Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Stres oksydacyjny – co warto o nim wiedzieć?

stres

Stres oksydacyjny to bardzo niebezpieczna sytuacja dla organizmu, która sprawia, że w organizmie rozwijają się różne choroby, między innymi nowotwory. To problem z którym zmagają się przede wszystkim osoby żyjące w dużym napięciu oraz stresie. Cynk organiczny to jedno z rozwiązań, które wesprze organizm, co jeszcze warto zrobić?

Dlaczego stres organiczny jest tak niebezpieczny?

Stres organiczny sprawia, że w organizmie rozwija się wiele niekorzystnych chorób oraz schorzeń. Mowa o stanie zakłóconej równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami a antyoksydantami w organizmie. Brzmi to poważnie i takie właśnie jest. Oba związki występują naturalnie w organizmie, jednakże to wspomniana równowaga jest w tej sytuacji tak istotna. Zbyt duża ilość wolnych rodników w stosunku do niewielkiej antyoksydantów sprawia, że organizm zmaga się ze stresem oksydacyjnym. Dochodzi do niego przede wszystkim na skutek stresu oraz życia w napięciu, intensywnego oraz regularnego wysiłku fizycznego, zanieczyszczenia środowiska oraz zbyt dużej ekspozycji na słońce. Wymienia się również palenie papierosów, regularne kontakty z metalami ciężkimi oraz przyjmowanie wybranych leków (antykoncepcja, antydepresanty oraz sterydy). Oprócz tego wiek również odgrywa bardzo ważną rolę, gdyż wraz z upływem lat mechanizmy obronne w organizmie działają zdecydowanie gorzej. Oprócz tego warto wspomnieć o niewłaściwej diecie w której dominuje żywność wysokoprzetworzona, spleśniałe produkty, wędzone jedzenie oraz smażone produkty.

Jak radzić sobie ze stresem oksydacyjnym?

Na stres oksydacyjny narażony jest dosłownie każdy. Jak już wspomniano wywołuje on szereg chorób, które dotyczą tak naprawdę wszystkich narządów w organizmie człowieka. Właśnie z tego względu należy upewnić się, że w diecie znajduje się cynk organiczny i to całkiem spore ilości. Cynk organiczny doskonale chroni organizm, a do tego dobrze wpływa na odbudowę naszego DNA. Każdego dnia należy przyjmować 8 miligramów, kiedy chodzi o kobiety oraz 11 miligramów w przypadku mężczyzn. W tym miejscu warto wspomnieć, że cynk organiczny przechowywany jest w skórze, kościach oraz mięśniach. Z kolei, kiedy wziąć pod uwagę przyswajalność, waha się ona w granicach od 20 do 40%. Organizm wchłania go zdecydowanie lepiej, kiedy znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego i to również należy mieć na uwadze. Skoro już o tym mowa, warto wiedzieć, że cynk znajduje się przede wszystkim w ostrygach, krewetkach oraz małżach. Oprócz tego spore ilości występują również w jajkach oraz wątróbce cielęcej. Jednakże osoby, które nie jedzą mięsa mogą dostarczyć go razem z ciemnym pieczywem i pestkami dyni. Warto mieć na uwadze, że nawet kiedy w diecie znajdują się wymienione powyżej składniki, nie oznacza to, że poziom cynku w organizmie ulega zwiększeniu. Jest to związane z regularnym spożywaniem kofeiny, który wypłukuje ten pierwiastek z organizmu. Ta sama sytuacja dotyczy magnezu oraz wapnia, a do tego wpływa w negatywny sposób na wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego. W związku z tym nikt nie twierdzi, że w diecie nie może zabraknąć kofeiny, jednakże trzeba rozważyć spożywane ilości, aby sobie po prostu nie szkodzić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Stres oksydacyjny – co warto o nim wiedzieć?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0