Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Sok z buraka czerwonego – dlaczego powinien znaleźć się w twojej diecie?

sok z buraka

Burak czerwony to wciąż dość niedoceniane warzywo, które jednak na całe szczęście coraz częściej pojawia się w naszych kuchniach nie tylko pod postacią surówki do obiadu czy barszczu z uszkami. Bogaty w szereg wartości odżywczych burak ma doskonały wpływ na nasze zdrowie. Najlepiej, jeśli spożywany jest w postaci surowej, bo wtedy tych minerałów jest znacznie więcej. W diecie wielu wegan czy wegetarian bardzo często znaleźć można sok z buraka czerwonego właśnie z uwagi na jego odżywcze właściwości.

Właściwości soku z buraka – na jakie warto zwrócić uwagę?

Burak czerwony jest bogaty w różnego rodzaju witaminy i minerały, których liczba zmniejsza się jednak na skutek poddawania warzywa obróbce termicznej. Z tego właśnie względu najlepszym, bo najzdrowszym rozwiązaniem będzie spożywanie buraka w postaci surowej, np. w soku.

Bardzo wielu lekarzy zwraca przede wszystkim uwagę na krwiotwórcze właściwości soku z buraka. Warzywo to jest silnym przeciwutleniaczem. Znacząco poprawia przyswajanie tlenu przez komórki, a to w połączeniu z licznymi obecnymi w nim substancjami wspomaga układ krwionośny.

Sok z buraka to także bogactwo kwasu foliowego. Zaleca się spożywanie go kobietom w ciąży, ponieważ pozytywnie wpływa na rozwój płodu. W buraku czerwonym znajduje się również bardzo wiele witamin z grupy B posiadających szerokie działanie. Docenia się je z uwagi na ich pozytywny wpływ na działanie układu nerwowego. Łagodzące właściwości soku z buraka są bardzo cenne z punktu widzenia osób zmagających się z nerwicami lub depresją.

Buraki czerwone polecane są również nadciśnieniowcom, ponieważ zawarte w nich azotany obniżają ciśnienie krwi, o ile oczywiście spożywa się je regularnie.

Sok z buraków – dla kogo jest polecany?

Sok z buraków ze względu na swoje liczne i wszechstronne zdrowotne właściwości może być spożywany praktycznie przez wszystkich. Szczególnie polecany jest kobietom w ciąży, osobom zmagającym się z nadciśnieniem, a także po prostu tym, którzy chcą jak najlepiej zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie. Sok z buraków, o ile jest spożywany regularnie, dodaje witalności.

Uważać na sok z buraków powinni jedynie cukrzycy. Warzywo to posiada bowiem bardzo wysoki indeks glikemiczny, a to oznacza wysoki poziom cukru.

Przepis na sok z buraków – przykłady

Wykonanie prostego soku z buraków nie przysporzy zbyt wielu kłopotów. Potrzebne będą do tego następujące składniki:
– buraki,
– jabłka,
– cytryna bądź limonka,
– opcjonalnie pomarańcze.

Po obraniu i pokrojeniu buraki przepuścić przez sokowirówkę. Jeśli otrzymany napój jest zbyt gęsty, można go rozrzedzić wodą. Do smaku dodaje się jabłka, pomarańcze i cytryny w dowolnej ilości. Przepis na sok z buraków można modyfikować według uznania. Do podstawowego składu można dokładać dowolne owoce lub warzywa.

Sok z kiszonych buraków – jak wykonać?

Równie zdrowy jak z surowych jest sok z kiszonych buraków. Jego wykonanie jest nieco bardziej skomplikowane. Powinno się ponadto spożywać codziennie po jednej łyżce takiego soku.
Aby wykonać sok z kiszonych buraków, potrzebne będą:
– 2 buraki czerwone,
– 2 ząbki czosnku,
– liść laurowy i ziele angielskie,
– pół łyżeczki soli,
– pół litra przegotowanej wody.

Buraka należy dokładnie umyć, ale nie obierać ze skórki, następnie pokroić w w plastry i umieścić w słoiku. Następnie do tego samego słoika włożyć czosnek i przyprawy. Sól rozpuścić w przegotowanej wodzie i zalać takim roztworem słoik. Odstawić na 3-4 dni w ciepłe miejsce.

Ewelina Bogusz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sok z buraka czerwonego – dlaczego powinien znaleźć się w twojej diecie?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0