Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Podstawowe rodzaje hamulców rowerowych

rower

Lato to idealna pora, aby wyjść z domu i wskoczyć na rower. W ten sposób nie tylko poruszymy mięśnie, ale i skorzystamy z zalet pięknej pogody. Regularne przejażdżki rowerem to również doskonały sposób na zwiedzenie swojej okolicy oraz poznanie zupełnie nowych miejsc. Warto jednak pamiętać, że bezpieczna i komfortowa jazda wymaga posiadania właściwego sprzętu. Jednym z najważniejszych elementów każdego roweru, na który warto zwrócić uwagę, są hamulce.

Oczywiście każda część rowerowa jest ważna, ale to właśnie zestawy hamulcowe  mają szczególny wpływ na nasze bezpieczeństwo. Dzieli się je na kilka różnych rodzajów, w tym 3 podstawowe. Każdy z nich posiada swoje wady i zalety oraz specyficzną budowę i właściwości. Pamiętajmy, że nie we wszystkich rowerach zmiana układu hamulcowego będzie możliwa, głównie ze względu na wymaganą kompatybilność części. Dlatego, zanim zdecydujemy się na samodzielną wymianę, zapoznajmy się z poszczególnymi typami układów hamulcowych i budową naszego roweru, albo zasięgnijmy porady doświadczonego rowerzysty.

Pierwszy, często wybierany rodzaj, to hamulce tarczowe. Ten typ osprzętu cieszy się wciąż rosnącą popularnością. Nic dziwnego – zapewniają wyjątkową trwałość i niezawodność nawet w ciężkich warunkach, oraz wysoką moc hamowania,  bez względu na warunki panujące na trasiedo warunków na drodze. Ich minusy to dość duża waga, wysoka cena, niemożność zamontowania w niektórych rowerach, oraz trudności przy naprawie w trasie. Działanie hamulców tarczowych polega na wywieraniu nacisku przez klocki na przytwierdzoną do koła tarczę hamulcową. Właśnie dlatego wymagają zamontowania specjalnych tarcz. Dzieli się je również na dwie podkategorie: hamulce hydrauliczne i mechaniczne. Hydrauliczne są uruchamiane przez płyn hamulcowy, a mechaniczne za pomocą stalowej linki. W nowych rowerach montuje się przede wszystkim modele hydrauliczne.

Hamulce szosowe i V-Brake

Drugi typ, czyli hamulce szosowe Dual Pivot, montuje się w rowerach typowo szosowych. W ich przypadku klocki hamulcowe zaciskają się na obręczy. Będą idealne dla osób jeżdżących wyczynowo, sportowo, lub hobbystycznie. Nadają się do użytkowania na twardej nawierzchni. Ich zalety to przede wszystkim mała waga, aerodynamika, oraz łatwa zmiana siły hamowania. Z zasady nie są zbyt drogie, a  ich regulacja nie jest skomplikowana. Ich wadą jest jednak ścieranie obręczy. Wiele osób zarzuca im szybkie zużycie, jednak wybierając model wyższej jakości, np. hamulce Shimano 105 wyposażone w wydajne okładziny R55C3, możemy sporo zyskać. Lepsze wersje modeli szosowych zapewniają też zwiększoną siłę działania, kontrolę, oraz płynność.

Ostatnim rodzajem są hamulce V-Brake. Wyróżniają się ogromną uniwersalnością, łatwością obsługi i lekkością. Stosuje się je przede wszystkim w rowerach trekkingowych, nowych i starszych MTB, a także modelach miejskich. Montowane są na widelcu i zaciskają się na obręczy w momencie wciśnięcia manetki hamulcowej. Ich podstawową zaletą jest zadowalająca wytrzymałość połączona z dość niską ceną. Bez problemu można je samodzielnie zamontować oraz wyregulować. Mimo to nie będą odpowiednie do jazdy wyczynowej i rowerów szosowych. Nadają się przede wszystkim do jazdy amatorskiej, w umiarkowanych warunkach. V-Brake nie będą więc odpowiednie, jeżeli planujemy wyprawy rowerowe w czasie trudnej, niesprzyjającej pogody, ponieważ mogą ulec szybszemu zużyciu.

Zdjecie główne: fotolia.com, 168210462 | Autor: dejtan05

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podstawowe rodzaje hamulców rowerowych

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0