Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Zielona kawa – jakie ma właściwości i jak ją pić?

zielona kawa

Kawa to jeden z najczęściej spożywanych napojów na świecie. Wśród specjalistów ma tyle samo zagorzałych fanów, jak i absolutnych przeciwników, ze względu na możliwe działania niepożądane. I tu z pomocą przychodzi zielona kawa, której już chyba nic zarzucić nie można i wciąż zyskuje na popularności.

Kawa zielona – czym jest?

Kawa zielona pochodzeniem nie różni się niczym, od tej, którą zna i próbował każdy z nas. To ziarna dokładniej tej samej rośliny, ale poddane innemu procesowi obróbki. Najprościej rzecz ujmując, są one jedynie oczyszczone z łuski nasiennej, a następnie zmielone. W przypadku tradycyjnej kawy doszedłby jeszcze cały proces palenia nadający ziarnom specyficzny kolor i smak. Niepalone ziarna kawy są twardsze i bardziej sprężyste niż po procesie palenia. Z tego względu poleca się zakup już zmielonego produktu, lub poproszenie o wykonanie tej czynności sprzedawcy. Domowe młynki do kawy mogą po prostu nie dać rady. Kawa zielona na rynku dostępna jest jako sama arabika lub mieszanka robusty z arabiką. W tym ostatnim przypadku proporcje, podobnie jak w przypadku kawy czarnej, będą się różnić w zależności od konkretnego gatunku i producenta.

Zielona kawa – właściwości

Największy bum na ten rodzaj kawy nastąpił pod koniec pierwszego dziesięciolecia XXI w. W amerykańskim programie telewizyjnym wystąpił specjalista, który szumnie ogłosił światu, że kawa zielona odchudza. Tę właściwość zawdzięcza głównie kwasowi chlorogenowemu, którego w swoim składzie ma ponad 80%. Kwas ten jest przeciwutleniaczem, który wyjątkowo skutecznie reguluje gospodarkę węglowodanową organizmu, zarówno w przypadku osób zdrowych, jak i tych z zaburzeniami metabolizmu cukrów. Dzięki jego obecność zmniejszone jest wchłanianie glukozy w jelitach, co wraz ze zmniejszoną podażą węglowodanów, szczególnie prostych, w diecie skutkuje przestawieniem organizmu na pozyskiwanie energii z tłuszczu. Drugim najważniejszym pod względem wpływu na nasz organizm składnikiem jest kofeina. Niepalone ziarna kawy zawierają jej co prawd mniej niż po paleniu, ale nadal można dostrzec jej pobudzające właściwości. Pod względem biochemicznym, kofeina jest alkaloidem purynowym, który redukuje zmęczenie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne, pobudza przemianę materii i zwiększa wydzielanie dopaminy.

Jak pić zieloną kawę?

Wg badań by odczuć korzystny wpływ kawy zielonej na nasz organizm należy spożywać ją w ilości ok. 2 filiżanek dziennie, najlepiej w godzinach porannych, by maksymalnie wykorzystać jej pobudzające właściwości. Sam napar przygotowuje się podobnie to tego z tradycyjnej kawy. 2-3 łyżeczki zmielonych ziaren zalewamy wodą w temperaturze ok. 90 stopni i po około 5 minutach parzenia napój jest gotowy. Kawa zielona ma dość specyficzny smak, który wg niektórych da się nieco zneutralizować poprzez dodanie miodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zielona kawa – jakie ma właściwości i jak ją pić?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0