Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Właściwy poziom witaminy D w organizmie

farmaceuta

Ogromna rzesza polskiej populacji cierpi na niedobór witaminy D. Nic dziwnego zważywszy na strefę klimatyczną, w której żyjemy. Większa część roku jest raczej uboga w promienie słoneczne. A to właśnie one odpowiedzialne są za dostarczanie do organizmu substancji, które przetwarza on na witaminę D, tak niezbędną do prawidłowego funkcjonowania.

Optymalna dawka witaminy D w organizmie człowieka

Warto regularnie sprawdzać poziom witaminy D w naszym organizmie, by świadomie stosować niezbędną suplementację. Należy przy tym pamiętać, że zarówno niedobór, jak i nadmiar witaminy D może być bardzo szkodliwy dla zdrowia. Prawidłowy poziom tej witaminy w organizmie to 30-50 ng/ml (75–125 nmol/l). O niedoborze mówimy wówczas, gdy stężenie 25-hydroksywitaminy D we krwi, wynosi poniżej 20 ng/ml (poniżej 50 nmol/l), natomiast na nadmiar wskazuje odczyt wyników badania laboratoryjnego, będący na poziomie dużo powyżej zalecanej normy.

Zasadnicza funkcja witaminy D w ustroju

Witamina D pełni bardzo wiele cennych funkcji w organiźmie. Odpowiedzialna jest m. in. za prawidłowy rozwój i mineralizację kości. Pełni też znaczącą funkcję w regulacji gospodarki wapniowo – fosforowej organizmu. Właściwy poziom witaminy D zapewnia też zdrowie układowi krążenia, wpływa korzystnie na mocne kości i zęby, sprzyja zachowaniu idealnej sylwetki, a także zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów. Witamina D znajdująca się w organizmie, pochodzi w głównej mierze z biosyntezy w skórze, substancji dostarczanej wraz z promieniowaniem ultrafioletowym. Jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach i może być magazynowana przez organizm.

Groźny niedobór witaminy D w organizmie

Braki w odpowiednim poziomie witaminy D w ustroju objawiają się w szczególności bólami kostno – mięśniowymi, utratą apetytu, chorobami przyzębia, biegunką, bezsennością, i innymi. Zbyt małe stężenie witaminy D w organizmie sprzyja rozwojowi krzywicy u dzieci i osteoporozy i osteomalacji u dorosłych, czyli krótko mówiąc do rozmiękania i zrzeszotnienia kości. Mogą pojawić się też problemy z chodzeniem i bolesne kurcze na skutek słabnącej siły mięśni. Niedobór witaminy D prowadzi też do cukrzycy, rozwoju otyłości, chorób układu krążenia, chorób autoimmunologicznych, a także nowotworów. Niedobór witaminy D jest szczególnie niebezpieczny dla życia płodowego dziecka. Może być bezpośrednią przyczyną zaburzenia rozwoju mózgu, zwiększając tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia schizofrenii i autyzmu u dziecka.

Źródła witaminy D w pożywieniu i suplementacja

Właściwy poziom witaminy D w organizmie jest niezwykle ważny. W przypadku niedoborów, uzupełnianie poziomu witaminy D z pożywienia jest możliwe, lecz da znikome efekty. Witamina D zmienia się w aktywną postać dopiero po przetworzeniu jej przez wątrobę, a następnie przez nerki. Wówczas przeobraża się w substancję, rolą swą przypominająca specyfikę działania mechanizmu hormonów. Niewiele produktów spożywczych bogatych jest w witaminę D. I należałoby zjeść ich ogromne ilości, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Dlatego istotną rolę, zwłaszcza w naszej szerokości geograficznej odgrywają suplementy. Dostarczają witaminy D w optymalnej dawce, w łatwo przyswajalny sposób. Odpowiednio dobrana suplementacja witaminą D jest rekomendowana i bezpieczna dla naszego organizmu, tylko pod warunkiem, że przestrzegamy przyjmowania zalecanych dziennych dawek preparatu.

Nadmiar witaminy D – konsekwencje

Przekraczanie zażywania rekomendowanej dawki witaminy D może mieć bardzo niekorzystny wpływ na organizm. Oprócz licznych, nieprzyjemnych symptomów jak utrata apetytu, nudności, wzmożone pragnienie, osłabienie, nadmierne pocenie, częstomocz i inne, to również zaburzona zostaje wówczas gospodarka wapniowo – fosforowa, za której właściwy poziom witamina ta odpowiada. W konsekwencji prowadzić to może do odkładania się złogów wapniowych w sercu, tętnicach, nerkach, prowadząc tym samym do zaburzeń pracy ośrodkowego układu nerwowego.

Wiemy już dlaczego właściwy poziom witaminy D w organizmie jest tak ważny. Ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Z rozwagą zatem należy podchodzić do jej optymalnego poziomu i na bieżąco kontrolować stężenie we krwi. Zachowując właściwy poziom witaminy D zapewnimy sobie długie lata w zdrowiu i wspaniałej kondycji fizycznej i psychicznej.
Dowiedz się więcej na temat właściwego poziomu witaminy D: http://www.sloncewpigulce.pl/badanie-poziomu-witaminy-d/jak-zmierzyc-poziom-witaminy-d-w-organizmie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Właściwy poziom witaminy D w organizmie

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0