Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Napięciowy ból głowy od A do Z

ból głowy

Ból napięciowy jest najczęstszym rodzajem bólu głowy występującym wśród ogólnej populacji. Ból ten można opisać jako tępy, a towarzyszący mu ucisk odczuwany jest po obu stronach głowy. Trwać może od kilku minut do nawet kilku tygodni. Zazwyczaj nie towarzyszą mu objawy jak mdłości czy wymioty, ale może pojawiać się nadwrażliwość na światło i dźwięk (1). Ból napięciowy ukrywa się również pod innymi, dla niektórych może lepiej znanymi, nazwami jak: stresowy ból głowy, ból psychogenny czy ból skurczowy. Jednak jego oficjalna nazwa, według klasyfikacji Międzynarodowego Towarzystwa Bólu Głowy, to właśnie „napięciowy ból głowy” (2).

Przyczyny bólu napięciowego

Podłoże napięciowego bólu głowy nie jest do końca poznane. Najprawdopodobniej jego źródłem jest aktywacja nadmiernie pobudliwych neuronów, w odpowiedzi na sygnał pochodzących z mięśni głowy i szyi. Napięcie psychiczne, jak stres w szkole czy pracy, zaostrza ból napięciowy, choć nie można jednoznacznie stwierdzić, że jest jego bezpośrednią przyczyną. U niektórych osób cierpiących na nawracające bóle głowy obserwuje się zaburzenia w przetwarzaniu sygnałów bólowych, przez co są oni wrażliwsi na bodźce bólowe. Napięciowy ból głowy może pojawiać się w następstwie głodu, zmęczenia, złej postury czy spania w niewygodnej pozycji (3).

Kto znajduje się w grupie ryzyka?

Bóle napięciowe pojawiają się u około 46% ogólnej populacji osób dorosłych (12-78% w poszczególnych populacjach) (2). Jeżeli jeszcze nigdy nie mieliśmy z nim do czynienia istnieje więc duża szansa, że kiedyś przyjdzie nam się z nim zmierzyć. Ból ten często pojawia się wśród dzieci, choć szczyt jego występowania znajduje się w przedziale wiekowym 40-49 lat, w przypadku obydwu płci. Napięciowe bóle głowy częściej występują u kobiet niż mężczyzn (stosunek wynosi 5:4) i pojawiają się w następstwie wahań hormonalnych związanych z cyklem (4). Co ciekawe badania wskazują, że częstotliwość występowania epizodów bólu napięciowego rośnie wraz z poziomem wykształcenia (5).

Jak skutecznie leczyć i zapobiegać bólom napięciowym

Gdy zaczyna boleć nas głowa intuicyjnie sięgamy po lek przeciwbólowy. Badania wskazują, że dostępne bez recepty analgetyki doskonale radzą sobie w łagodzeniu napięciowego bólu głowy jednak ważne jest zastosowanie odpowiedniej dawki, na przykład aspiryna w wielu przypadkach skuteczna jest w dawce 500 – 1000 mg, podobnie acetaminofen (czyli paracetamol) (6). Aspiryny nie można jednak podawać dzieciom (do 12 roku życia), ze względu na zagrożenie wystąpienia zespołu Reye’a. W przypadku ibuprofenu, należącego do innej grupy leków, ulgę w bólu napięciowym może przynieść już dawka w granicach 200 – 400 mg, co zwykle odpowiada jednej tabletce. Badania wskazują, że to właśnie ibuprofen, najskuteczniej z tych trzech leków, łagodzi napięciowe bóle głowy (7).

Gdy bóle napięciowe zdarzają się częściej warto zastanowić się nad ich przyczyną i ją wyeliminować. W zapobieganiu bólom napięciowym efekty przynoszą ćwiczenia poprawiające posturę, a także techniki relaksacyjne. Na przykład regularne uprawianie jogi zmniejsza częstotliwość i intensywność napięciowych bóli głowy (8). Warto też zadbać o odpowiednią ilość snu, regularnie jeść i przyjmować płyny.

Gdy ból napięciowy pojawia się częściej niż parę razy w tygodniu, staje się coraz silniejszy lub zaczynają pojawiać się dodatkowe, niepokojące objawy (np. drętwienie karku, wysypka czy drgawki) niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem. Więcej informacji o bólach głowy i rodzajach bólu znajdziesz na http://www.apteczkadomowa.pl/

  1. Headache Classification Subcommittee of the International Headache S, Headache Classification Committee of the International Headache Society. The International Classification of Headache Disorders: 2nd edition. Cephalalgia. 2004;24 Suppl 1(Suppl 1:9):9–160.
  2. Bendtsen L, Jensen R. Tension-Type Headache. T. 27, Neurologic Clinics. 2009. s. 525–35.
  3. Loder E, Rizzoli P. Tension-type headache. BMJ [Internet]. 2008;336(7635):88–92. Pobrano z: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18187725%5Cnhttp://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=PMC2190284
  4. Stovner LJ, Hagen K, Jensen R, Katsarava Z, Lipton RB, Scher AI, i in. The global burden of headache: A documentation of headache prevalence and disability worldwide. T. 27, Cephalalgia. 2007. s. 193–210.
  5. Crystal SC, Robbins MS. Epidemiology of tension-type headache. T. 14, Current Pain and Headache Reports. 2010. s. 449–54.
  6. Steiner T, Lange R, Voelker M. Aspirin in Episodic Tension-Type Headache: Placebo-Controlled Dose-Ranging Comparison with Paracetamol. Cephalalgia [Internet]. 17 luty 2003 [cytowane 22 sierpień 2018];23(1):59–66. Pobrano z: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12534583
  7. Derry S, Wiffen PJ, Moore RA, Bendtsen L. Ibuprofen for acute treatment of episodic tension-type headache in adults. Cochrane Database Syst Rev. 2015;2015(1).
  8. Kim S-D. Effects of yoga exercises for headaches: a systematic review of randomized controlled trials. J Phys Ther Sci [Internet]. 2015;27(7):2377–80. Pobrano z: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=4540885&tool=pmcentrez&rendertype=abstract

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Napięciowy ból głowy od A do Z

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0