Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

natreningu.net

Regularne posiłki i ruch – klucz do skutecznego odchudzania

odchudzanie

Jedną z ważniejszych zasad nie tylko skutecznego odchudzania, ale też zdrowego odżywiania, jest regularne spożywanie posiłków. Idealne byłoby jedzenie cztery lub pięć razy dziennie, bo dzięki temu kalorie dostarczone organizmowi o wiele łatwiej spalić. Czym grozi nieregularne odżywianie się? Wyobraź sobie, że pominąłeś jeden z posiłków… Przecież wtedy nietrudno skusić się na tuczące przekąski czy po prostu kolejny posiłek zjeść o wiele większy.

W praktyce powinno to wyglądać tak, że po śniadaniu – na przykład przed pójściem do pracy – powinieneś zjeść zdrowy lunch czy drugie śniadanie, tak aby nie głodować do czasu powrotu do domu. W przeciwnym wypadku po prostu rzucisz się wieczorem na posiłek i zjesz o wiele więcej, niż powinieneś.

Jak zdrowo zaplanować sobie dzień?

Co ciekawe, błędne jest powszechne przekonanie, że nie należy jadać po godzinie 18:00. Otóż chodzi jedynie o to, żeby po prostu ostatni posiłek miał miejsce około dwóch lub trzech godzin przed udaniem się do łóżka.

Staraj się jadać o stałych porach. Jak rozplanować w czasie dzienny jadłospis? Maksymalnie godzinę po obudzeniu się zjedz pierwszy posiłek. O śniadaniu mówi się, że to najważniejszy posiłek dnia. Powinieneś o tym pamiętać podczas diety odchudzającej. Najlepiej by było, gdyby śniadanie zawierało około 25% kalorii dostarczonych w ciągu całego dnia. Idealne będą przede wszystkim węglowodany złożone, które znajdziesz na przykład w produktach pełnoziarnistych.

Staraj się unikać zjadania na śniadanie żywności bogatej w cukry proste (są to na przykład słodzone płatki kukurydziane czy białe pieczywo posmarowane na dodatek dżemem, masłem orzechowym czy miodem), gdyż po takim posiłku zamiast nabrać energii do działania po prostu zrobisz się senny.

Kolejne posiłki powinieneś zjadać co około trzy lub cztery godziny. W ten sposób łatwiej utrzymać we krwi stały, niski poziomu cukru. To z kolei pomoże zapobiegać raptownym skokom insuliny.

Insulina to hormon, który jest odpowiedzialny za metabolizm tłuszczy i białek oraz za gospodarkę węglowodanową. Gwałtowne wahania insuliny przyczyniają się do odkładania nadmiernej tkanki tłuszczowej.

Nagłe wydzielanie większej ilości insuliny ma miejsce właśnie wtedy, gdy zjemy jeden, większy posiłek. Badania potwierdziły, że dieta z małą liczbą kalorii złożona z 2 posiłków dziennie przynosi o wiele gorsze efekty niż identyczna dieta, którą podzielono na cztery czy pięć posiłków.

Zwróć też uwagę na to, jak jesz: nie spiesz się, przeżuwaj każdy kęs powoli, a posiłek zakończ z niewielkim niedosytem, ponieważ dopiero po dwudziestu minutach człowiek czuje, że jest najedzony.

Codziennie ćwicz dzięki domowej siłowni i fitness

Jeżeli uda Ci się wprowadzić w życie niskokaloryczną dietę złożoną z kilku regularnych posiłków, warto poświęcić kilka chwil dziennie na aktywność fizyczną. Wówczas dużo łatwiej osiągniesz wymarzony efekt, czyli utratę niechcianych kilogramów.

Nie musisz specjalnie po to korzystać z siłowni czy klubu fitness. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt fitness, na przykład w stepper skośny lub rower magnetyczny. Zajmują niewiele miejsca, a do tego możesz ćwiczyć w rytm ulubionej muzyki czy oglądając film lub serial.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Regularne posiłki i ruch – klucz do skutecznego odchudzania

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0