Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Maca – cudowne właściwości pieprzycy peruwiańskiej

maca

Naturalnym środowiskiem, w którym rośnie maca są Andy w Boliwii i Peru. Stosowana jest w tamtejszej medycynie ludowej od ponad 2000 lat. W Polsce znana jest stosunkowo od niedawna, ale dzięki swoim niezwykłym właściwościom sukcesywnie zyskuje na popularności.

Jadalną część tej rośliny stanowi korzeń, który wyglądem przypomina krzyżówkę czosnku i rzodkiewki. Może on przybierać różne barwy: czerwoną, czarną, różową, filetową lub żółtą. Maca zawiera w sobie glukozynolaty, związki organiczne, odpowiedzialne między innymi za jej ostry zapach i wyraźny smak. Cechy te są charakterystyczne dla roślin z rodziny kapustowatych, do której należą również: gorczyca, rzeżucha, chrzan i rzodkiewka. Maca dostępna jest w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością najczęściej w postaci proszku lub kapsułek. Decydując się na proszek i chcąc zniwelować jego gorzki smak, można go zmieszać z mlekiem, jogurtem, koktajlem owocowym lub sokiem warzywnym. Zalecana dzienna porcja to ok. 3 g., czyli jedna płaska łyżeczka proszku. Należy pamiętać, aby nie przekraczać zalecanej dawki dziennego spożycia. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób cierpiących na problemy z układem krążenia i nadciśnieniem. Maca nie powinna być też dodawana do gorących posiłków i napojów, ponieważ traci wówczas wiele ze swoich cennych właściwości, a ma ich naprawdę sporo. Oto i one:

Adaptogen

Maca, podobnie jak żeń-szeń i miłorząb japoński jest adaptogenem. Adaptogenami nazywamy zioła, zawierające w sobie substancje, które pozwalają samej roślinie przystosować się do skrajnie niekorzystnych warunków środowiska, w którym przyszło jej egzystować. Maca jest pod tym względem niezwykłą rośliną. Rośnie w centralnej części Andów na wysokości od 4000 do 4500 metrów. Wysoko w górach, wystawiona jest na szczególnie niesprzyjające czynniki takie jak: nieurodzajne, skaliste podłoże; intensywne promienie słońca; silne, porywiste wiatry oraz niskie temperatury. Sama, wyrastając w ekstremalnie trudnych warunkach maca jest bogata w składniki, które przy regularnym zażywaniu podwyższają odporność organizmu na szkodliwe czynniki zewnętrzne. Dostarcza do organizmu właśnie te substancje, których najbardziej potrzeba w okresach wzmożonego wysiłku zarówno psychicznego, jak i fizycznego.

Pomaga także walczyć ze stresem i niepokojem, wynikającymi często z gwałtownie zmieniających się okoliczności. W tym miejscu warto wspomnieć, że NASA nie bez przyczyny włączyła korzeń maca do diety amerykańskich astronautów. Maca wprowadzona do diety wzmacnia odporność organizmu na przeżycia traumatyczne. Według legendy, w czasie niepokojów i wojen, kobiety Inków dawały swoim mężom – wojownikom sproszkowany korzeń maca, aby wzmocnić ich siły, wytrzymałość, odporność i zwiększyć ich szanse na zwycięstwo. Maca chętnie stosowana jest w stanach wyczerpania, silnego niepokoju, a także w okresie wzrostu i rekonwalescencji. Poprawia samopoczucie u osób, które cierpią na zespół przewlekłego zmęczenia.

Superdoods – maca

Rośliny, zaliczane do tak popularnej ostatnio kategorii superfood, cechuje to, że są one wyjątkowo bogate w składniki odżywcze. Już niewielka ich ilość w codziennej diecie wykazuje korzystny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Pomagają między innymi w walce z alergiami, chorobami serca, nowotworami, cukrzycą, depresją i nadwagą. Wśród superżywności swoje miejsce znalazła również maca. Podczas uprawy tej rośliny nie wykorzystuje się żadnych pestycydów ani herbicydów. Korzenie zbierane są ręcznie i przetwarzane ze szczególną ostrożnością. Maca zawiera fenolokwasy, polifenole oraz flawonoidy, które skutecznie wymiatają z organizmu wolne rodniki, opóźniając tym samym procesy starzenia się. Maca zawiera też stosunkowo duże ilości celulozy i lignin, które stymulują czynności jelit. Bogata jest też w witaminy, szczególnie tiaminę (B1), ryboflawinę (B2), kwas askorbinowy (C), niacynę (B3) oraz minerały takie jak: miedź, cynk, mangan, żelazo, selen i bor. Maca stymuluje rozwój połączeń między neuronami, wpływając korzystnie na pamięć, zdolność przyswajania wiedzy, koncentrację i inteligencję. Dlatego polecana jest dla wszystkich aktywnych umysłowo i przygotowujących się do ważnych egzaminów. Ponadto ma pozytywny wpływ na zdrowie kości i zębów.

