Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jak się powstrzymać przed jedzeniem słodyczy?

słodycze

Słodycze. Dla jednych przekleństwo, dla innych – najlepsza nagroda. Niestety, nadmierne jedzenie słodkości może prowadzić do poważnych chorób. Da się z tym jednak coś zrobić. Poznaj skuteczne sposoby na ograniczenie jedzenia słodyczy. Przekonaj się, że istnieją zdrowe słodkości!

Słodycze każdy zna, ale nie każdy wie o nich wszystko

Słodyczami nazwiemy wszystkie gotowe przekąski o słodkim smaku. Zwykle sięga się po nie między regularnymi posiłkami. W ich składzie najczęściej pojawiają się cukry proste, mleko, kakao czy woda. Bardzo często słodycze są sztucznie dosładzane i barwione. W większości przypadków zawierają również szkodliwe konserwanty. Do słodyczy zaliczymy więc batoniki, żelki, ciasteczka, lody, czekolady… ale także chipsy (ze względu na obecność cukru w ich składzie).
Nic więc dziwnego, że słodkości od niepamiętnych czasów budzą kontrowersyjne emocje. To one są powodem wielu poważnych dolegliwości zdrowotnych, takich jak cukrzyca typu II, otyłość czy próchnica zębów. Powstrzymanie się przed jedzeniem słodyczy wydaje się więc rozsądną decyzją. Ale jak to zrobić?

Nie kuś losu – pozbądź się słodyczy

Pierwszym z podstawowych kroków podczas prób powstrzymywania się przed jedzeniem słodyczy jest pozbycie się wszystkich słodkich zapasów. Warto również omijać alejki ze słodyczami w sklepie. Im mniej patrzysz na słodkości, tym większa szansa, że je ograniczysz.

Zdrowe białko zamiast cukierka

Wielokrotnie chęć zjedzenia czegoś słodkiego jest mylona z zapotrzebowaniem organizmu na białko. Dobrym wyjściem jest zjedzenie produktu z zawartością tego składnika odżywczego zamiast sięgania po niezdrowe przekąski. Ta zasada niestety nie dotyczy wszystkich osób.

Zmiana codziennych nawyków

Jedzenie słodyczy może stać się niezdrowym nawykiem. Dobrym wyjściem jest zastąpienie go innym. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego – wyjdź na krótki spacer. Możesz również sięgać po warzywa lub owoce zamiast po batony. Z czasem zmiana nawyku zaprocentuje lepszym zdrowiem i piękniejszą sylwetką.

Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda

Już od dobrych kilkunastu minut walczysz ze sobą, żeby sięgnąć po cukierka? Czujesz, że zaraz się złamiesz? Umyj zęby lub przepłucz usta płynem miętowym. Orzeźwiający smak zmniejszy ochotę na słodkości. Zresztą, słodkie nie smakuje wcale tak dobrze w połączeniu ze smakiem pasy do zębów.

Nie możesz się oprzeć słodkościom – wybierz te zdrowe

Niewiele osób chce zdawać sobie sprawę z tego, że w sklepach możemy dostać także zdrowsze słodycze. Bo niby czemu, skoro na pewno nie smakują równie dobrze w wersji light? Nic bardziej mylnego. Słodkości mniej szkodliwe dla zdrowia również zaspokoją tę potrzebę organizmu. Jedną z lepszych alternatyw jest wybranie gorzkiej czekolady. Nie tylko w większości składa się z naturalnych produktów, lecz także zawiera magnes, potas, żelazo i wapń. Najzdrowszym sposobem na dostarczenie cukru do organizmu jest jednak jedzenie owoców. W nich bowiem znajdują się naturalne węglowodany oraz witaminy i minerały.
Mniej szkodliwe jest także samodzielne robienie słodkości niż kupowanie ich w sklepie. Zamiast szkodliwych cukrów prostych można wykorzystać zdrowe zamienniki cukru.

Lista wrogów numer 1 – szkodliwe słodycze

O szkodliwości słodyczy przede wszystkich mówi ich skład. Najlepiej unikać przekąsek zawierających syrop glukozowo-fruktozowy, sztuczne słodziki (aspartam, sacharynian sodu), sztuczne barwniki, tłuszcze utwardzane oraz benzoesan sodu. Te składniki mają negatywny wpływ na pracę układu pokarmowego, układu nerwowego czy sercowo-naczyniowego.
W trosce o zdrowie powinno się więc unikać cukierków „ciągutek”, wafelków, żelek, landrynek czy słodkich gum do żucia. Trudno jednak wyrokować o największej szkodliwości tych słodyczy. Najlepszym wyjściem jest czytanie składu na etykietach słodkości lub całkowite powstrzymanie się przed jedzeniem słodyczy.

Źródło: http://lepszytrener.pl/dietetyka Największa baza trenerów i instruktorów sportowych w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak się powstrzymać przed jedzeniem słodyczy?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0