Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Co zrobić jeśli dotychczasowe diety nie działają?

odchudzanie

Otyłość nigdy nie jest efektem jednoczynnikowym. Najczęściej występuje kombinacja kilku czynników, m.in. genetyczne, metaboliczne, hormonalne, środowiskowe i kulturowe. Na jedne mamy wpływ, na inne nie. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że w naszym przypadku istnieje jakaś bardziej złożona przyczyna otyłości, z którą od lat bezskutecznie walczymy. Wydaje nam się, że samo ograniczenie jedzenia (zmniejszenie porcji, wycofanie z diety niektórych składników pokarmowych) a także aktywność fizyczna oraz… silna wola wystarczą, żeby zredukować masę ciała i już nie wrócić do stanu sprzed odchudzania. Niestety nie jest to takie proste.

Skuteczna walka z nadwagą

Walka z nadwagą jest dla wielu z nas walką z wiatrakami. „Nie jem dużo, a tyję” – narzekamy, licząc na to, że stanie się cud i dieta wreszcie zadziała. Tymczasem dieta nie zadziała, jeśli nie będziemy znali przyczyn otyłości. W każdym przypadku kombinacja czynników jest inna. Mało tego – nie ma jednej diety dobrej dla wszystkich, tak jak nie ma optymalnej wagi ciała, którą dałoby się przypisać wszystkim osobom tej samej płci w tym samym wieku. Już w siatkach centylowych dla niemowląt i dzieci uwidacznia się nasz indywidualny rys: są dzieci grubsze i chudsze, ale o optymalnej dla siebie wadze i optymalnym do tej wagi wzroście. Porównywanie się nie ma sensu. Dorośli nie wpatrują się w siatki centylowe, a w BMI (body mass index – indeks/wskaźnik masy ciała). Jednak ta standardowa skala pomocna jest właściwie tylko wtedy, kiedy chcemy się upewnić, że nasza nadwaga przechodzi już w otyłość. Nie powie nam nic na temat naszej indywidualnej optymalnej masy ciała ani o przyczynach jej nadmiaru. Ba, może się okazać, że zdiagnozowana przez nas w domowych warunkach nadwaga wcale nadwagą nie jest – mamy po prostu grube kości albo solidną muskulaturę. Dlatego odpowiedzi na pytanie dlaczego nie mogę schudnąć nie należy poszukiwać w tabelach, a w indywidualnym kontakcie z lekarzem i dietetykiem.

Dlaczego nie mogę schudnąć, pomimo diety?

Przyczyny zastoju masy ciała mogą być, jak już pisaliśmy, rozmaite. Najczęściej nie możemy zredukować naszej wagi z przyczyn zdrowotnych. O ile na czynniki genetyczne i dziedziczne nie mamy wpływu, o tyle z zaburzeniami hormonalnymi oraz wynikającymi z nich zaburzeniami metabolicznymi możemy walczyć. Jednym z najczęstszych powodów tycia jest niedoczynność tarczycy albo autoimmunologiczne zapalenie tarczycy czyli choroba Hashimoto, w której cechy niedoczynności i nadczynności mogą występować naprzemiennie. Kłopoty z tyciem mają też osoby chore na cukrzycę.

Diagnoza pozwala rozpocząć prawidłowe leczenie oraz zmusza do zmiany diety. A zmiana nawyków żywieniowych nigdy nie jest łatwa. Skuteczna dieta to bezpieczna dieta. Bezpieczna w naszym stanie zdrowia. Dlatego jej ustalenie wymaga konsultacji z dietetykiem, który potraktuje nas z pełną indywidualnością. W grę wchodzi przecież nie tylko ograniczenie kaloryczności posiłków, ale także zmiana ich częstotliwości (nie zawsze zmniejszenie liczby posiłków w ciągu dnia, często – zmniejszenie porcji i zwiększenie liczby, albo zupełnie odmienne od dotychczasowego rozplanowanie) a często też eliminacja pokarmów, które nam szkodzą z uwagi na nierozpoznane do tej pory nietolerancje pokarmowe. Samodzielne wprowadzenie tych zmian jest niewykonalne! Można zaryzykować stwierdzenie, że diet odchudzających jest tyle, ilu pacjentów zgłaszających się do dietetyków. Nasze zdrowie jest najważniejsze. Ani lekarz, ani dietetyk nie zaryzykują pogorszenia jego stanu tylko po to, żebyśmy dorównali jakimś tabelkowym ideałom! Zaoferują nam za to trwałe odchudzanie oraz nauczą nas jak optymalnie bilansować dietę na co dzień, żeby uzyskać redukcję masy ciała, a następnie utrzymać zadowalający nas stan na dłużej albo na stałe.

Za dużo i za mało jedzenia to też źle!

