Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Top 13 zasad zdrowego odżywiania

żywienie

Zdrowe odżywianie jest teraz w modzie, coraz więcej osób decyduje się na ekologiczny tryb żywienia, z uwzględnieniem najważniejszych zasad określonych przez dietetyków. Spożywanie wartościowych produktów i regularne przyjmowanie pokarmów odgrywa bardzo dużą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Naturalnych ekologicznych produktów nie znajdziesz w hipermarkecie, szukaj ich na targu, u lokalnego rolnika lub w sprawdzonych sklepach ze zdrową żywnością. Oto 10 najważniejszych zasad dietetycznych, które musisz znać:

Zacznij dzień od szklanki wody

Organizm człowieka w większości składa się z wody, jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Picie wody na pusty żołądek eliminuje z organizmu toksyczne substancje a dodatkowo uaktywnia i stymuluje procesy metaboliczne, wpływając korzystnie na działanie układu trawiennego. Woda bierze czynny udział w regulowaniu temperatury ciała oraz w transporcie substancji odżywczych i tlenu do komórek. Usuwa uboczne produkty przemiany materii, amortyzuje stawy odpowiednio zabezpiecza tkanki i narządy. Jak się również okazuje, nieodpowiednie nawodnienie organizmu może być powodem senności, częstych bólów głowy, nudności, problemów z koncentracją i wielu innych.

Nie zapomnij o wartościowym śniadaniu

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Do jego przygotowania użyj pełnowartościowych produktów takich jak: pełnoziarniste pieczywo, jajka, owsianka, zdrowe tłuszcze i warzywa. Najbardziej polecane przez specjalistów śniadanie to: jajko na miękko z awokado i pomidorami a do tego żytni chleb z prawdziwym masłem. Jak się zresztą okazuje jajka wspomagają utratę tkanki tłuszczowej, zawierają luteinę i zeaksantynę odpowiedzialne za prawidłowe widzenie, odpowiednio optymalizują poziom cholesterolu we krwi oraz wspomagają pracę wątroby, chronią przed nowotworami. Owsianka natomiast to prawdziwa bomba witamin i minerałów, źródło błonnika, dostarcza cennych kwasów tłuszczowych, zapobiega miażdżycy, wspomaga układ oddechowy i bierze udział w walce z astmą.

Regularnie spożywaj posiłki

Badania wykazały, że zamiast jedzenia 3 głównych i obfitych posiłków w ciągu dnia, dużo zdrowszą opcją okazuje się spożywanie 5 mniejszych w ciągu dnia. Zjadając standardowo: śniadanie, obiad i kolację dostarczamy organizmowi dużą ilość energii, z której część odkłada się w postaci niechcianego tłuszczu. Niewielkie zbilansowane posiłki nie obciążają żołądka, dzięki czemu organizm jest w stanie trawić je szybciej oraz zapobiega gwałtownym spadkom poziomu cukru we krwi.

Spożywaj różnorodne posiłki

Spożywanie różnorodnych posiłków dostarcza organizmowi wszelkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników. Im bardziej różnorodna będzie dieta, tym więcej substancji odżywczych, witamin i minerałów. Musisz pamiętać, że żaden z suplementów diety nie zastąpi dobrze zbilansowanych posiłków. Pamiętaj że najlepiej spożywać wartościowe produkty ekologiczne, wolne od chemii.

Jedz dużo owoców i warzyw

Jest to podstawowe źródło witamin, minerałów oraz błonnika. W sklepie ze zdrową żywnością znajdziesz wiele owoców i warzyw, pochodzących z ekologicznych upraw. Owoce i warzywa poprawiają odporność organizmu, zapobiegają powstawaniu anemii, regulują pracę mózgu, zapewniają prawidłowy wzrost i rozwój, działają dobroczynnie na zmysł wzroku, poprawiają pamięć i koncentrację, działają przeciwalergicznie.

Spożywaj zdrowe tłuszcze

Jak się okazuje, nie wszystkie tłuszcze są szkodliwe, co więcej organizm potrzebuje ich do prawidłowego funkcjonowania. Niektóre usprawniają myślenie, chronią przed powstawaniem wielu chorób a nawet biorą czynny udział w dolegliwościach sercowych. Tłuszcze pełnią w organizmie również wiele innych pożytecznych funkcji, chronią przed chłodem oraz biorą udział w transporcie witamin A, D, E i K. Dodatkowo, są potrzebne do produkcji enzymów i hormonów. Biorą udział w przemianie metabolicznej organizmu. Oczywiście trzeba znać umiar i przyjmować je w odpowiednich ilościach i pochodzących ze znanego i cennego źródła. Najwartościowsze tłuszcze znajdziemy w rybach morskich, olejach, oleju rzepakowym oraz orzechach.

