Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jak rozpocząć walkę z otyłością?

odchudzanie

Szacuje się że ponad połowa dorosłych Polaków ma nadwagą lub otyłość. Problem dotyczy też co ósmego dziecka. Nadprogramowe kilogramy to nie tylko problem natury estetycznej. To przede wszystkim ogromne obciążenie dla organizmu i czynnik ryzyka takich chorób jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca. Z nadwagą i otyłością trzeba walczyć i to im szybciej tym lepiej. Często jednak brakuje nam wiedzy, motywacji i wsparcia.

Dlaczego należy pozbyć się nadprogramowych kilogramów?

Nadmiar tkanki tłuszczowej powoduje zaburzenia hormonalne i metaboliczne. W sposób znaczący obciąża kręgosłup oraz stawy miednicy i kończyn dolnych. Ma negatywny wpływ na układ krwionośny, przeciąża serce. Z każdym dniem sytuacja się pogarsza. Otyłość, choć nie boli, jest naprawdę poważnym problemem zdrowotnym, prowadzi do kalectwa i przedwczesnej śmierci.

Jaką aktywność fizyczną wybrać na początek?

Należy zaczynać od małych kroków. Najpierw warto do planu dnia wprowadzić spacery oraz wyjścia na basen. Pływanie nie obciąża stawów, a jednocześnie aktywizuje całe ciało. Można też uprawiać nordic walking lub korzystać z roweru. W przypadku kontuzji nie należy się poddawać. Na obolały staw czy mięsień można zastosować chłodzący żel przeciwzapalny. Zawarty w nim diklofenak sodowy łagodzi miejscowo ból, zmniejsza obrzęk i  pozwoli szybciej wrócić do aktywności fizycznej.

Czy warto zapisać się na siłownię?

Zdecydowanie tak. Dobrze jest skorzystać z porady doświadczonego trenera personalnego. Specjalista pomaga dobrać odpowiednie ćwiczenia oraz pokazuje jak poprawnie je wykonywać. Na siłowniach dostępne są rozmaite sprzęty, dlatego każdy trening może być nieco inny, a przez to ciekawy. Nie należy wstydzić się chodzenia na siłownię gdy jest się otyłym. Chęć walki o swoje zdrowie jest godna szacunku i podziwu. Ponadto może być motywacją dla innych ludzi.

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta?

Posiłki powinny być spożywane regularnie mniej więcej co 3 godziny. W międzyczasie nie należy podjadać ani pić słodkich napojów. Trzeba pamiętać, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia i nigdy nie należy wychodzić do pracy czy szkoły na czczo. Komponując jadłospis trzeba pamiętać, aby był zbilansowany tzn. zawierał odpowiednie proporcje węglowodanów, białek i tłuszczów. W codziennym menu nie może zabraknąć warzyw i owoców. Głodówka nie jest dobrym pomysłem. Po pierwsze dlatego, że nie pozwala skupić się na codziennych zadaniach, powoduje spadek aktywności i energii do działania. Po drugie jest zwyczajnie nie zdrowa. Znacznie lepiej jest jeść świadomie, regularnie i zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania. Jeżeli nie czujemy się na siłach aby komponować zdrowe posiłki, warto skorzystać z usług dietetyka.

Czym zastępować ulubione produkty?

Jasne pieczywo i makaron należy zastąpić pełnoziarnistym. Zamiast słodyczy warto wybierać suszone owoce i bakalie. Chleb można posmarować chudym serkiem lub polać odrobiną oliwy z oliwek. Tłuste mięso należy wyeliminować z diety na rzecz kurczaka, indyka oraz ryb. Śmietanę godnie zastąpi jogurt naturalny. Jeżeli jesteś fanem lodów, spróbuj mrożonego naturalnego jogurtu z owocami. Soki i inne słodkie napoje zastąp wodą mineralną, zieloną lub czerwoną herbatą czy domową lemoniadę bez dodatku cukru. Jeżeli już mowa o słodzeniu, spróbuj stewii. To naturalny słodzik pozbawiony kalorii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak rozpocząć walkę z otyłością?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0