Ulegamy złudzeniu, że im mniej jemy, tym pewniejsza gwarancja sukcesu: na pewno schudniemy. Odchudzam się i tyję – skarżą się pacjenci. Tymczasem samodzielnie ustalając wielkość każdej zjadanej w ciągu dnia porcji możemy popełniać błędy, które wpływają na ten stan. Ani zbyt duże porcje, ani zbyt małe nie są korzystne dla organizmu. Dlatego odpowiedzi na pytanie czemu nie mogę schudnąć warto szukać pod okiem dietetyka. Tak, to prawda, że kiedy zmniejszamy porcje, organizm zaczyn czerpać z własnych zasobów i spalać tłuszcz. Ale nie zdajemy sobie sprawy, że i przejedzenie i niedojadanie zmienia nasz metabolizm. Organizm nieustannie niedożywiony zaczyna w końcu gromadzić zapasy na czarną godzinę (mózg otrzymuje sygnał: uwaga, nadciąga wielki głód, zaopatrzmy naszą spiżarnię – czyli: zgromadźmy więcej tłuszczu). Uzyskujemy więc efekt odwrotny od zamierzonego! Jeśli liczymy na szybkie odchudzanie i nieustannie testujemy nowe diety-cud, możemy się przeliczyć i bardzo rozregulować nasz metabolizm.

Posiłki muszą być zbilansowane i odżywcze

Kolejny mit związany z odchudzaniem dotyczy węglowodanów. Mówi się, że ich drastyczne ograniczenie w diecie to murowany efekt redukcji masy ciała. Tymczasem bezpieczne odchudzanie to dieta zbilansowana, bogata we w s z y s t k i e składniki odżywcze – węglowodany, tłuszcze i proteiny. Oczywiście – tu znowu wracamy do kwestii indywidualnych potrzeb każdego organizmu – konfiguracja tych składników u każdej osoby odchudzającej się będzie inna, ale dieta zrównoważona obowiązuje wszystkich.

Chyba że z uwagi na nietolerancje pokarmowe musimy niektóre składniki wyeliminować – ale przesądza o tym właśnie alergia/nietolerancja, a nie sam fakt, że przechodzimy na dietę. Posiłki muszą być zbilansowane i odżywcze a bez tego żadna dieta nie wyjdzie nam na zdrowie. Jak schudnąć jedząc normalnie? Korzystając z diety, która uwzględnia wszystkie wymienione wyżej uwarunkowania.

Na czym polega dieta Kalibra

Dieta Kalibra bazuje właśnie na adekwatnym do potrzeb każdego pacjenta zbilansowaniu tłuszczów, węglowodanów i protein. To dieta niskowęglowodanowa i niskotłuszczowa oraz normobiałkowa. Co to znaczy? To znaczy, że niewielka ilość spożywanych węglowodanów zmusza nasz organizm do wykorzystywania własnych tłuszczów jako podstawowego źródła energii, podczas gdy dostarczane z produktami dietetycznymi Kalibra białka o wysokiej wartości biologicznej chronią beztłuszczową masę ciała, czyli mięśnie, kości, skórę, narządy wewnętrzne. W diecie tej można jeść nieograniczone ilości wskazanych przez dietetyka warzyw oraz pić minimum 2 litry wody dziennie.

Uzupełnieniem codziennego menu są oryginalne produkty Kalibra: wyroby piekarnicze, makarony, ryże, wędliny, produkty bezglutenowe a nawet słodkie i słone przekąski. Żaden z pacjentów decydujących się na tę właśnie dietę nie jest pozostawiony sam sobie. Dieta dobrana jest w oparciu o rozmowę, wyniki badań laboratoryjnych, cechy metabolizmu, analizę masy ciała – szeroko pojęty wywiad żywieniowy i zdrowotny. Pacjent zgłasza się także na wizyty kontrolne, a cały proces odchudzania odbywa się pod kontrolą specjalisty. Czas jej trwania także ustalany jest indywidualnie.

Skuteczny sposób na zbędne kilogramy

Nieskuteczne diety rodzą w nas poczucie frustracji oraz utraty kontroli nad własnym życiem. Często rujnują zdrowie i samopoczucie psychiczne. Eksperymentowanie na własnym organizmie może skończyć się zaostrzeniem objawów chorobowych w chorobach przewlekłych i autoimmunologicznych albo/i efektem jojo (o efekcie jojo mówi się, gdy wahania masy ciała po 5 miesiącach odchudzana się są większe niż 10% od masy ciała, którą się osiągnęło). Skuteczny sposób na zbędne kilogramy nie zawsze jest prosty i szybki. Zawsze jednak prowadzi do efektów trwałych i nie przynoszących uszczerbku na zdrowiu. Bezpieczna i skuteczna dieta musi być stosowana pod okiem specjalistów, którzy znają naszą indywidualną historię zmagań z nadwagą lub otyłością. Tylko wtedy nie ma ryzyka, że wpadniemy w stan, w którym koleje diety na odchudzanie wpędzą nas w kłopoty zdrowotne i emocjonalne. Skuteczny sposób na zbędne kilogramy zawsze jest bezpieczny!

1 komentarz
  1. kaja pisze:

    Otyłość jest straszna. Zazwyczaj prowadzi do cukrzycy lub nadciśnienia tętniczego. Pamiętam jak ja miałam problem z tuszą. Zero chęci do życia i czegokolwiek. Dopiero jak wzięłam się za siebie, wprowadziłam niskokaloryczną dietę, dużo ćwiczyłam i stosowałam slimunox na podkręcenie metabolizmu, wróciło lepsze samopoczucie i znacznie wzrosła pewność siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Co zrobić jeśli dotychczasowe diety nie działają?

Artykuł przeczytasz w: 6 min
1