Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jak wybrać najlepszy rower stacjonarny do ćwiczeń w domu?

rowerek

Zalet aktywnego trybu życia chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Nawet odrobina ruchu ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i kondycję. Pozostaje kwestia wyboru rodzaju ruchu – jednym z popularniejszych sposobów poprawy sylwetki jest jazda na rowerze. Nie każdy jednak lubi aktywność na świeżym powietrzu – dla tych zatem, dla którym trening w domu jest najbardziej komfortowy najlepsza będzie oferta rowerów treningowych stacjonarnych, dzięki którym bez problemu będziemy mogli ćwiczyć w domowym zaciszu.

Zalety roweru stacjonarnego

Jazda na rowerze to świetny trening cardio – odpowiednio zaplanowany i prowadzony regularnie może znacząco poprawić naszą wydolność. Co ważne na ten rodzaj sportu mogą sobie pozwolić osoby zarówno zaawansowane jeśli chodzi o poziom treningu jak i kompletni amatorzy, intensywność treningu jest kompletnie zależna od ćwiczącego. Zalet jazdy na rowerze jest bardzo dużo – to między innymi bardzo dobry typ aktywności dla wszystkich, którym zależy na dobrej kondycji układu krążenia. Jazdę na rowerze zaleca się też tym, dla których na przykład bieganie jest zbyt obciążające z uwagi na stan stawów. Również z tego względu ten sport mogą z powodzeniem uprawiać osoby w niemal każdym wieku – oczywiście po uprzednim wyborze i dostosowaniu danego urządzenia konkretnie do swoich potrzeb, o czym za chwilę. Rower stacjonarny to idealne wyjście dla tych, którzy lubią jazdę na rowerze, ale już niekoniecznie lubią kiepską pogodę, deszcz i zimno. Tego rodzaju urządzenie pozwoli nam przeprowadzać trening praktycznie o każdej porze roku i o dowolnej, wybranej przez nas godzinie. Wszelkiego rodzaju zmiany atmosferyczne przestaną być ważne, a jedynym czynnikiem wpływającym na to, czy będziemy regularnie pokonywać kilka kilometrów, będzie nasza własna motywacja. Koniec z wymówkami! Rower stacjonarny to bardzo duża wygoda!

Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Skoro znamy już niezliczoną ilość plusów, jakie oferuje nam rower stacjonarny, pozostaje wybrać model idealnie dostosowany do naszych potrzeb.

  • napęd – to jeden z głównych czynników różnicujących ten sprzęt. Wyróżnia się trzy rodzaje napędu: mechaniczny, magnetyczny i elektromagnetyczny. Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest napęd mechaniczny. Tego typu rozwiązanie zalecane jest dla mniej zaawansowanych rowerzystów, dla których niska cena urządzenia jest bardzo istotna. Należy pamiętać, że ten sposób regulacji oporu – czyli poprzez zwiększanie lub zmniejszanie tarcia koła roweru – jest dość głośny. Najpopularniejszym rodzajem napędu jest napęd magnetyczny, w którym stosuje się hamulec magnetyczny. Daje to więcej możliwości regulacji niż w napędzie mechanicznym, ale jednocześnie co za tym idzie, cena urządzeń z tym napędem jest też odpowiednio wyższa. Do niezaprzeczalnych zalet rozwiązania magnetycznego należy z całą pewnością praktycznie bezgłośna praca, ważna np. dla osób z małymi dziećmi lub dla mieszkańców bloków. Ostatni typ napędu – czyli elektromagnetyczny, przeznaczony jest dla zaawansowanych użytkowników, dla których dostosowanie roweru do personalnych preferencji oraz bogactwo funkcji jest najważniejsze. Jak sama nazwa wskazuje, rowery takie są oprócz magnetycznego dodatkowo wzbogacone o wspomaganie elektryczne co umożliwia ustawienie praktycznie dowolnych opcji, z uwzględnieniem takich czynników jak program treningowy, cechy ćwiczącego itd. Ceny rowerów treningowych każdego typu można sprawdzić np. na Okazje.info: http://www.okazje.info.pl/sport-i-hobby/sprzet-fitness-1/
  • pozycja ćwiczącego – wyróżnia się praktycznie trzy rodzaje rowerów: pionowe, poziome i spinningowe. Najbardziej klasyczne są rowery pionowe, które przez swoją konstrukcję zapewniają pozycję najbardziej zbliżoną do tej przypominającej tradycyjną jazdę na rowerze – podczas treningu umożliwiają pozycję wyprostowaną, lub lekko pochyloną. Rowery poziome zalecane są szczególnie dla osób, które mają problemy z kręgosłupem, dla których rowery pionowe nie są najlepszym wyborem. To rowery z oparciem, bez kierownicy, w których pedały wysunięte są do przodu a ćwiczący pedałuje w komfortowej pozycji siedzącej. To bardzo duża zaleta dla osób z zaburzeniami równowagi! Wreszcie rowery spinningowe: przeznaczone głównie dla osób uprawiających kolarstwo wyczynowe lub prowadzących bardzo intensywne treningi i szukają alternatywy dla okresów, w których trenowanie na zewnątrz jest niemożliwe. Swoją budową rowery spinningowe umożliwiają trening przypominający kolarstwo szosowe, nie są zatem dobrym rozwiązaniem dla amatorów. Co ważne – rowery spinningowe to najczęściej spory wydatek.

