Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Naturalne zamienniki cukru rafinowanego

zamienniki cukru rafinowanego

Jak powszechnie wiadomo cukier rafinowany jest szkodliwy dla ogólnego stanu zdrowia i nie zaleca się go stosować. Istnieje jednak szereg różnych zamienników, które z powodzeniem mogą zastąpić cukier rafinowany w naszym codziennym życiu. Na szczególną uwagę zasługują naturalne zamienniki cukru rafinowanego do których należą: nierafinowany cukier, miód, syrop z agawy, fruktoza, stewia, cukier palmowy nierafinowany, syrop klonowy, syrop glukozowo-fruktozowy, melasa z trzciny cukrowej lub buraka cukrowego, syrop słodowy orkiszowy, z brązowego ryżu lub daktyli.

Cukier rafinowany czy nierafinowany ?

Cukier nierafinowany, jak można sie domyślić to cukier niepoddawany procesowi rafinacji. Z tego względu jest on bogatszy o minerały takie jak wapń, magnez, żelazo, potas. Cukier nierafinowany to jednak ciągle sacharoza, a swoją przewagę nad cukrem rafinowanym zyskuje poprzez wartości odżywcze. Cukier nierafinowany ma kolor brązowy, zawdzięcza to melasie, która nie jest usuwana w procesie rafinacji. Należy uważać aby nie mylić cukru nierafinowanego z cukrem brązowym. Cukier brązowy to nic innego jak cukier rafinowany zabarwiony karmelem lub melasą, która wcześniej została usunięta w procesie rafinacji.

Zdrowy miód ?

Jak powszechnie wiadomo miód posiada wiele zdrowotnych właściwości co powinno sprawiać, że jest idealnym kandydatem na zamiennik trucizny jaką jest cukier rafinowany. Jednak aby nim być, miód musi pochodzić z pewnego źródła. Wiele produktów leżących na sklepowych półkach udaje tylko miód, a zawiera wiele szkodliwych substancji takich jak pestycydy, antybiotyki, metale ciężkie, a nawet sam cukier rafinowany. W miód należy więc zaopatrywać się u pszczelarzy posiadających małe pasieki, którzy prowadzą je zgodnie z wymogami pasieki ekologicznej. Dodatkowym kłopotem w przypadku miodu jest to, że traci on swoje wszystkie cenne właściwości w temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza.

Syrop z agawy jako zamiennik cukru

Syrop z agawy jest środkiem słodzącym produkowanym w Meksyku z niektórych gatunków agawy. Ma przyjemny smak, podobny do słabego miodu. Syrop z agawy jest około trzykrotnie słodszy niż cukier rafinowany, a ma pięciokrotnie niższy indeks glikemiczny niż miód. Syrop z agawy składa się głównie z fruktozy i glukozy. Syrop z agawy znajduje zastosowanie w wielu przepisach kulinarnych. Jest używany także jako słodzik w zimnych napojach, ponieważ posiada bardzo dobrą rozpuszczalność w wodzie.

Fruktoza

Fruktoza to nic innego jak znany nam dobrze cukier występujący w owocach. Jako zamiennik cukru rafinowanego jest produkowana z kukurydzy lub cytrusów. Fruktoza posiada niski indeks glikemiczny (23 podczas gdy cukier rafinowany ma IG równy 65). Należy jednak uważać z ilością spożywanej fruktozy, gdyż jej nadmiar może powodować dnę moczanową.

Stewia – roślina kilkaset razy słodsza niż cukier rafinowany

Prawdopodobnie stewia to najsłodsza roślina na świecie. Jest od 250 do 450 razy słodsza niż cukier rafinowany. Dodatkowo ma bardzo niską kaloryczność i niski indeks glikemiczny. Innymi zaletami stewii są odporność na wysokie temperatury (może być używana do pieczenia) oraz dobra rozpuszczalność w wodzie i alkoholach. Najczęściej stewię można kupić w postaci tabletek, płynu lub suszonych liści. Dobrą alternatywą może być kupienie rośliny stewii  i hodowanie jej we własnym domu.

Cukier palmowy nierafinowany

Cukier palmowy nierafinowany to cukier produkowany z soku palmy daktylowej, kokosowej, winodani lub wielu innych gatunków palm. Produkcja cukru palmowego polega na odparowaniu zagotowanego soku palmowego. Cukier ten można kupić w sklepach ze zdrową żywnością.

Syrop klonowy

Jak sama nazwa wskazuje syrop klonowy jest produkowany w wyniku odparowania soku pobieranego z pnia klonu. Syrop klonowy posiada jasnobrązową barwę, jest bogaty w sole mineralne i podobnie jak miód ma właściwości bakteriobójcze. Jest przy tym znacznie mniej kaloryczny niż cukier rafinowany i miód. Największym producentem syropu klonowego jest państwo z liściem klonowym w fladze, a więc Kanada. Tradycyjnie syrop klonowy jest wykorzystywany do polewania naleśników chociaż  może być wykorzystywany także w innych celach (dodatek do owoców, tostów, ciast, lodów, jogurtów, płatków śniadaniowych, sałatek, itp.).

Syrop glukozowo-fruktozowy – szkodliwy zamiennik cukru rafinowanego

Otrzymywany głównie z kukurydzy syrop glukozowo-fruktozowy jest równie szkodliwy co cukier rafinowany. Spożycie syropu glukozowo-fruktozowego prowadzi do otyłości, zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, potęguje apetyt, prowadzi do reaktywnej hipoglikemii. Wielu producentów artykułów spożywczych umieszcza na etykietach napis „bez cukru”. Należy uważać na takie chwyty marketingowe gdyż w większości przypadków zamiennikiem cukru rafinowanego jest wspomniany właśnie, równie szkodliwy syrop glukozowo-fruktozowy, który w dodatku jest tańszy w produkcji.

Melasa z trzciny cukrowej, buraka cukrowego

Melasa z trzciny cukrowej jest cennym produktem powstającym przy rafinacji cukru z trzciny. Melasa z trzciny cukrowej jest naturalnym produktem dietetycznym. Znajdujące się w niej  substancje i pierwiastki  pozytywnie wpływają na regenerację krwi, układu naczyniowego, systemu nerwowego, regulację zaburzeń układu trawienia i na polepszenie działania gruczołów wydzielania wewnętrznego. Melasy z trzciny cukrowej nie należy mylić z melasą powstającą jako produkt uboczny, przy produkcji cukru rafinowanego z buraka cukrowego.  Melasa z buraka cukrowego ma nie tylko gorszy smak. Brakuje jej także właściwości leczniczych.

Syrop słodowy orkiszowy, z brązowego ryżu lub daktyli

Syrop słodowy orkiszowy, z brązowego ryżu lub daktyli to grupa syropów spotykana w sklepach ze zdrową żywnością. Syropy te mogą być wykorzystywane we wszelakich przepisach kulinarnych. Ich główną wadą jest stosunkowo wysoka cena.

Jak widać istnieje szereg zdrowych, naturalnych zamienników cukru rafinowanego (z wyjątkiem syropu glukozowo-fruktozowego). Różnorodność zamienników sprawia, że każdy może wybrać odpowiadający mu najbardziej produkt eliminując tym samym ze swojej diety cukier rafinowany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Naturalne zamienniki cukru rafinowanego

Artykuł przeczytasz w: 4 min
0