Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Co powinna zawierać dieta podczas ciąży?

ciąża

Ciąża i oczekiwanie na dziecko to czas wyjątkowy. Wyjątkowy nie tylko pod względem tego, że niebawem na świecie pojawi się Twoje maleństwo – ale również pod względem tego, co powinno pojawiać się na Twoim talerzu!

Co powinna jeść przyszła mama?

Jeśli dbasz o zdrowie swoje i swojego przyszłego dziecka, musisz zacząć się zdrowo odżywiać. Jeśli już starasz się jeść zdrowo – jesteś na dobrej drodze!

Każdego dnia powinnaś przyjmować odpowiednią ilość kalorii. Na początku ciąży (pierwszy i drugi trymestr) lekarze zalecają jeść co najmniej 2200 kalorii dziennie. W ostatnim trymestrze zapotrzebowanie wzrasta nawet do 2500 kalorii na dzień.

Pamiętaj, żeby odżywiać się racjonalnie, czyli dzielić jedzenie na pięć odpowiednio zbilansowanych posiłków. Każdy z nich powinien zawierać porcję owoców lub warzyw, a podczas dwóch na Twój talerz powinien trafić nabiał.

Uwaga – podczas ciąży lepiej zrezygnować z surowych produktów! Przez te kilka miesięcy zapomnij więc o tatarze i sushi.

Musisz też pamiętać o duuuużej ilości wody. Każdego dnia pij co najmniej 3 litry. Postaraj się także wyrobić sobie nawyk regularnego sięgania po butelkę mineralnej, nawet gdy nie czujesz pragnienia.

Czego jeść więcej niż zwykle?

Dodatkowo w czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na niektóre witaminy i składniki mineralne. Co jest potrzebne dla prawidłowego rozwoju Twojego maleństwa?

  • Kwas foliowy – wpływa na rozwój m.in. układu nerwowego, zwłaszcza w pierwszym trymestrze. Wtedy w Twojej diecie powinny więc znaleźć się dodatkowe porcje owoców cytrusowych i zielonych warzyw.
  • Żelazo – wspomaga dostawę tlenu do tkanek. Najwięcej będziesz go potrzebować w ostatnim trymestrze. Nie zapomnij wtedy o jedzeniu czerwonego mięsa i jajek.
  • Wapń – buduje układ kostny. Znajdziesz go w mleku i produktach mlecznych.
  • Witamina C – dzięki niej lepiej wchłaniane jest żelazo, a ponadto świetnie wpływa na odporność. Sięgaj po świeże warzywa i owoce!

Warto również przyjmować w tym czasie probiotyki ginekologiczne – stworzone także z myślą o kobietach w ciąży. Dzięki nim wzmocnisz swoją odporność, unikając niebezpiecznych infekcji intymnych. Na www.provag.pl dowiesz się na ten temat więcej!

1 komentarz
  1. Ela napisał(a):

    Jakie suplementy najlepiej zażywać, biorąc pod uwagę to, że mamy wtedy zwiększone zapotrzebowanie na kwas foliowy, żelazo itd.? Bo mam wrażenie, że trudno to wszystko dostarczyć wraz z dietą…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Co powinna zawierać dieta podczas ciąży?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
1