Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

natreningu.net

Zielona kawa w diecie odchudzającej – tak czy nie?

zielona kawa

Nie wszyscy wiedzą o tym, że zielona kawa pochodzi z tych samych upraw oraz z tych samych ziaren co kawa czarna. Różnica polega na tym, że aby powstać mogła kawa zielona, ziaren nie poddaje się procesom palenia ani fermentacji. Dzięki takiemu postępowaniu pozostaje w nich kwas chlorogenowy, który jest szczególnie ważny dla osób dbających o szczupłą sylwetkę. To dlaczego tak jest, zostanie opisane poniżej.

Czym dokładnie jest kawa zielona?

Barwa jej ziaren przekłada się na zieloną barwę wykonanego z nich naparu, co dla wielu osób jest dość zaskakujące. Jak już było wspomniane wcześniej, jest to spowodowane tym, że ziarna nie są poddawane paleniu. Brak tego procesu pozwala bowiem na zachowanie właściwości jakich nie znajdzie się w kawie czarnej. Te niepalone dojrzałe (albo niedojrzałe) ziarna kawy zielonej, zawierają wiele nielotnych związków i kwas chlorogenowy. Kwas ten, przede wszystkim w połączeniu z kofeiną, może pomagać w spadku wagi ciała, a nawet w redukcji cellulitu. Jak więc widać, ten rodzaj kawy jest taką jej wersją, która wykazuje korzystniejszy wpływ na ludzki organizm.

Jeśli chodzi o smak zielonej kawy, to jest on dość nietypowy i zupełnie nie przypomina smaku dobrze wszystkim znanej kawy czarnej. Zielony napar jest łagodniejszy, ale z gorzkim, czasem nawet kwaskowym posmakiem. Niektórzy porównują go ze smakiem zielonej herbaty. Ten nietypowy smak sprawia, że nie wszyscy przekonują się do picia zielonej kawy – zamiast tego wolą przyjmować suplementy z jej ekstraktem. W Polsce zieloną kawę można zakupić pod kilkoma postaciami:

  • jako ziarna do samodzielnego zmielenia,
  • kawę gotową do zaparzania (w woreczku),
  • suplementy w formie tabletek.

Warto zaznaczyć, że te ostatnie są często wzbogacane o błonnik pokarmowy, chrom, kofeinę oraz wyciągi z różnego rodzaju ziół.

Jak dobrze parzyć zieloną kawę?

Po pierwsze należy wiedzieć o tym, że mieląc całe ziarna kawy, trzeba poświęcić na to trochę więcej czasu niż w przypadku kawy czarnej, bo ziarna będą twardsze. Przed włożeniem ich do młynka najlepiej rozbić je wcześniej w moździerzu (by nie uszkodzić później urządzenia). Zmielona kawa ma kolor jasnozielony. Do kubka wsypuje się jej 2-3 łyżeczki i zalewa przegotowaną (ale nie wrzącą!) wodą. Taki napar parzy się nie więcej niż pięć minut i jest gotowy do picia. Nigdy nie należy przesadzać z długością parzenia kawy zielonej, bo może pojawić się w niej akrylamid, który jest łatwo przyswajalny przez organizm, a może mieć na niego szkodliwy wpływ.

Smak przygotowanej kawy jest bardzo osobliwy, czasem cierpki, dlatego często potrzeba czasu, by się do niego przyzwyczaić, dlatego nie warto rezygnować po pierwszej próbie. Co ważne, zaparzyć można także całe ziarna kawy zielonej: jest ona wtedy nieco łagodniejsza w smaku. Jedne ziarna można zalewać wodą nawet 2-3 razy. Natomiast zmieloną, zieloną kawę zaparzyć można także w ekspresie przelewowym, a także przy użyciu zaparzacza tłokowego. Do naparu kawowego można dodawać różne dodatki, które poprawią jej walory smakowe. Często jednak dodatki te (np. cukier) są kaloryczne, a kawę pije się przecież w głównej mierze po to, by schudnąć, więc ich dodawanie nie ma większego sensu.

Co to jest i jak działa kwas chlorogenowy?

Jest to jeden z najistotniejszych składników kawy zielonej i to właśnie on (w połączeniu z kofeiną) posiada właściwości odchudzające. W internetowej bazie wiedzy o zielonej kawie przeczytamy, że jego działanie polega na tym, że ogranicza wchłanianie cukrów z przyjmowanych posiłków. Dzięki temu organizm zaczyna pobierać potrzebną mu energię z zapasów – głównie z tkanki tłuszczowej. Co ważne, właściwości kwasu chlorogenowego wpływają korzystnie zarówno na osoby wykonujące umiarkowaną (niewielką) aktywność fizyczną, jak i na sportowców posiadających intensywny plan treningowy.

Kwas chlorogenowy w połączeniu z kofeiną pomoże pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, a sama kofeina będzie w tym samym czasie redukować zmęczenie psychiczne oraz fizyczne. Dzięki temu wypicie zielonej kawy przed aktywnością fizyczną wesprze metabolizm, a jednocześnie pobudzi ciało do działania.Trzeba tutaj jeszcze zaznaczyć, że picie zielonej kawy lub zażywanie suplementów z jej ekstraktem zielonej kawy nie będzie działać na spadek wagi samo: zawsze musi towarzyszyć temu zdrowe odżywianie i ruch.

Zielona kawa na odchudzanie

Widać więc wyraźne, że kawa zielona pita w czasie diety odchudzającej, może w znaczący sposób pomóc w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Największą rolę odgrywa w tym kwas chlorogenowy, który ograniczy wchłanianie glukozy (pochodzącej z pożywienia) o około 7%. Coraz więcej przeprowadzanych badań i testów wskazuje również na to, że zielona kawa:

  • zmniejsza łaknienie,
  • przyspiesza przemianę materii,
  • pomaga w utrzymywaniu odpowiedniego poziomu cholesterolu,
  • a nawet wspomaga redukcję cellulitu.

Ten rodzaj kawy mogą pić wszyscy, ale powinny uważać na nią osoby chorujące na cukrzycę (i przyjmujące leki przeciwcukrzycowe), bo dojdzie wtedy do podwójnego obniżania poziomu glukozy we krwi. We wszystkich innych przypadkach zieloną kawę można spokojnie spożywać i traktować jako napar (lub suplement) wspomagający: bo razem ze zbilansowanym odżywianiem i aktywnością fizyczną pomoże ona w uzyskaniu wymarzonej sylwetki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zielona kawa w diecie odchudzającej – tak czy nie?

Artykuł przeczytasz w: 4 min
0