Maca zawiera w sobie więcej wapnia niż mleko. Zapobiega powstawaniu ubytków w tkance chrzęstnej i kostnej, dzięki czemu przeciwdziała wystąpieniu osteoporozy i zapaleniu stawów. Ponadto zawarte w niej wapń, fosfor, witaminy z grupy B oraz kwasy tłuszczowe korzystnie wpływają na układ nerwowy, pobudzają apetyt oraz regulują procesy trawienne. Żelazo i kobalamina (witamina B12), które dostarcza organizmowi maca, zwiększają liczbę czerwonych krwinek i tym sposobem pomagają w walce z niedokrwistością, anemią i ogólnym osłabieniem.

Doping dzięki maca

Coraz częściej maca zajmuje kluczowe miejsce w diecie osób aktywnych fizycznie, intensywnie spędzających czas, mających wymagającą pracę i napięty grafik dnia. Maca dodaje energii; działa jak naturalny doping; poprawia wydolność i przyspiesza regenerację organizmu, a także zwiększa sprężystość i wytrzymałość mięśni. Maca jest bogata w wysokiej jakości węglowodany, co w połączeniu z obecnymi w niej alkaloidami (substancjami między innymi pobudzającymi ośrodkowy układ nerwowy oraz poprawiającymi pracę serca i wydolność oddechową) i innymi składnikami odżywczymi, czyni z niej doskonałe źródło energii. Ale uwaga, ze względu na działanie energetyzujące nie zaleca się spożywania jej w godzinach wieczornych, ponieważ może wywołać problemy ze snem.

Obecne w korzeniu maca sterole roślinne, wapń i witamina C, pomagają w budowie masy mięśniowej oraz zwiększają ogólną wytrzymałość fizyczną organizmu. Dlatego maca coraz częściej znajduje zastosowanie w diecie sportowców. Często wykorzystywana jest w świecie sportu jako zdrowa i w pełni naturalna alternatywa dla sztucznych i niebezpiecznych dla zdrowia sterydów anabolicznych. Jest to szczególnie przydatne w przypadku uprawiania sportów siłowych np. kulturystyki.

Maca jako afrodyzjak

Udowodniono, że składniki, zawarte w korzeniu maca zwiększają ukrwienie narządów płciowych, przez co jest ona zaliczana do afrodyzjaków. Maca wspomaga zachowanie naturalnej aktywności seksualnej tak u mężczyzn, jak i u kobiet. Stabilizuje gospodarkę hormonalną u obu płci. Maca wpływa na produkcję hormonów: testosteronu i estrogenu, stąd nazywana jest peruwiańską viagrą, a chyba nie trzeba zaznaczać, że jest od viagry zdrowsza i bezpieczniejsza dla organizmu. Maca zwiększa libido i korzystnie wpływa na płodność. Pomaga w zaburzeniach seksualnych wynikających między innymi z obecności dużej ilości stresu w życiu codziennym i przyjmowania antydepresantów.

U mężczyzn poprawia jakość nasienia, ilość i ruchliwość plemników oraz przeciwdziała zaburzeniom erekcji. U kobiet maca reguluje poziom estrogenów, który jeśli jest zbyt niski lub zbyt wysoki może zaburzać owulacje i utrudnić zajście w ciążę. Wszystko to sprawia, że maca polecana jest szczególnie osobom starającym się o dziecko.

Maca na PMS i menopauzę

Maca wprowadzona do diety kobiet, niezależnie od wieku, potrafi zdziałać prawdziwe cuda. Medycyna alternatywna zaleca stosowanie jej przy wszelkich zaburzeniach na tle hormonalnym i dolegliwościach z nimi związanych. Maca łagodzi symptomy, związane z menopauzą takie jak: wahania nastroju, uderzenia gorąca, zaburzenia snu, tkliwość piersi, przyspieszone bicie serca, uczucie napięcia i niepokoju oraz nocne poty. Regularnie spożywana maca łagodzi również objawy związane z menstruacją (PMS) między innymi: bóle brzucha, uczucie dyskomfortu, drażliwość, migreny, trądzik czy wilcze napady głodu.


Katarzyna Duda

2 komentarze
  1. Grażyna napisał(a):

    Maca jest świetna! Zaczęłam ją jeść jakieś kilka tygodni temu i czuje się doskonale!

  2. Ryszard napisał(a):

    Właściwości maca są naprawdę niezwykłe! Włączyłem ją do diety już dawno temu i czuję się świetnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Maca – cudowne właściwości pieprzycy peruwiańskiej

Artykuł przeczytasz w: 5 min
2