Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Pracujesz nad masą mięśniową? Musisz o tym wiedzieć

sport

Podstawowym składnikiem budulcowym organizmu są białka. Z kolei ich kluczowym elementem budulcowym są aminokwasy. Białka wspierają metabolizm oraz stymulują rozwój komórek i tkanek. Chcąc zbudować masę mięśniową, musimy o nich pamiętać w codziennej diecie.

Części osób może wydawać się, że budowa masy mięśniowej równoznaczna jest z opychaniem się jedzeniem. Wręcz przeciwnie, to zaplanowany proces, który świadomie kontrolujemy. Dzięki temu mamy realny wpływ na to jak wygląda nasze ciało i nie jest to wypadkowa połączenia chipsów i coli przegryzana żelkami. W ten sposób zwiększymy, ale „bezmięśniową masę tłuszczową”, a nie wagę mięśni. Jeżeli podejdziemy do sprawy profesjonalnie, to dowiemy się, że kluczowym elementem budulcowym mięśni są aminokwasy. Sprawdźmy, jak wpływają one na nasz organizm.

Aminokwasy – rodzaje i źródła

Rozróżnia się dwa rodzaje aminokwasów: egzogenne i endogenne. Pierwsze z nich muszą być pozyskane z jedzenia, gdyż nasze ciało nie jest w stanie ich samodzielnie wyprodukować. Do tego grona zalicza się m.in. lizynę, leucynę, izoleucynę czy aminokwasy BCAA. Z kolei aminokwasy endogenne produkuje nasz organizm i są to m.in. seryna, glutamina, glicyna czy tyrozyna. Sztuką jest zaspokojenie naszych potrzeb poprzez dostarczenie optymalnej ilości tych substancji. W ten sposób dostarczamy wartościowego źródła energii, budulca mięśni i wspieramy regenerację.

Białka pełnowartościowe tj. odzwierzęce, zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne. Znajdziemy je w rybach, drobiu, mleku oraz przetworach mlecznych. Innym źródłem są białka roślinne nazywane niepełnowartościowymi. Jest to spowodowane tym, że nie występują w nich wszystkie aminokwasy egzogenne albo nie jest ich wystarczająca ilość. Ich źródłem są m.in. warzywa, owoce, nasiona, rośliny strączkowe czy zboża. Warty podkreślenia jest fakt, że rozkład białek to proces długi. Osobom, którym zależy na jego przyśpieszeniu, poleca się suplementy. Dzięki nim znacząco skrócimy ten czas. Więcej przydatnych informacji na ten temat, znaleźć można na https://www.bcaa.pl/aminokwasy/.

Zadania aminokwasów i znaczenie dla ćwiczących

Aminokwasy to budulcowy każdego organizmu, który zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie. Bierze udział w procesach fizjologicznych, skorelowanych z aktywnością fizyczną. Ćwicząc, potrzebujemy energii, a ta pochodzi m.in. z białek. Jednocześnie są one wykorzystywane w procesie regeneracji. Kiedy odpoczywamy, one pracują i odbudowują mięśnie. Oznacza to nie mniej, nie więcej, że po prostu rosną. Dostarczenie zbyt małej ilości białka skutkuje tym, że ciało „zjada” zapasy zgromadzone w mięśniach, co skutkuje redukcją ich masy. Dlatego ważna jest odpowiednia suplementacja, zwłaszcza aminokwasów egzogennych, których sami nie produkujemy.

Aminokwasy są ważne dla prawidłowego funkcjonowania każdego z nas. Dla osób ćwiczących zwiększa się zapotrzebowanie na te składniki w stosunku do osób niećwiczących. Jednocześnie ważna staje się szybka regeneracja, która w wypadku spożywania składników spożywczych jest długa. Wyjściem z sytuacji będzie suplementacja białek, które wchłaniają się i nie wymagają trawienia. Dzięki temu dostarczymy niezbędnych składników do wzrostu mięśni i przyśpieszymy proces regeneracji. Gotowi na kolejne wyzwania?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pracujesz nad masą mięśniową? Musisz o tym wiedzieć

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0