Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Trening Taiji

tai chi

Niektórzy badacze doszli do wniosku, że trening Taijiquan co najmniej dwa razy bardziej poprawia koordynację ruchową niż znane na zachodzie, najtrudniejsze specjalne ćwiczenia, które mają to właśnie na celu. Niektórzy mogą krzyknąć z radości: ‘Super! Wreszcie znalazłem najlepsze narzędzie do poprawy mojej słabej koordynacji ruchowej!’ Inni, po chwili zastanowienia mogą wyciągnąć poniekąd poprawne wnioski: ‘Skoro jest to tak skuteczne to znaczy, że ćwiczenia są bardzo trudne. To chyba nie dla mnie.’

Prawda leży jak zwykle po środku i myślę, że nie należy się zbytnio przejmować ani jednym ani drugim wnioskiem. Jak mawiał mój instruktor windsurfingu każdy ma ‘swój czas’ potrzebny do opanowania danej umiejętności. O wiele więcej zależy od tego ile serca w to włożymy oraz jaką mamy motywację niż to, jakie mamy ku temu wrodzone predyspozycje.

Faktem jest, że Taijiquan (podobnie jak i wiele innych chińskich sztuk walki) jest relatywnie dość złożone. Ruchy nie są prostoliniowe lecz okrągłe, a kończyny poruszają się w określonym porządku co narzuca bardzo konkretną dyscyplinę. Jak dobrze pójdzie nam nauka wiele zależy od nas samych, od tego czy będziemy potrafili podejść do nauki ‘systemowo’ czy też zrobimy to chaotycznie.

W życiu codziennym nie mamy potrzeby analizowania charakteru czy przebiegu prostych ruchów czy czynności, które robimy automatycznie, bez zastanowienia. Do treningu Taiji nie możemy podejść w ten sposób. Nie możemy zakładać, że po kilku powtórzeniach będziemy rozumieć ruch i jego charakter, i że stanie się on dla nas naturalny.

Ucząc się Taijiquan poznajemy nowy nie znany wcześniej naszemu ciału sposób poruszania się. W początkach praktyki Taiji pewne ćwiczenia bądź ruchy mogą się wydawać dziwne lub nienaturalne. Takie też z reguły są w naszym wykonaniu gdy dopiero raczkujemy: ruchy są niezgrabne i kanciaste.

Faktycznie jest jednak inaczej (co z resztą widać po bardziej doświadczonych praktykach) – sposób poruszania się jest naturalny i przyjazny dla ciała. Pod pojęciem ‘przyjazny dla ciała’ należy rozumieć przede wszystkim charakter (m.in. trajektorię i dynamikę) i zakres ruchów, gdyż nie wykraczają one poza zasięg ograniczony ruchomością naszych stawów i elastycznością mięśni.

Mając większe niż inni ograniczenia fizyczne (np. z powodu problemów ze stawami lub małą elastycznością ciała) nie powinniśmy a nawet nie możemy wykonywać ćwiczeń tak jak inni, być może zdrowsi od nas. Pod tym względem nie istnieją w Tai Chi jakieś sztywne reguły narzucające z góry ściśle określony wygląd czy zasięg wykonywanych ruchów.

Każdy ćwiczy na tyle na ile w danym momencie pozwala mu na to jego ciało. Nie należy się zatem frustrować tym, że nie potrafimy na przykład przyjąć pozycji tak ładnej i ‘wypasionej’ jak nasz nauczyciel. Swoje starania należy skoncentrować na istotnych głębszych zasadach, a nie tylko zewnętrznym wyglądzie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trening Taiji

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0