Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Sól – jak wpływa na zdrowie?

sól

W naturalnej soli krystalicznej znajdziemy ponad 80 pierwiastków układu okresowego Mendelejewa. Oznacza to, że ludzki organizm, mając do dyspozycji jedynie sól i wodę, jest zdolny stworzyć tak skomplikowane struktury, jak białka czy witaminy. Udowodnił to już przeszło 100 lat temu dr Schüssier, gdy po spaleniu ludzkiego ciała otrzymał jedynie mieszaninę soli różnych związków. Skąd więc mowa o soli jako o białej śmierci?

Sól nierafinowana

Odpowiedź jest oczywiście prosta, odwołuje bowiem do formy naturalnej i rafinowanej, a także do znanej zasady „co za dużo to nie zdrowo”. Sól nierafinowana, dzięki zawartym w niej składnikom, katalizuje reakcje metaboliczne organizmu, stanowi najważniejszy składnik soków trawiennych, a także umożliwia zachodzenie procesów umysłowych, pobudzając nas do działania. Jej regularne spożywanie w granicach 1-5 g dziennie jest konieczne do zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.  Sól nierafinowaną można wybrać spośród kilku jej rodzajów, takich jak sól morska, kamienna, himalajska.

Sól rafinowana – zagrożenia

 Sól rafinowana natomiast, jak to w przypadku żywności przetworzonej, ma już nie jedno na sumieniu – od postarzania wyglądu, po rozwój rozmaitych chorób. Za co dokładnie odpowiedzialny może być nadmiar soli rafinowanej w naszym organizmie?

  1. Obumieranie i przedwczesne starzenie się komórek w wyniku próby neutralizacji soli, jako toksyny, poprzez zużywanie niezwykle cennej wody komórkowej.
  2. Nadciśnienie, które odpowiada za 62% zawałów serca i chorób wieńcowych.
  3. Obciążenie nerek, obrzęki kończyn, cellulit, zwiazane z zaburzaniem gospodarki wodnej.
  4. Reumatyzm, artretyzm, gościec, kamienie nerkowe i żółciowe, będące efektem procesu rekrystalizacji, czyli wiązania się nadmiaru chlorku sodu z niestrawionym białkiem zwierzęcym, kumulującym się w kościach i stawach.
  5. Sztywnienie naczyń krwionośnych, zwłąszcza tętnicy szyjnej, zwiększajace ryzyko ataku serca i zawału.
  6. Utrata wapnia wraz z moczem, prowadząca do osłabienia kości i osteoporozy.
  7. Zwiększenie ryzyka raka żołądka – sól uznawana jest za najsilniejszy czynnik wywołujący raka żołądka, odpowiadać za to możepodwyższanie stężenia bakterii Helicobacter pylori, która sprzyja powstawaniu tego nowotworu, czy np. wzbogacanie soli jodem i fluorem w nieprzyswajalnej formie halogenu, wpływającej na powstawanie w żołądku substancji rakotwórczych.
  8. Upośledzanie funkcji poznawczych i choroba Alzheimera, związane z degeneracją komórek mózgowych przez toksyczne dodatki – polepszacze i antyzbrylacze m.in. E 535 i związki aluminium.

Ponieważ biała sól kuchenna stanowi nieodłączny element żywności rafinowanej, takiej jak: wędliny, sery, przekąski, słodycze, keczupy, sosy, dania gotowe, zupki w proszku itp. nie wystarczy jedynie zamienić ją na sól nieprzetworzoną. Należy również wziąć na tapet etykiety produktów wkładanych do sklepowego koszyka. Z kolei by ograniczyć ilość zużywanej soli, najlepiej wybierać zdrowe przepisy niezawierające produktów przetworzonych, a gotowe dania doprawiać dopiero na talerzu, nie szczędząc przy tym ziół, czosnku czy soku z cytryny, które świetnie dopełnią smak „niedosolonych” potraw.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sól – jak wpływa na zdrowie?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0