Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Zaburzenia nastroju – jaką stosować dietę?

zmiana nastroju

Dopadł cię obniżony nastrój? Zastanawiasz się, czy to może być depresja? Sprawdź, jak mozesz sobie pomóc i poprawić swój nastrój wdrażając do codziennego menu kilka prostych elementów.

Omega3

Kwasy tłuszczowe Omega3 opowedzialne są za obniżanie stanów zapalnych, wpływają korzystnie na naszą tarczycę, dbają o prawidłowe nawilżenie naszej skóry, mają ogromny wpływ na pracę naszego mózgu i regulują nasz nastrój. Niestety w codziennej diecie mamy tendencję do zbyt dużego spożywania kwasów tłuszczowych Omega6 w stosunku do Omega3. Kwasy Omega6 w zbyt dużej ilości mają działanie prozapalnie. Kwasy tłuszczowe Omega6 znajdują się głownie w orzechach, pestkach, czy olejach roślinnych. Pierwszą rzeczą, o którą powinniśmy zadbać przy spadkach nastroju to odpowiednia podaż kwasów Omega3. Znajdują się one głównie w olejach rybich, siemieniu lnianym, żółtkach jaj. Można korzystać również z suplementów z Omega3. Najlepiej spożywać ich minimum 1g dziennie.

Banany

Banany zawierają tryptofan, czyli aminokwas, który w naszym organizmie zostaje przetworzony na serotoninę nazywaną potocznie „hormonem szczęścia”. Poza tym banany są lekkostrawne, dobrze wpływają na nasz układ trawienny i zawierają potas i witaminy z grupy B.

Kurkuma

Kurkuma to kłącze wyglądem przypominające imbir. Ma intensywnie żółty kolor, dzięki barwnikowi o nazwie kurkumina. To właśnie kurkumina zwiększa stężenie BDNF (czynnik neurotroficzny pochodzenia mózgowego), który poprawia funkcjonowanie neuronów, które wydzielają dopaminę. Dopamina jest nauroprzekaźnikiem, który odpowiada za poczucie przyjemności, spełnienia, motywację. Ponadto kurkuma ma działanie silnie przeciwzapalne i może działać antynowotworowo.

Woda

Przy obniżonym nastroju powinniśmy zadbać o odpowiednie nawodnienie naszego organizmu. Udowodniono bowiem, że odpowiednie nawodnienie pomaga w koncentracji, lepszym skupieniu uwagi, a nawet lekkie odwodnienie może negatywnie wpływać na nasze samopoczucie. Sięgajny więc po szklankę dobrej wody trochę częsciej, niż wtedy, kiedy bardzo chce nam się pić.

Kakao

Kakao, szczególnie surowe kakao nie przetwarzane termicznie to bardzo bogate źródło cynku, żelaza i magnezu. To tylko jeden z argumentów, dla których warto je spożywać. Kakao zawiera również fenyloetyloaminę, która naturalnie występuje w naszym organizmie, wydziela się po wysiłku fizycznym (efekt ten nazwano „euforią biegacza”), ale też przy zakochaniu. Zwiększa wytrzymałosć i odporność na ból.

Ashwagandha

Jest to roślina wykorzystywana od wieków w medycynie ajurwedyjskiej. Polecana jest przy przemęczeniach i u osób permanentnie zestresowanych. Jest to jeden z lepszych środków przy tzw. „zmęczonych nadnerczach”. Ashwaganha raczej nie działa doraźnie, najlepiej brać ją regularnie przez dłuższy czas (np. kilka miesięcy).

Żółtka jaj

Żółtka jaj są skarbnicą wielu witamin, mikro i makroelementów. Zawierają przede wszystkim duże ilości witamin z grupy B, które są odpowierdzialne za prawidłową pracę naszego układu nerwowego. Mają sporo lecytyny, której działanie na mózg jest niewątpliwie pozytywne. Lecytyna składa się z choliny i inozytolu. Inozytol działa na poprawę nastroju, ma działanie delikatnie uspokajające, ale nie daje efektu senności czy spadku energii. Można spotkać go w postaci suplementów diety, ale spożywany w produtkach spożywczych będzie działał synergistycznie z innymi witaminami i będzie lepiej przyswajalny.

Wątróbka

Wątróbka jest produktem, który zawiera prawie wszystkie witaminy i minerały jakie są potrzebne człowiekowi do utrzymania zdrowia. Podobnie jak żółtka jaj zawiera duże ilości witamin z grupy B, inozytol i sporo cynku, który ma pozytywny wpływ na układ nerwowy i tarczycę. ze względu na zawartość miedzi nie powinno się jej spożywać więcej, niż trzy razy w tygoniu.


healthan

1 komentarz
  1. jess napisał(a):

    Banany staram się jeść na co dzień, a z resztą to różnie niestety bywa… dlatego codziennie stosuję suplement golden drop aronia – witaminy, żelazo, antyoksydanty w jednym 🙂 Polecam, czuję się lepiej, wzmocniłam odporność!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zaburzenia nastroju – jaką stosować dietę?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
1