Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jak ustrzec się przed bólem kręgosłupa podczas pracy w ogrodzie?

ogród

Sezon letni to okres, w którym dbamy o nasze ogródki. Kosimy trawniki, sadzimy kwiaty, wyrywamy chwasty. Zaopatrujemy się we własne warzywa i owoce, aby mieć pewność, że są one wolne od pestycydów. Okazuje się to szczególnie ważne, gdy wokół nas są dzieci, których zdrowie i prawidłowy rozwój cenimy sobie ponad wszystko. Niestety wymaga to od nas dużego zaangażowania. Poświęcamy swoim ogródkom każdą wolną chwilę po powrocie z pracy czy podczas weekendów. Aktywność na świeżym powietrzu to znakomity sposób na relaks, rozruszanie stawów po 8-godzinnej pracy biurowej czy intensywnym dniu. Świetnie oczyszcza umysł i odstresowuje. I właśnie na tym nam zależy, przy napiętym na co dzień grafiku. Tylko co zrobić kiedy pojawia się ból pleców który uniemożliwia nam dalszą pracę?

Jest kilka zasad, których musimy się trzymać pracując w przydomowym ogrodzie:

  1. Odpowiednia pozycja przy koszeniu trawnika. Musimy pamiętać, aby biodra były wysunięte w miarę możliwości do przodu. Poprawia to sylwetkę, odciąża plecy i amortyzuje ciężar urządzeń, których używamy. A wszystko to za sprawą siły grawitacji, która wówczas nam sprzyja. Starajmy się, aby nasz środek ciężkości napierał na kosiarkę, bądź inne urządzenie. Wtedy grawitacja ciągnie ciało do przodu i wykonuje część pracy za nas. Co ciekawe, im człowiek cięższy i wyższy, tym efekt jest lepszy. Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to jak stawiamy stopy. Nie możemy rozpoczynać stawiania stopy od pięty, ponieważ wtedy hamujemy wektor siły napędzającej, czyli więcej energii musimy włożyć w tę samą pracę i szybciej się męczymy.
  2. Podczas sadzenia czy wyrywania chwastów lepiej przyjąć pozycję na kolanach niż kucającą. Nie uciskamy wówczas zbytnio naczyń krwionośnych i nie narażamy się na rozwój żylaków. Ponadto mniej obciążamy stawy kolanowe. Kolejna ważna kwestia: nie podnosimy niczego z ziemi na wyprostowanych kończynach dolnych przy zgiętych plecach. Grozi to np. dyskopatią lędźwiową. Przy schylaniu się należy mieć wyprostowaną sylwetkę, biodra wysunięte do przodu oraz zgięte kończyny dolne w stawach kolanowych i biodrowych.
  3. Jeżeli już nabawimy się urazu, naciągniemy sobie mięśnie, przeciążymy stawy, które dadzą o sobie znać poprzez ból, warto zastosować żel z diklofenakiem sodowym. Działa przeciwbólowo, przeciwzapalnie i chłodząco na skórę. Może też zmniejszać obrzęk w miejscu urazu.
  4. Odpowiednie nawodnienie. Woda i elektrolity szybko uciekają z naszego organizmu podczas wysiłku fizycznego, w szczególności w upalne dni. Pamiętajmy, aby regularnie uzupełniać te niedobory, najlepiej spożywając własnoręcznie przygotowany napój izotoniczny z wody, miodu, cytryny, mięty i szczypty soli. Dostarczy on nam nie tylko wody, ale również niezbędnych elektrolitów, glukozy, witamin oraz antyoksydantów, a przy tym jest tani i zdrowy.
  5. Nakrycie głowy oraz stosowanie kremów z filtrem. Słońce oczywiście jest potrzebne, gdyż umożliwia syntezę witaminy D w skórze. Jednak co za dużo to niezdrowo. Dlatego pamiętajmy, aby odsłonięte partie ciała posmarować kremem z filtrem UV, a głowę okryć kapeluszem bądź chustą, najlepiej z naturalnego jasnego materiału, który przepuszcza powietrze i odbija promienie słoneczne. Ochroni nas to przed tzw. udarem słonecznym, który jest niebezpieczny dla zdrowia i życia, szczególnie osób starszych i dzieci. Udar słoneczny może się objawiać m.in. bólami i zawrotami głowy, nudnościami, wymiotami, wysoką gorączką, dreszczami, a nawet utratą przytomności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak ustrzec się przed bólem kręgosłupa podczas pracy w ogrodzie?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0