Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Kurkuma

kurkuma

Kurkuma jest powszechnie stosowana przede wszystkim w kuchni hinduskiej, a szereg przeprowadzonych badań wykazało, że zachorowalność na raka wśród Hindusów jest kilkakrotnie mniejsza niż w krajach zachodnich. Kurkuma jest słynna ze swoich właściwości cytotoksycznych – działa toksycznie na komórki rakowe w organizmie. Kurkumina, która jest składnikiem kurkumy, nie tylko zwalcza komórki nowotworowe, ale również za jest sprawą rozpoczyna się proces „samotrawienia się raka”. Niektóre badania mówią, że może chronić przed rakiem skóry – czerniakiem.

Działa przeciwzapalnie, oczyszcza krew i zapobiega tworzeniu się toksyn w organizmie. Pomoże również na dolegliwości żołądkowe i reguluje przemianę materii. Jest idealna jako dodatek do dań mięsnych, które charakteryzują się wysoką zawartością białka, ponieważ sprzyja ich trawieniu. Pomoże na wzdęcia, wspomoże prawidłową pracę wątroby.

Jak stosować kurkumę?

Kurkumę dodajemy na początku gotowania. Musimy ją także zmieszać z papryką, pieprzem lub rozpuścić w oliwie z oliwek lub innym tłuszczu, ponieważ samej kurkumy nasz organizm nie jest w stanie przyswoić. W zestawieniu z papryką jej wchłanialność wzrasta o 2000 razy.

Kurkumę stosujemy do potraw z ryżu, makaronów, warzyw oraz do barwienia potraw takich jak jajka na twardo, omlety, ciasta, zupy czy owoce morza. Z uwagi na intensywny smak, nie należy używać jej w dużych ilościach.

Ryż „po arabsku”

Moim ulubionym daniem z dodatkiem kurkumy jest ta ciekawa alternatywa dla zwykłego ryżu. Do jego przygotowania potrzebujemy:

-3 łyżki oliwy z oliwek

-garść makaronu typu nitki

-2 szklanki białego ryżu

-4 szklanki wody

-łyżeczka kurkumy

Na rozgrzaną oliwę wrzucamy makaron. Ciągle mieszając podsmażamy go do momentu, aż uzyska złoto-brązową barwę. Dodajemy ryż i mieszając zalewamy wodą. Musimy to zrobić na tyle szybko, żeby już brązowy makaron nie przypalił się. Dodajemy sól według uznania – polecam himalajską. Doprowadzamy do wrzenia, dodajemy kurkumę, mieszamy i zmniejszamy ogień do minimum. Ja na tym etapie dodaje jeszcze groszek zielony (pół puszki). Przykrywamy i pozostawiamy po przykryciem. Ryż jest gotowy, kiedy wchłonie całą wodę.

Pasuje idealnie do mięs, ryb oraz jako samodzielne danie.


UlaDe FitFabric

2 komentarze
  1. Kamilka napisał(a):

    Moja ulubiona przyprawa! <3 A tego przepisu na ryż po arabsku nie znałam 🙂

  2. Magda napisał(a):

    Błąd jest w artykule, po dodaniu pieprzu czy papryki wchłanianie wzrasta 2000% razy, taka mała sztuczka a ile osób się myli.. Czyli tylko 20 razy, w dalszym ciągu jest to słaby wynik, porównując np do licur, który się wchłania prawie 200 razy lepiej :/ także co kto lubi, można zawsze jeść kilka łyżek kurkumy dziennie, nie mówię że nie 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kurkuma

Artykuł przeczytasz w: 2 min
2