Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Oliwa z oliwek, olej rzepakowy czy olej kokosowy – który jest najzdrowszy?

oliwa z oliwek

Jednymi z najczęstszych chorób cywilizacyjnych, czyli wynikających z niezdrowego trybu życia, są choroby układu sercowo – naczyniowego: miażdżyca, zawał serca czy udar.

Głównym czynnikiem ryzyka tych schorzeń jest nadmierne spożycie tłuszczów nasyconych trans z jednoczesną zbyt małą zawartości tłuszczów nienasyconych w diecie.

Zalecane spożycie tłuszczu to 15 – 25% dziennego zapotrzebowania na kalorie, co odpowiada 33 – 55 g tłuszczu na dobę. Jaki tłuszcz spożywczy jest najzdrowszy?

Oliwa z oliwek

Oliwa uchodzi na jeden z najzdrowszych olejów roślinnych. Czy słusznie? W jej składzie znaleźć można prawie 80% tłuszczów jednonienasyconych, 8% tłuszczów wielonienasyconych oraz jedynie 8% tłuszczów nasyconych (czyli najmniej pożądanych).

Oliwa z oliwek zawiera ponadto znaczne ilości polifenoli, witamin A i E, czyli silnych antyutleniaczy. Chroni przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, obniża poziom cholesterolu chroniąc przed miażdżycą oraz działa przeciwzakrzepowo.

Najbardziej kluczowy dla określenia potencjału zdrowotnego oleju roślinnego, ma stosunek omega 6: omega 3. Oba te rodzaje kwasów tłuszczowych uchodzą za zdrowe, nie każdy jednak wie, iż nadmiar kwasów omega 6 w diecie sprzyja rozwojowi procesów zapalnych czy nowotworowych. W oliwie z oliwek proporcje omega 6 do omega 3 to 9: 1, co stawia oliwę w nie najlepszym świetle.

Ponadto oliwa nie może być poddawana dłuższej obróbce termicznej, co zostanie jeszcze poruszone dalszej części tekstu.

Olej rzepakowy

Olej rzepakowy to jeden z najczęściej używanych olejów roślinnych. To dobrze – wykazuje on najniższą spośród tłuszczów roślinnych zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto stosunek omega 6: omega 3 to 2: 1, co daje najkorzystniejszą wartość względem innych olejów. Duża zawartość polifenoli, witamin oraz steroli roślinnych, a także możliwość poddawania oleju rzepakowego obróbce termicznej, czynią z niego niezwykle korzystną opcję.

Ważne jest jednak, aby zaopatrzyć się w olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia, nierafinowany. Podobne zastrzeżenie dotyczy również oliwy z oliwek. Współczesne metody przemysłowe zubożają przetworzone oleje roślinne w cenne kwasy tłuszczowe, witaminy i antyutleniacze, wzbogacając je w tłuszcze trans.

Olej kokosowy

Olej kokosowy w ostatnich latach robi zawrotną karierę jako doskonały środek spożywczy i naturalny kosmetyk. Zawiera aż 92% kwasów nasyconych, a jedynie 8% to kwasy nienasycone. Jednak tak wysoka zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych nie powinna niepokoić; są to naturalnie występujące kwasy tłuszczowe, o korzystnym wpływie na organizm. Nie mają nic wspólnego ze szkodliwymi, powstałymi w procesie uwodornienia nasyconymi tłuszczami trans.

Prawdziwym skarbem oleju kokosowego jest kwas laurynowy, wzmacniający odporność, a w naturze występujący także w mleku matki. Olej kokosowy wzmacnia serce i układ krążenia, obniża poziom cholesterolu, usprawnia metabolizm tłuszczowy i redukcję masy ciała.

Na czym najlepiej smażyć?

Do smażenia najlepiej nadają się te oleje roślinne, w których dominują kwasy nasycone – nie są one bowiem podatne na utlenianie i powstawanie wolnych rodników. Zatem olej kokosowy to najlepszy tłuszcz do smażenia, a drugi w tym rankingu jest olej rzepakowy. Oliwa może być poddana obróbce termicznej, ale krótkiej – jedynie do momentu jej dymienia.

Czas na werdykt

Biorąc pod uwagę skład, właściwości prozdrowotne oraz praktyczność zastosowań, faworytem jest olej kokosowy, nie bez powodu określany mianem najzdrowszego oleju świata.

I nie bez powodu osoby, których dieta bazuje na oleju kokosowym (np. ludność Polinezji) cieszą się nienagannym zdrowiem i długowiecznością, nie wiedząc, co to nadwaga czy choroby serca.

Olej kokosowy to doskonały składnik diety, skuteczne lekarstwo na wiele dolegliwości i naturalny kosmetyk. Pora zaprzyjaźnić się z nim na dłużej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Oliwa z oliwek, olej rzepakowy czy olej kokosowy – który jest najzdrowszy?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0