Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Ranking warzyw wspomagających odchudzanie

warzywa

Nie od dzisiaj wiadomo, że warzywa są bardzo ważnym elementem diety odchudzającej lub utrzymującej idealną wagę. Warto jednak wiedzieć, że niektóre z nich wspomagają odchudzanie znacznie szybciej niż inne. Poznaj warzywa, które pomogą Ci schudnąć.

Aby skutecznie schudnąć, należy więcej się ruszać, dostarczać organizmowi dużo wody, obniżyć ilość spożywanych kalorii oraz wprowadzić do diety owoce i warzywa. Najzdrowsze i najskuteczniejsze w odchudzaniu są oczywiście warzywa z własnej uprawy lub ekologiczne z certyfikatem.

1. Jarmuż – niedoceniane warzywo

Jarmuż to botaniczna odmiana kapusty. Liście ma kędzierzawe lub pomarszczone, najczęściej ciemnozielone. Warzywo przez wiele lat był niedocenione, lecz ze względu na to, że posiada szereg właściwości odżywczych, staje obecnie się coraz popularniejsze. Zawiera dużo błonnika, więc jego spożywanie prowadzi do właściwego funkcjonowania układu pokarmowego. Jest bogatym źródłem wapnia, żelaza, protein, błonnika, minerałów oraz witamin (prawie wszystkich z grupy B oraz witamin E i C). 100 gramów jarmużu to zaledwie 42 kalorie. Warzywo syci na długi czas, więc będzie idealne jako zdrowa przekąska. Najczęściej przygotowuje się z niego pesto, koktajl lub sok. Według najnowszych badań wiele odmian jarmużu zawiera nawet 10 razy więcej substancji przeciwrakowych niż brokuły, uważane do tej pory za najbardziej wartościowe pod tym względem.

2. Cukinia (kabaczek) – idealne warzywo do wielu dań

Cukinia jest odmianą dyni zwyczajnej. Może mieć kolor ciemnozielony, kremowo-zielony, żółty lub pomarańczowy. Warzywo zawiera liczne witaminy, takie jak A, B1, B2, B6 oraz C. Jest również źródłem wielu minerałów, m. in. wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu i cynku. 100 gramów cukinii ma w przybliżeniu 15 kalorii. Co więcej, regularne spożywanie tego warzywa poprawia trawienie. Trudno sobie wyobrazić odchudzającą i zdrową dietę bez cukinii. Oprócz swoich licznych właściwości, ma wspaniały smak, który pasuje do wielu dań. Możemy ją jeść zarówno na surowo, jak i duszoną, gotowaną, pieczoną czy grillowaną. Mniej gorzkie, a więc najsmaczniejsze są młode cukinie.

3. Topinambur (słonecznik bulwiasty) – zapomniane warzywo

Topinambur to warzywo z jadalnymi, wartościowymi bulwami. Podobnie jak jarmuż, wraca do łask i coraz częściej poleca się je w dietach odchudzających oraz cukrzycowych. Warzywo bogate jest w witaminy, takie jak A, B1, B2, B6, C i D oraz mikro- i makroelementy: magnez, żelazo, cynk, wapń, mangan, miedź, fosfor, siarka. Zawarty w nim błonnik daje długotrwałe uczucie sytości. W 100 gramach jest tylko 30-40 kalorii. Warzywo możemy spożywać na surowo lub w formie gotowanej. Smak bulwy jest delikatny i lekko orzechowy.

4. Fasola szparagowa – źródło błonnika

Roślina strączkowa, którą zdecydowanie warto włączyć do diety. W Polsce występują dwie odmiany fasolki szparagowej: żółta i zielona. Warzywo jest bogate w błonnik pokarmowy, dzięki czemu daje uczucie sytości przez długi czas. W skład fasolki szparagowej wchodzą cenny kwas foliowy, witamina A oraz w nieco mniejszych ilościach witaminy C, K i z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6). Oprócz tego można w niej znaleźć takie minerały jak wapń, fosfor, żelazo, potas, fluor, miedź i mangan. 100 gramów fasolki szparagowej zawiera ok. 27 kalorii. Najbardziej wartościowa będzie fasolka szparagowa gotowana na parze lub z piekarnika. Można również przyrządzić z niej pożywną zupę.

5. Ostra papryka (chilli) – pomoże zgubić zbędne kilogramy

Ostra papryka to niezastąpiona przyprawa w każdej kuchni. Nie tylko dodaje ostrości potrawom, ale również pomaga w odchudzaniu. Cudowne właściwości warzywo zawdzięcza swojemu wspaniałemu składnikowi, jakim jest kapsaicyna. Tłumi apetyt, zwiększa energię i czujność, reguluje trawienie oraz poprawia uwalnianie tłuszczów. Ponadto papryka chilli zawiera błonnik, wiele witamin (A, C, E, B) oraz minerałów, m.in. cynk, potas, mangan, wapń, sód, żelazo i fosfor. 100 gramów tego warzywa to tylko 40 kalorii. Świeżą lub suszoną paprykę chili możemy dodawać do przekąsek, sałatek i dań głównych. Idealnie pasuje również do deserów, np. czekolady i owoców.

Więcej na temat zdrowych roślin i ich uprawy przeczytasz TUTAJ.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ranking warzyw wspomagających odchudzanie

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0