Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Tłuszcze nasycone – czym różnią się od nienasyconych, po co i gdzie ich szukać?

tłuszcze

Jesteś jedną z tych osób, które w imię zdrowej diety niemalże całkowicie wyparły z niej tłuszcze nasycone? Najnowsze badania dowodzą, że nie są one szkodliwe. Ba, mogą mieć również pozytywny wpływ na nasze zdrowie!

Sekretem dobrego wpływu tłuszczów na zdrowie jest zachowanie umiaru!

W naszych głowach utarło się, że tłuszcze szkodzą. Że negatywnie wpływają na nasze zdrowie, że powodują wzrost poziomu złego cholesterolu, że ich spożywanie kończy się otyłością. Nieco bardziej wtajemniczeni w dziedzinę zwaną dietetyką rozróżniają tłuszcze nasycone i nienasycone. I wskazują, że to te drugie są zdrowymi tłuszczami – a pierwsze są tymi złymi.

Prawda jest natomiast pośrodku. Tłuszcze nasycone rzeczywiście mogą nam zaszkodzić i spowodować wszystkie wcześniej wspomniane problemy – jednak tylko w przypadku, gdy są spożywane w nadmiarze.

Tłuszcze nasycone są gromadzone przez nasz organizm, przez co – gdy spożywamy ich za dużo – mogą powodować otyłość. Dlatego też powinny one stanowić maksymalnie 10% wartości energetycznej, którą przyjmujemy każdego dnia.

Dlaczego powinniśmy sięgać po tłuszcze nasycone?

Pamiętaj: tłuszcze są niezbędnym elementem zrównoważonej diety. To one dostarczają nam w głównej mierze energii, są elementem budującym błony komórkowe, to w nich rozpuszczają się niektóre witaminy – dzięki czemu nasz organizm jest w stanie je wchłonąć.

Ponadto ostatnie badania wskazują, że tłuszcze nasycone mają pozytywny wpływ na naszą odporność, działają antybakteryjnie, mogą także hamować rozwój komórek nowotworowych!

Tłuszcze zwierzęce są bardziej kaloryczne niż roślinne, dlatego są świetnym (a także lekkostrawnym i lepiej przyswajalnym!) źródłem energii. Dlatego kanapki dla dzieci i seniorów powinniśmy smarować masłem.

Tłuszcze nasycone znajdziemy również w pełnotłustym mleku i innych produktach mlecznych (śmietana, sery żółte), w czerwonym mięsie (wieprzowina, wołowina, jagnięcina) oraz w olejach kokosowym i palmowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Tłuszcze nasycone – czym różnią się od nienasyconych, po co i gdzie ich szukać?

Artykuł przeczytasz w: 1 min
0