Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Sól – za i przeciw

sól

Sól jest najstarszą przyprawą używaną przez ludzkość od zarania dziejów. W kulturze łowieckiej ludzie przyjmowali ją, jedząc mięso zwierząt, które wcześniej piły wodę ze źródeł solankowych. Wraz ze zmianą stylu życia z łowieckiego na rolniczy konieczne stało się uzupełnienie zapotrzebowania na sól w inny sposób. Zaczęto pozyskiwać sól morską i transportować ją dalej. Sól stała się środkiem płatniczym, którego cena sięgała ceny złota.

Najpopularniejsza przyprawa

Dziś sól jest najpopularniejszą przyprawą na naszych stołach. Jest także znakomitym środkiem konserwującym. Niska cena jeszcze bardziej przyczyniła się do powszechności jej stosowania. Nic dziwnego, że niejednokrotnie jest nadużywana. Nadmiar soli, szczególnie sodu, który jest składnikiem soli kuchennej, jest przyczyną choroby nadciśnieniowej, która z kolei wywołuje miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca i zwiększa ryzyko wystąpienia udarów mózgu. Co ciekawe, zmniejszenie spożycia soli już o 3 gramy zmniejszyłoby równocześnie ilość udarów mózgu i chorób układu krążenia w Europie ponad o 40 tysięcy. Brak soli jest niebezpieczny dla organizmu. Jej niedobór prowadzi do fizycznego i psychicznego osłabienia, mogą się również pojawić wymioty i utrata łaknienia. Sól zapobiega utracie wody z organizmu, dlatego warto ją podawać w stanach odwodnienia.

Dieta i sól

Jak w takim razie skonstruować dietę, aby zachować złoty środek? Ogólne zapotrzebowanie organizmu na ten związek wynosi ok. 5 g/dzień, czyli 1 łyżeczka, podczas gdy – jak wynika z przeprowadzanych badań – norma w Polsce jest przekraczana trzykrotnie. Musimy więc podjąć szereg działań, mających na celu przywrócenie właściwego porządku. Przede wszystkim nie dodawajmy soli tam, gdzie jej smak nie jest konieczny. Zrezygnujmy z dodawania sztucznych przypraw, które zamiast soli zawierają również szkodliwy glutaminian sodu. Sól i te gotowe mieszanki przypraw zastąpmy świeżymi lub suszonymi ziołami dostępnymi w sklepach. Możemy je również sami wyhodować w ogródkach, jeśli mamy taką możliwość. Czasem, aby być zdrowszym, nie trzeba robić wiele, w tym wypadku wystarczy nawet robić… mniej. Mniej soli na kanapce, w zupie, aby poprawić swoje zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sól – za i przeciw

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0