Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Kto może ćwiczyć nordic walking?

nordic walking

Nordic walking to dyscyplina nie wymagająca szczególnej kondycji ani predyspozycji. Nie musisz być młody, szczupły i wysportowany – trenować możesz niezależnie od wieku, płci i kondycji. Stosunkowo łatwo jest nauczyć się prawidłowej techniki, co oznacza, że nie musisz spędzać miesięcy na żmudnej nauce, żeby zacząć dostrzegać efekty. Z pewnością będzie to świetna forma wysiłku dla osób, które lubią spędzać czas na świeżym powietrzu, a przy tym nie przepadają za żmudnymi treningami. Co więcej – nordic walking jest dyscypliną towarzyską, możesz więc potraktować go jako formę spędzania czasu, przy okazji której wykonujesz aktywność fizyczną. Wielbiciele nart mogą w nim odnaleźć znakomity sposób na przygotowanie się do sezonu.

Poza tym nordic walking ma jeszcze jedną ogromną zaletę – jest sportem niedrogim. Nie musisz wydawać fortuny na sprzęt i dojazdy do ośrodków sportowych – wystarczy zainwestować w parę kijów i znaleźć kawałek przestrzeni, na której można swobodnie się poruszać. Nie ma też właściwie żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, przeciwnie – nordic walking jest zalecany jako rehabilitacja przy wielu chorobach. Dla bezpieczeństwa jednak, jeśli przechodziło się operację lub niedawno miało złamania czy zwichnięcia, warto zapytać o opinię swojego lekarza oraz na początku treningów zachować wysiłek na umiarkowanym poziomie.

Nordic walking polecany jest osobom prowadzącym siedzący tryb życia – np. pracującym w biurze w pozycji siedzącej, oraz takim, które wcześniej nie uprawiały żadnego sportu. Znakomicie sprawdzi się u osób dążących do poprawy swojej sylwetki i pozbycia się nadwagi – regularne treningi prowadzą co redukcji tkanki tłuszczowej i gubienia zbędnych kilogramów. Wskazany jest również dla osób cierpiących na problemy ortopedyczne, jak np. bóle kolan czy kręgosłupa, bądź też chcących zmniejszyć ryzyko osteoporozy. Często uprawiają go kontuzjowani sportowcy w czasie rekonwalescencji czy po dłuższej przerwie w treningach. Jest również bezpieczny dla osób starszych, mających problemy z utrzymaniem równowagi lub z chodzeniem (np. przez bóle stawów), a nawet dla pacjentów po przebytym zawale (oczywiście po uzyskaniu zgody lekarza).

Jak zacząć nordic walking?

Początkowo nordic walking był przedłużeniem treningu przeznaczonego dla biegaczy narciarskich, z czasem jednak ewoluował w osobną dyscyplinę sportową, która ma coraz więcej fanów. Rozpoczęcie treningów jest o tyle proste, że nie wymaga wyjątkowej kondycji ani specjalnych umiejętności – trenować może każdy, kto ma wystarczającą chęć do wyjścia z domu. Przyda Ci się również wygodne obuwie i ubranie sportowe, dostosowane do pory roku i pogody. Marsz z kijkami nie należy do najtrudniejszych dyscyplin sportu, jednak – wbrew pozorom – nie wystarczy zaopatrzyć się w dowolne kije, którymi raz na jakiś czas można się podeprzeć w trakcie spaceru. Kije spełniają szereg ważnych funkcji w nordic walking. Dzięki nim odciążasz kręgosłup, stawy i kolana, pomagają też zachować równowagę w trakcie ćwiczeń. Kijów zaprojektowanych z myślą o nordic walking nie zastąpisz kijkami narciarskimi czy trekkingowymi. Stosując niewłaściwy sprzęt nie osiągniesz efektów podczas treningu. Kije powinny być także dopasowane do Twojego wzrostu. Zanim wydasz pieniądze na niewłaściwe kije i spędzisz kilka godzin na nieskoordynowanym marszu, z którego niewiele będzie korzyści, przyjdź na trening z wykwalifikowanym instruktorem, który doradzi, jakie kije będą dla Ciebie odpowiednie. Wielu profesjonalnych trenerów prowadzi zajęcia, na które może przyjść każdy chętny. Takie grupy są coraz liczniejsze i nawet jeśli pochodzisz z niewielkiej miejscowości, z pewnością znajdziesz towarzystwo do trenowania w najbliższej okolicy. Nordic walking przez wielu uważany jest za sport bardzo towarzyski. Trenując w grupie łatwiej się zmobilizować do regularnych ćwiczeń i wystrzegać się nudy. Przyjdź na trening – daj sobie szansę na złapanie bakcyla.

Technika nordic walking

Technika nordic walking stanowi coś w rodzaju połączenia tradycyjnego marszu z jazdą na nartach biegowych, podczas której odpychasz się od podłoża. Podczas pierwszego treningu zacznij od naturalnego poruszania rękami, jak w trakcie zwyczajnego marszu. Kiedy już przyzwyczaisz się do kijów, spróbuj zacząć odpychanie, które zwiększa tempo marszu i efektywność ćwiczeń górnych partii ciała. Nie zapominaj, że nogi i ręce powinny pracować naprzemiennie.

Jeśli wcześniej nie trenowałeś, zacznij od krótkich dystansów, aby Twoje ciało zdążyło przyzwyczaić się do nowej formy ruchu. Pamiętaj koniecznie o swoim bezpieczeństwie – trening rozpoczynaj rozgrzewką, a kończ ćwiczeniami rozciągającymi i relaksującymi. Instruktor pokaże Ci odpowiednie zestawy ćwiczeń, łatwe do przyswojenia. Kijów używaj tylko zgodnie z ich przeznaczeniem. Po zakończeniu treningu zakryj groty stopkami asfaltowymi, aby nie uległy uszkodzeniu. Jeżeli kije się połamią, nie próbuj ich używać ani naprawiać – prawdopodobnie nie będą się już do niczego nadawać. Zanim rozpoczniesz regularny trening, skonsultuj się ze swoim lekarzem aby dowiedzieć się, czy nie ma przeciwwskazań. W oparciu o opinię lekarską, instruktor może ułożyć dla Ciebie indywidualny program treningów. Kiedy już opanujesz prawidłową technikę, nordic walking zacznie sprawiać Ci dużo przyjemności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kto może ćwiczyć nordic walking?

Artykuł przeczytasz w: 4 min
0