Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Stewia – słodka alternatywa dla cukru

stewia

Stewia to rosnąca w Ameryce Południowej wieloletnia roślina. Jej wysokość dochodzi do ok 1m, a liście osiągają długości. Stewia posiada ponad dwieście odmian. Jedna z nich Stevia rebaudiana ma wyjątkowe właściwości, znane od ponad 1500 lat wśród lokalnych Indian, a XX wieku spopularyzowane także w Europie. Otóż liście tej odmiany stewii zawierają około 10% glikozydów stewiolowych, które są około 300 razy słodsze od popularnej sacharozy pochodzącej z buraków. Jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada szklance cukru. Podkreślenia jednak wymaga fakt, że stewia nie smakuje identycznie jak cukier. Jej słodycz jest wyczuwana nieco później i trwa dłużej. Ta różnica jednak nie stoi na przeszkodzie w zdobywaniu coraz większej rzeszy smakoszy.

Stewia a odchudzanie

Stewia, w przeciwieństwie do klasycznego cukru, nie zawiera kalorii. Może być więc jego zamiennikiem w dietach odchudzających. Ważną zaletą stewii jest również to, że po jej spożyciu nie ulega podniesieniu poziom glukozy we krwi, a zatem mogą ją spożywać osoby chore na fenyloketonurię oraz cukrzycę, nie prowadzi do odkładania się cukru we krwi i wpływa pozytywnie na ograniczenie chorób cywilizacyjnych. Na tym jednak nie koniec. Zostały również przeprowadzone badania, które udowadniają dobroczynny wpływ stewii w walce z nadciśnieniem tętniczym oraz cukrzycą typu 2. Nie powoduje też próchnicy ponieważ nie jest cukrem, natomiast wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze.

Stewia została oficjalnie dopuszczona do sprzedaży w Unii Europejskiej 11 listopada 2011. Wcześniej podejrzewano, ze glikozydy stewiolowe mogą być rakotwórcze i mieć negatywny wpływ na rozwój płodu. Jednak Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) po przebadaniu uznał, że jej stosowanie jest bezpieczne. Stewia została za dodatek do żywności o numerze E960, przy czym ze względu na ryzyko przedawkowania, ustalono dopuszczalne dzienne spożycie na poziomie 4mg/kg mc.

Zastosowanie stewii

Świeże liście stewii mogą być dodawane do sałatek. Nadaje się ona również do słodzenia kawy, herbaty innych napojów, soków, przetworów owocowych i deserów. Najczęściej można ją kupić w sklepach ze zdrową żywnością, stacjonarnych lub internetowych w postaci sproszkowanych suszonych liści, skoncentrowanych wyciągów w proszku, tabletkach lub w płynie. Można również spróbować samemu wyhodować stewię w doniczce lub w ogródku, choć nie jest to łatwe, zwłaszcza korzystając z nasionek, kupionych w internecie.

Z drugiej strony należy zwrócić uwagę na to, że stewia nie jest najlepszym dodatkiem do klasycznych ciast. Nie zachowuje się jak cukier, nie karmelizuje się, nie dodaje kruchości ciastkom i nie jest pożywką dla drożdży. Słodzik stewiowy może być wykorzystany do pieczenia ciast, które nie wymagają wysokiej temperatury, tj. do 200st. Celsjusza. Stosując stewię należy więc zwrócić uwagę na przepis i proporcje.

Pewne kontrowersje może również budzić cena preparatu zawierającego stewię. Jest ona bowiem dużo wyższa od cukru. Nie należy się tym jednak sugerować, biorąc pod uwagę jej wydajność w stosunku do cukru. Warto zatem rozważyć zastąpienie łyżeczki cukru do herbaty jedną kroplą ekstraktu ze stewii.


Aleksandra Kik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Stewia – słodka alternatywa dla cukru

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0