Dodatkowe ważne elementy – zwróć uwagę!

  • waga koła zamahowego – najbardziej klasycznym ciężarem koła zamachowego, jest ok. 6-16 kg. Taka waga umożliwia trening większości osób i zapewnia szerokie pole jeśli chodzi o dopasowanie rowerka do własnego treningu.
  • programy treningowe – bardziej zaawansowane urządzenia posiadają wbudowane systemy treningowe, z których możemy korzystać i które ułatwią nam ułożenie swoich treningów. Im więcej automatycznych funkcji tym cena roweru rośnie, ale dla laików może to być spore ułatwienie.
  • możliwe obciążenie roweru – ciężar naszego ciała ma niebagatelny wpływ na to jaki rower powinniśmy wybrać. Należy sprawdzić maksymalne obciążenie roweru. Zbyt lekki rower dla osób z większą nadwagą może być niebezpieczny z uwagi na mniejszą stabilność urządzenia i ryzyko kontuzji.
  • zakres stawianego oporu – im większy tym lepiej, dzięki czemu będzie można przeprowadzać różnorodne treningi oraz w miarę poprawy kondycji ustawiać większy opór. Dla osób, które planują trenować regularnie, oraz w tych przypadkach, kiedy z roweru będzie korzystało więcej osób, jest to bardzo ważna cecha.
  • pomiar tętna – bardzo praktyczne rozwiązanie, które eliminuje dodatkowe koszty związane z zakupem pulsometru. Dzięki wbudowanemu pomiarowi tętna (to funkcja dostępna już raczej w większości urządzeń ze średniej półki cenowej, ale warto dla pewności sprawdzić, czy interesujący nas model taką posiada), możemy trenować efektywniej w zależności od obranego przez nas celu – czy będzie to zgubienie kilogramów czy może trening wydolnościowy.

Rowery stacjonarne to bardzo uniwersalne i szeroko rozpowszechnione sprzęty fitness. Umożliwiają zarówno trening sportowy jak i ćwiczenia rehabilitacyjne, z uwagi na popularność tego rodzaju aktywności i różnorodność gustów i preferencji producenci tego sprzętu oferują bardzo bogatą gamę modeli. Z tego właśnie względu przed kupnem roweru stacjonarnego należy zastanowić się, jakiego sprzętu potrzebujemy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak wybrać najlepszy rower stacjonarny do ćwiczeń w domu?

Artykuł przeczytasz w: 5 min
0