Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Zdrowe odżywianie bez wysiłku w czasie pandemii

zdrowe jedzenie

Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego poważną chorobę niewydolności układu oddechowego, czyli COVID-19, wymusza na nas ostrożność w poruszaniu się w sferze publicznej. Możliwości jadania na mieście, spokojnego przeszukiwania półek sklepowych w poszukiwaniu niezbędnych produktów żywieniowych, stała się w dość znacznym stopniu ograniczona. Jednocześnie lekarze nawołują do prowadzenia zdrowego trybu życia i dbania o układ odpornościowy, ponieważ to właśnie rola układu autoimmunologicznego ma największe znaczenie w wypadku zakażenia wirusem.

Jak dbać o układ odpornościowy w czasie pandemii i nie tylko?

Jest klika ważnych aspektów odnośnie do budowania odporności i  mowa tu o odpowiednich zachowaniach pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie organizmu wraz ze wspomaganiem podczas jego dużych obciążeń.

Układ odpornościowy jest osłabiany przez wyczerpującą pracę, niewłaściwą dietę, nałogi, różne choroby oraz infekcje, a brak wspomagania ze strony naszych zachowań może doprowadzać w konsekwencji nawet do nieodwracalnego wyniszczenia organizmu.

Odporności nie buduje się w jeden dzień, a cud-środki w tym wypadku nie istnieją. Wszechobecne reklamy suplementów diety są jedynie chwytem marketingowym i chociaż mogą uzupełniać dietę, to tak naprawdę ze zdrowym odżywianiem się i trybem życia, a tym bardziej w czasie pandemii mają niewiele wspólnego.

Ruch, a szczególnie na świeżym powietrzu albo przynajmniej w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu oraz odpowiednia doza relaksu wraz z dobrym snem. Przede wszystkim jednak zdrowe, racjonalne odżywianie się, bez którego nie będziemy mieć siły na wydajną zadowalającą pracę, na ćwiczenia fizyczne, nie zniwelujemy dostatecznie codziennego stresu ani się nie wyśpimy. Bez dostarczenia organizmowi właściwie dobranych, wartościowych składników odżywczych odporności się nie zbuduje.

Budowanie odporności organizmu – racjonalna dieta

Przy budowaniu odporności zasadnicze znaczenie ma dieta zbilansowana. Nie chodzi przy tym o skojarzenie słowa „dieta” z odchudzaniem się, gdyż nie ma mowy o totalnych redukcjach w niej kilokalorii, o ile nie jest to konieczne dla zdrowia (otyłość, cukrzyca itp.). Diety drastyczne o niskiej energetyce, a więc poniżej 800 kcal dziennie, a tym bardziej głodówki, nie podniosą naszej odporności, lecz ją osłabią. Jak łatwo się domyślić, przez takie podejście do diety nie obronimy się przed atakiem infekcji, a szczególnie koronawirusa.

W tym wypadku chodzi o wprowadzenie do organizmu głównie pełnowartościowego białka, a także makro- i mikroelementów oraz witamin, będącymi kluczowym czynnikiem w prawidłowym funkcjonowaniu i odnowie komórek układu odpornościowego. Przykładowo granulocyty są komórkami żyjącymi zaledwie 2-3 dni i w wypadku źle zbilansowanej diety, nie będą się odradzać w wystarczającej ilości, a to w konsekwencji doprowadzi do osłabienia organizmu i braku ochrony przed infekcjami.

W jaki sposób zorganizować racjonalną dietę bez wychodzenia na zakupy?

Ze względu na zagrożenie epidemiczne i związane z tym ograniczenia, spędzamy obecnie dużo czasu w domu, gdzie stosunkowo łatwo możemy opracować dla siebie i rodziny najbardziej racjonalną dietę, w tym również jej rodzaj obłożony pewnymi ograniczeniami. Problem jednak stanowi dostępność produktów, a nierzadko i brak umiejętności kulinarnych. W takiej sytuacji za jednym zamachem rozwiążemy te dwa mankamenty, korzystając z usługi dobrej firmy cateringowej i zamiast zamartwiać się samodzielnym budowaniem racjonalnej diety, skorzystamy z diety pudełkowej.

Catering dietetyczny Warszawa umożliwia złożenie zamówienia online, które będzie skutkowało dostarczeniem pełnowartościowego pożywienia wprost do naszego domu. Przy czym oferta jest tak zróżnicowana, że bez trudu dopasujemy do swoich gustów odpowiedni posiłek. Zarówno wówczas, gdy jesteśmy wegetarianami, czy pescowegetarianami, jak i wtedy, gdy uprawiamy intensywnie sport lub stosujemy dietę niskokaloryczną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowe odżywianie bez wysiłku w czasie pandemii

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0