Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jakie warzywa trzeba jeść by być zdrowym?

warzywa

Lekarze biją na alarm: coraz więcej Polaków cierpi na choroby wywołane brakiem witamin. Zjawisko to spowodowane jest szybkim tempem życia, a tym samym spożywaniem dużych ilości fast foodów, żywności wysoko przetworzonej oraz ubogiej w cenne dla organizmu składniki. Narzekasz na niską odporność? A może czujesz częste zmęczenie? Zawarte w warzywach witaminy i mikroelementy mogą nie tylko poprawić samopoczucie, ale też korzystnie wpłynąć na zdrowie.

Bogactwo witaminy C

Witamina C to jeden z najbardziej wartościowych dla ciała człowieka składników. Dlaczego? Nie tylko wpływa na odporność organizmu (nie bez przyczyny jej zażywanie jest zalecane w okresach wzmożonych zachorowalności na grypy i przeziębienia), ale też zapobiega występowaniu zmian nowotworowych. Oprócz tego poprawia przyswajalność żelaza (tak cennego dla układu krwionośnego), przyśpiesza powstawanie poprawiającego wygląd skóry i włosów kolagenu i obniża ciśnienie krwi. Według wielu lekarzy ma też swój udział w gojeniu ran i zrastaniu kości, a także zapobiega miażdżycy serca. Jakie warzywa należy jeść, aby wzbogacić organizm w tak cenną witaminę? Na pewno czerwoną paprykę, brukselkę, szpinak, brokuły i kalafiory oraz pomidory.

Duża zawartość antyoksydantów

Ostatnio bardzo dużo miejsca w prasie medycznej poświęca się antyoksydantom. Nazywane inaczej przeciwutleniaczami związki mogą pochwalić się umiejętnością usuwania wolnych rodników, których nadmiar przyczynia się do tak groźnych chorób jak nowotworowy czy miażdżyca. Do tego wolne rodniki przyśpieszają proces starzenia się organizmu i przedwczesne powstawanie chorób układu nerwowego takich jak choroba Alzheimera. W jaki sposób dostarczyć sobie antyoksydantów? Część z nich występuje w aminokwasach i w komórkach organizmu, ale zalecane jest też jedzenie owoców je zawierających. Przykładem takiego jest rzadko pojawiający się na polskich stołach burak, który jak już znajduje się w menu to najczęściej w formie przetworzonej. Najlepiej jeść go na surowo lub w postaci kiszonki. Jego właściwości dostrzegły firmy dystrybuujące zdrową żywność, np. Primavika, które sprzedają je w wygodnych słoiczkach. Dlaczego warto jeszcze jeść buraki? Obniżają one poziom cholesterolu i zawierają poprawiający w trawienie betaninę.

Błonnik też jest ważny

Żadna dieta nie będzie w pełni zrównoważona i zbilansowana bez zawartości odpowiedniej zawartości błonnika, czyli roślinnych wielocukrów, które regulują pracę układu pokarmowego i flory jelitowej. Do tego pokarmy bogate w błonnik zwiększają poczucie sytości, przez co nie trzeba ich zjeść dużo, żeby poczuć się najedzonym. W sklepach dostępne są błonniki rozpuszczalne i nierozpuszczalne (zdecydowanie bardziej preferowany jest ten drugi wariant), ale można je też spotkać w popularnych warzywach – fasolce szparagowej, marchewce, kalarepie, pasternaku i ziemniakach (zwłaszcza w ich skórcę).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jakie warzywa trzeba jeść by być zdrowym?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0