Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Wszechobecna w naszym życiu kawa – po którą sięgamy najczęściej?

kawa

Wiele osób nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez filiżanki małej czarnej. Obecnie mamy spore pole do popisu, gdyż na rynku nie brakuje rodzajów kawy i sposobów jej przyrządzania. Jest to jeden z najpopularniejszych napojów, który traktowanych jest jako szybki zastrzyk energii, gdyż jest źródłem pobudzającej kofeiny.

Sięgamy po kawę w przypadku męczącego dnia czy też w celu wytrwania w pracy bądź też w szkole. Ponadto zapraszamy na kawę znajomych i bliskich. Picie kawy stało się dla wielu z nas codziennym rytuałem. Co mają w sobie ziarna kawowca, że tak chętnie po nie sięgamy?

Kawa – obowiązkowy element wyposażenia kuchennej szafki

Kawa to nic innego jak napój pozyskiwany z palonych i mielonych ziaren kawowca, czyli rośliny uprawianej przede wszystkim w strefie klimatu tropikalnego. Obecnie nie ma żadnego problemu z jej zakupem – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak również w internetowych typu http://www.sklepkawa.pl/. Dostępna jest kawa mielona, zaparzana tradycyjnie, rozpuszczalna czy też zaparzana ciśnieniowo dzięki ekspresowi. Bardzo dużą popularnością cieszy się kawa rozpuszczalna, która zawiera stosunkowo mało tanin. Ponadto łatwiej jest ją przygotować. Okazje się, że picie jej przyczynia się do przyśpieszenia metabolizmu.

Co więcej, kawa rozpuszczalna poprawia pamięć krótkotrwałą i ułatwia koncentrację. Znajduje się w niej także więcej kofeiny niż w mielonej, co dla niektórych może być zaletą, gdyż działa bardziej pobudzająco.

Po jaką kawę sięgamy najczęściej?

Sposobów przyrządzania kawy są setki, gdyż każdy kraj ma swoją tradycję i tajemnicę. Najmocniejszą i najbardziej aromatyczną kawą jest espresso, którą przygotowuje się w ciśnieniowym ekspresie i podaje w małych filiżankach, a zawiera w sobie zaledwie 5 kcal. Z kolei kawa tradycyjnie parzona w kubku typu kawa ziarnista lavazza zawiera bardzo dużo polifenoli.

Warto pić ją z mlekiem czy imbirem w celu zniwelowania substancji drażniących żołądek. Porcja czarnej kawy to około 8 kcal. Bardzo popularna stała się kawa bezkofeinowa rozpuszczalna lub zmielona, po którą śmiało mogą sięgać nawet osoby borykające się ze schorzeniami żołądka czy z nadciśnieniem. Jest ona pozbawiona kalorii i posiada znikomą ilość kofeiny oraz bardzo mało drażniących substancji.

Smakosze słodkiej wersji kawy chętnie sięgają po cappuccino, czyli mocną kawę ze śmietaną czy z mlekiem oraz z dodatkami w postaci cynamonu, wiórek kokosowych czy orzechów. Taka kawa może zawierać nawet 140 kcal ze względu na dodatki.

Jest też kawa mrożona, czyli z dodatkami kostek lodu czy lodów waniliowych, co świetnie sprawdza się podczas upałów. Jest znacznie bardziej kaloryczna niż tradycyjna mała czarna, gdyż w szklance mrożonej kawy znajduje się około 180 kcal.

Z kolei amerykańska kawa jest stosunkowo lekka, gdyż nie zawiera dużej ilości kofeiny ani też związków drażniących, Można ją bez obaw popijać przez cały dzień, gdyż zawiera zaledwie 6 kcal.

Do mocniejszych kaw zalicza się macchiato, którą przyrządza się w ekspresie oraz dodaje do niej mleko/śmietanę i syrop smakowy. Z tego względu może zawierać nawet 200 kcal.

Za pomocą ekspresu można wyczarować także kawy latte i mocha. Mokka zwykle podawana jest ze śmietaną i syropem czekoladowym, co smakuje wręcz jak deser mający 350 kcal.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wszechobecna w naszym życiu kawa – po którą sięgamy najczęściej?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0