Wybieraj dobry nabiał

Najlepszy nabiał, dla osób w każdym wieku to ten naturalny i nieprzetworzony. Do grupy takich produktów zaliczamy między innymi: jogurt naturalny, kefir, maślankę, śmietanę, zsiadłe mleko, biały i żółty ser pochodzące z ekologicznej hodowli.

Unikaj wysoko przetworzonych pokarmów i słodyczy

Produkty rafinowane są zazwyczaj ubogie w błonnik, zawierają dużą ilość tłuszczy oraz wzmacniacze smaku, które zaburzają naturalny apetyt i powodują nadwagę. Paradoksalnie dodatni bilans energetyczny może wiązać się z niedoborem substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dieta bogata w produkty przetworzone dostarcza organizmowi dużą ilość niepotrzebnych i pustych kalorii.

Wybieraj dobre węglowodany

Dobre węglowodany to te, które dostarczają organizmowi najlepszych składników odżywczych. Dietetycy informują, że najbardziej wartościowe składniki znajdziemy w owsiance, pełnoziarnistych płatkach, pełnoziarnistym pieczywie, brązowym ryżu, pełnoziarnistym makaronie, roślinach strączkowych, kaszy, warzywach i owocach.

Stosuj zioła

Urozmaicenie codziennej diety o stosowanie ziół ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie i i zyskuje w Polsce coraz to większą grupę zwolenników. Zioła powinniśmy stosować nie tylko jako wspomaganie leczenia i profilaktyki chorób, powinny być również nieodłącznym elementem codziennej diety. Z pewnością w każdym domu znajdziemy miętę, rumianek, dziurawiec, melise itd. Dzięki swoim wyjątkowym właściwościom wspomagają nasz układ trawienny, nerwowy oraz odpornościowy. Dodatkowo wspierają procesy metaboliczne i biorą czynny udział w odchudzaniu. Na odpowiednią przemianę materii doskonały wpływ mają między innymi owoce czarnego bzu, skrzyp, ziele dziurawca, krwawnika lub poziomki. Stosowanie ziół pozytywnie wpływa również na włosy skórę i paznokcie, znajdziesz je w dobrych internetowych sklepach zielarskich. Kupuj zioła ekologiczne od certyfikowanych producentów.

Sól na zdrowie

Nie każda sól szkodzi, co więcej niektóre jej rodzaje dostarczają niezbędnych składników odżywczych takich jak np. magnez, jod, selen, i cynk. Zdaniem dietetyków najzdrowsza jest sól morska. Bardzo dobrym i zdrowym zamiennikiem tradycyjnej soli białej jest też sól himalajska lub wydawana w Polsce sól z Kłodawy. Dodatkowo sól himalajska korzystnie wpływa na cerę, może pomóc w regulowaniu poziomu cukru we krwi, ciśnienia, wspomóc układ nerwowy, przyczynić się do zdrowego funkcjonowania układu oddechowego a nawet spowolnić procesy starzenia.

Wyeliminuj z diety cukier

Cukier może wywołać zaparcia oraz inne dolegliwości trawienne. Zbyt obfite przyjmowanie cukru powoduje, że organizm traci zdolność do utrzymania rezerw energetycznych na najwyższym poziomie. Okazuje się, że nadmierne przyjmowanie cukru jest jedną z najczęstszych przyczyn powstawania zawałów serca. Nadmiar glukozy i fruktozy w wątrobie, może wywołać podobne dolegliwości, które spowodowane są nadmiernym spożyciem alkoholu.

Ogranicz alkohol i inne używki

Powszechnie wiadomo, że nadmierne picie alkoholu i przyjmowanie różnego rodzaju używek ma niekorzystny wpływ na nasz organizm. Alkohol w nadmiernych ilościach uszkadza układ nerwowy, już małe ilości spożywanego trunku wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu wzrokowego, słuchowego oraz utrudniają precyzję wykonywanych ruchów. Wywołuje stan otępienia i senności a także utratę przytomności. Papierosy to druga z najczęściej stosowanych przez Polaków używek. Tutaj statystyki są bezlitosne. W skutek palenia papierosów w naszym kraju umiera co roku ok 70-tysięca osób. Co więcej, należy pamiętać, że dym jest szkodliwy również dla osób przebywających blisko osoby palącej (tzw. bierni palacze).

Zdrowa i pełnowartościowa dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Stosując się do 12 wymienionych wyżej zasad, każdego dnia obudzisz się z pełną dawką energii a co najważniejsze zapobiegniesz powstawaniu wielu chorób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top 13 zasad zdrowego odżywiania

Artykuł przeczytasz w: 5 min
0