Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Sposoby na uczucie ciężkiego żołądka

brzuch

Uczucie pełności w brzuchu, powiększenie jego rozmiarów, a także często towarzyszące im gazy są objawem wzdęć. Wzdęcia są często występującą dolegliwością wśród osób dorosłych, niezależnie od wieku. Niestety nam kobietom częściej przychodzi borykać się z tym problemem. Wszystkiemu winne są hormony. U kobiet wzdęcia występują najczęściej kilka dni przed menstruacją, gdy wahania poziomu estrogenu są największe, a poziom progesteronu rośnie. Zmiany hormonalne powodują spowolnienie pracy jelit, a tym samym wydłużenie procesu trawienia i zwiększoną produkcję gazów. Szacuje się, że aż około 70% kobiet cierpi na wzdęcia przed menstruacją. Progesteron jest również odpowiedzialny za problem ze wzdęciami u kobiet w ciąży. Wzdęcia potrafią być sporym problemem, przyczyną dyskomfortu i wpływać na życie towarzyskie. Chcąc ograniczyć problemy z wzdętym brzuchem możemy skorzystać ze sprawdzonych domowych sposobów.

Zadbaj o właściwą i zdrową dietę

Jedną z najczęstszych przyczyn wzdęć są zaparcia powstające min. w wyniku niewłaściwego odżywiania. Dzięki zmianie diety możemy ograniczyć produkcję gazów nawet, gdy nasze jelita spowolnią swoją pracę przed menstruacją. Przede wszystkim warto wzbogacić  dietę w błonnik sięgając po produkty w niego bogate jak: ryż, płatki zbożowe, owoce czy warzywa. Błonnik przyspieszy procesy trawienia i usuwania resztek niestrawionego pokarmu. Należy także unikać słodyczy, które bogate są w cukier będący idealnym pokarmem dla bakterii jelitowych odpowiedzialnych za produkcję gazów. Problem wzdęć wzmaga również jedzenie typu fast-food – zawierające duże ilości tłuszczu, którego nasz układ pokarmowy nie jest w stanie strawić i który staje się pożywką dla bakterii jelitowych. Do produktów sprzyjających wzdęciom należą też ciężkostrawne rośliny strączkowe, szparagi czy brukselka.

Nie zapominaj o płynach!

Często zaparcia i wzdęcia z nimi związane są wynikiem odwodnienia organizmu. Przy zbyt małej ilości dostarczanej wody resztki pokarmu w jelitach przesuwają się wolniej, gdyż są suche. Zalegając w jelitach fermentują, w efekcie czego produkowane gazy powodują uczucie wzdęcia. U kobiet przed menstruacją dochodzi do wzmożonego zatrzymywania wody w organizmie, przez co jeszcze częściej dochodzi do zaparć i wzdęć. To właśnie przed okresem należy szczególnie pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości płynów i unikaniu soli w diecie (sól również wpływa na zatrzymywanie wody w organizmie). Dostarczając dzienną dawkę płynów musimy pamiętać o unikaniu napojów gazowanych. Nie tylko zawierają duże ilości cukru, ale dodatkowo pijąc je wprowadzamy gaz – dwutlenek węgla, do naszego układu pokarmowego.

Zadbaj o ruch

Aby ograniczyć wzdęcia warto zacząć aktywniej spędzać czas. Ruch działa stymulująco na układ pokarmowy, dzięki czemu procesy przetwarzania pokarmu i wydalania jego resztek również są szybsze. O ruchu należy szczególnie pamiętać w fazie cyklu menstruacyjnego, gdy mamy problem z wzdęciami. Poranne ćwiczenia rozruszają nasz organizm i przyspieszą metabolizm na cały dzień. Jeżeli nie mamy ochoty na większy wysiłek wystarczy nawet 30 minutowy spacer raz dziennie, aby już zobaczyć efekty.

Sięgnij po środki na wzdęcia

Chcąc skutecznie pozbyć się nadmiaru gazów z układu pokarmowego możemy sięgnąć po związki ułatwiające ich usuwanie. Najczęściej stosowany jest symetykon. Działa on na pęcherzyki gazu rozbijając je i tym samym ułatwia ich wchłanianie i usuwanie z naszego organizmu. Wchodzi on w skład popularnego leku na wzdęcia Espumisan. Lek ten może być bezpiecznie stosowany przez kobiety w ciąży oraz karmiące, gdyż symetykon nie wchłania się w jelitach i usuwany jest z organizmu pod postacią niezmienioną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sposoby na uczucie ciężkiego żołądka

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0