Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Leczenie kontuzji sportowych

leczenie kontuzji

W dobie kultu ciała dostępne są niezliczone formy treningu. Dla osób początkujących, narzucających sobie zbyt duże tempo lub niedbających o odpowiednią regenerację oznacza to duże ryzyko powstania urazów i kontuzji. W dzisiejszym wpisie podpowiemy jak wspomóc organizm w procesie zdrowienia.

Czym różni się uraz i kontuzja?

Uraz to negatywny wpływ czynników mechanicznych lub termicznych na tkanki. W konsekwencji powtarzanych urazów dochodzi do rozwoju kontuzji. Mogą być one lekkie (pomaga krótkotrwałe unieruchomienie, masaż, sauna) lub ciężkie (wyłączają z aktywności na długi czas, aż do całkowitego powrotu do zdrowia) [1].

Jak zmniejszyć ryzyko kontuzji?

– przed rozpoczęciem przygody ze sportem skonsultuj się z lekarzem, ważne jest wykonanie przynajmniej EKG oraz podstawowych badań krwi;

– za dużo, za szybko i za wcześnie – mierz siły na zamiary i powoli zwiększaj zarówno obciążenie jak i intensywność wysiłku;

– każdy trening rozpoczynaj od rozgrzewki a kończ na rozciąganiu – zainwestuj w odpowiednie obuwie, które pozwoli na amortyzację przeciążeń [1]

Jak leczyć kontuzje?

W walce o zdrowy organizm największą rolę odgrywa profilaktyka, czyli dbanie o prawidłowo przygotowane mięśnie do treningu oraz właściwą regenerację całego ciała. Jeżeli jednak dojdzie do kontuzji, kluczowe jest szybkie postawienie diagnozy oraz wdrożenie leczenia.

Większość urazów i kontuzji wymaga chwilowego zaprzestania treningów. Ważny jest odpoczynek i regeneracja. Pomocne mogą być sesje w saunie lub wizyty na basenie. Dużą rolę odgrywa chłodzenie w początkowym okresie po urazie, ponieważ zmniejsza to obrzęk i łagodzi ból. Można zastosować zwykły lód owinięty w ręcznik lub gotowe hydrożelowe kompresy dostępne w aptekach. Duże znaczenie mają także delikatne masaże chłodzącymi żelami. Szczególną korzyść przyniosą preparaty zawierające nie tylko substancje chłodzące (jak mentol), ale również niesteroidowe substancje przeciwzapalne (jak np. ibuprofen), które zmniejszają stan zapalny. Więcej informacji można znaleźć pod tym adresem: www.diprilif.pl.

Wymienione czynności są zgodne z występującą w fizjoterapii regułą PRICE (Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation). Wymaga ona unieruchomienia w dwóch pierwszych dobach, następnie elektroterapii, zastosowania chłodnych okładów, usztywnienia w ortezie oraz elewację uszkodzonego obszaru (np. trzymanie nogi wyżej niż reszta ciała).

Zanim przystąpi się do konkretnego leczenia i rehabilitacji, ważne jest wykonanie badań obrazowych zleconych przez lekarza. Czasem wystarczy USG lub RTG, ale bywa i tak, że dokładną diagnozę umożliwi jedynie tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny.

Popularnością cieszy tzw. kinesiotaping. Polega on na przyklejaniu taśm nad uszkodzony obszar. Taśmy zwiększają przestrzeń międzykomórkową nad urazem, umożliwiając lepszy przepływ płynu międzykomórkowego i limfy, co zapewnia lepsze odżywienie i regenerację.

Ważną rolę pełni wizyta u rehabilitanta. Cały proces rehabilitacji wymaga cierpliwości ze strony chorego, jak również wiedzy i doświadczenia ze strony lekarza oraz fizjoterapeuty. Wyróżniamy 3 podstawowe etapy rehabilitacji:

  1. Przywrócenie narządowi funkcji utraconych przez uraz.
  2. Powrót do ogólnej i sportowej sprawności.
  3. Powolne wdrażanie treningu sportowego po odzyskaniu sprawności fizycznej [2].

Bibliografia:

[1] – Piekorz Z., Lewandowski A., Szarski K., Kontuzje i urazy w świadomości biegaczy długodystansowych, Journal of Education, Health and Sport, 2017, 7(3), 143-52

[2] – Robak A., Pencuła M.,  Charakterystyka uszkodzeń kończyn dolnych u biegaczy oraz przebieg i wyniki rehabilitacji, Zeszyty Naukowe WSSP, tom 17, 2013

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Leczenie kontuzji sportowych

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0