po zaburzeniach psychicznych.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że nieprawidłowości snu można – a wręcz powinno się – leczyć.

Zadbaj o higienę snu!

Każdy może poprawić jakość swojego snu poprzez dbałość o prawidłową higienę zasypiania. Istotna jest świadomość na czym ona polega. Bardzo ważne jest poznanie kilku zasad – dotyczą one nie tylko dorosłych, ale i dzieci. Od najmłodszych lat warto wpajać korzystne nawyki, wówczas nasze dzieci nie będą mieć w przyszłości problemów ze snem. Jak zapobiec zaburzeniom snu?

– Ułóż plan, w którym uwzględnisz stałe godziny zasypiania i wstawania. Dla naszego zdrowia korzystne jest chodzenie spać i wstawanie o podobnej godzinie (nawet jeśli dzień wcześniej późno położyliśmy się spać). Nieregularne sypianie zaburza rytm okołodobowy i jest prostą drogą do powstawania zaburzeń snu. Odsypianie w weekendy lub w ciągu dnia nie rozwiąże problemu – po takim rozluźnieniu organizm bardzo źle reaguje na wczesną pobudkę, a problemy ze snem się nasilają.
– Stwórz plan, który zawiera ilość godzin przeznaczonych na sen. Zapotrzebowanie dorosłych na sen wynosi 8 godzin. Nastolatkowie potrzebują go trochę więcej – do około 10 godzin. Dla młodszych dzieci – 5-12-letnich – normą jest zazwyczaj od 9 do 11 godzin snu. Dzieci w wieku 3-5 lat potrzebują średnio od 11 do 13 godzin. Dzieci w przedziale wiekowym 1-3 powinny przesypiać od 12 do 15 godzin. Kiedy dziecko kończy 3 lata, zwykle rezygnuje z drzemek w ciągu dnia i zadowala się wyłącznie snem nocnym. U dzieci do 4 miesiąca życia sen zajmuje większą część doby, bowiem przesypiają one od 14 do 18 godzin dziennie.
– Kontroluj warunki, które panują w sypialni. Dbaj o odpowiednią wentylację i utrzymywanie temperatury, około 17-19 stopni Celsjusza. Zbyt niska, ale i za wysoka temperatura utrudniają zasypianie. Łatwiej zasnąć, gdy w sypialni jest ciszej i ciemniej niż w pozostałych pomieszczeniach. Jednak paradoksalnie – lepiej nie zasłaniać całkowicie okien, wtedy naszemu organizmowi łatwiej jest dostosować się do panującej pory dnia.
– Wykonuj uspokajające rytuały przed snem – ciepła kąpiel, słuchanie spokojnej muzyki, czytanie itp. Po około 3 tygodniach organizm reaguje na te czynności rozluźnieniem, co ułatwia zasypianie. Przy problemach ze snem niewskazane jest oglądanie telewizji i granie w gry komputerowe.

Ponadto zapamiętaj jedną zasadę – łóżko służy do spania. W ciągu dnia staraj się z niego nie korzystać, a już tym bardziej nie pracuj w nim z laptopem na kolanach. Takie proste zasady pomogą Ci ustrzec się przed zaburzeniami snu i chroniczną bezsennością. Więcej o problemach z zasypianiem przeczytasz tutaj.

Czy da się wyleczyć z bezsenności?

Jasne, że tak! Od paru ładnych lat leczy się zaburzenia snu i to z powodzeniem. Już się skończyły czasy, kiedy jedynym sposobem na przespanie nocy było wzięcie sporej ilości środków nasennych. Obecnie nikogo nie dziwi fakt, że ktoś ma problemy ze snem – często uważa się to zaburzenie jako chorobę cywilizacyjną. Jeśli mimo harmonogramu snu i odpoczynku oraz przestrzegania zasad higieny snu dalej borykasz się z bezsennością, nie zwlekaj i idź do specjalisty! Problemy ze snem z powodzeniem wyleczysz w Centrum Medycznym Medintel w Warszawie. Jest to placówka, która stosuje najnowsze technologie współczesnej medycyny. Posiada również szeroką ofertę konsultacji i badań skierowanych do najmłodszych. Wszystko odbywa się zawsze w spokojnej, przyjaznej atmosferze. Więcej o Centrum Medycznym Medintel możesz przeczytać na http://medintel.com.pl. Nie czekaj i już dziś zadbaj o zdrowy sen!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Cierpisz na bezsenność? Poznaj podstawy higieny snu!

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0