Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Zdrowe przekąski

przekąski

Przekąska jest posiłkiem znanym i spożywanym niemal na całym świecie. Co do zasady nie stanowi ona pełnego dania, jest raczej pożywieniem mającym zaspokoić mały głód między głównymi posiłkami. Przekąski mogą być przyrządzane z produktów dostępnych na co dzień, np. z resztek większych posiłków, lub z celowo przemyślanych pod tym kątem składników. Przekąski stanowią współcześnie ważny element biznesu gastronomicznego – w każdym sklepie znajdziemy bowiem ogromny wybór paluszków, orzeszków, chrupków, ciasteczek.

Zatrzymując się jeszcze na chwilę przy definicjach, należy pamiętać aby pojęcia „przekąska” nie mylić z „przystawkami”, które stanowią zintegrowany element posiłku kilkudaniowego i co do zasady powinny być wkomponowane w całość. Przystawki nie powinny być bardzo sycące, wręcz odwrotnie, wskazane jest aby lekko zaostrzały apetyt. Czymś innym są również „zakąski”, które są rodzajem przystawki spożywanej po wypiciu alkoholu (w szczególności wódki). Zakąski z reguły są serwowane na zimno i służą ograniczeniu wchłaniania alkoholu do organizmu.

Wbrew pozorom przystawki są bardzo ważnym elementem codziennej diety. Pozwalają zaspokoić uczucie głodu pomiędzy posiłkami, dzięki czemu łagodzą nieprzyjemne napady wilczego głodu. Z drugiej strony stanowią one broń obosieczną – podjadanie bez kontroli lub/i wybieranie śmieciowej żywności z pewnością nie będzie miało dobrego wpływu na zdrowie i szczupłą sylwetkę. Kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia jest odpowiedni rytm posiłków, który pozwoli utrzymać właściwy poziom cukru we krwi przez cały dzień. Należy więc unikać długich okresów bez jedzenia, w razie potrzeby dostarczając organizmowi miedzy posiłkami zdrowych przekąsek pod warunkiem kontroli zarówno wartości odżywczej spożywanych przekąsek jak i ich kaloryczności (jedna porcja nie powinna przekraczać 200kcal). Poza tym należy dostosować je do stylu życia, stanu fizjologicznego i aktywności. Poniżej kilka propozycji.

Przekąski w czasie wysiłku fizycznego

Banan – bogaty w błyskawicznie wchłaniające się do krwioobiegu cukry, dostarczając mięśniom potrzebnej energii.
– Batonik zbożowy z miodem i orzechami to porcja węglowodanów, która bez zbędnego obciążania żołądka daje siłę mięśniom, pomagając pokonać zmęczenie

Przekąski w czasie wysiłku intelektualnego

– Kostka gorzkiej czekolady – zawiera glukozę i wzmacniający układ nerwowy magnez, naturalne paliwo dla mózgu
– Migdały zawierają magnez, mangan, witaminy z grupy B oraz witaminy E i PP. Taki zestaw składników odżywczych poprawia pamięć i koncentrację a ponadto wzmacniają wzrok.

Gdy jesteś w stresie

– Suszone daktyle zawierają mającą działanie antydepresyjne taurynę. Są dobrym środkiem nasennym
– Nasiona słonecznika mają zapobiegający rozdrażnieniu i nerwowości magnez oraz witaminę B6, która ułatwia przyswajanie magnezu i jest niezbędna do wytwarzania serotoniny, dopaminy oraz noradrenaliny, których niedobory mogą wywołać depresję i obniżyć sprawność umysłową.

Gdy odchudzasz się

– Herbaty phu-erh i zielona – chronią przed wodnymi rodnikami, poprawiają pracę układu krążenia i działają moczopędnie
– Suszone śliwki – zawierają pektyny spowalniające przyswajanie cukrów i tłuszczów
– Seler naciowy – ma dużo błonnika, co przyspiesza ruchy jelit i przemianę materii

Gdy masz PMS lub okres

Pomarańcz i grejpfrut – zawiera kwas foliowy, który wraz z witaminą B12 bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Ponadto grejpfrut dostarcza wzmacniającej organizm witaminy C, zwiększając przyswajanie żelaza nawet 2-3 krotnie i wspomagając leczenie anemii.
– Orzechy laskowe – maja dużo białka, fosforu oraz witamin E, PP, B6. Substancje te pozytywnie wpływają na cerę włosy oraz paznokcie, szczególnie łamliwe w czasie trudnych dni.

Przed snem

– Kiwi – zawiera serotoninę, hormon szczęścia, która ma działanie przeciwdepresyjne, ułatwiające zasypianie.
– Owsianka z kilkoma plasterkami relaksującego mięśnie banana – jest zdrowa, zawiera wapń, fosfor, magnez i potas. Natomiast duże ilości błonnika zapewniają spokojny i długi sen.

Na zdrowie!


Aleksandra Kik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowe przekąski

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0