Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Kasza jaglana – właściwości i wartości odżywcze. Jak wykorzystać kaszę jaglaną w kuchni?

kasza

Kasza jaglana cieszy się dużą popularnością. Tak naprawdę jest to nic innego jak łuskane proso. Jej właściwości odżywcze są porównywalne z kaszą gryczaną. Zawiera wiele cennych dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania witamin oraz mikro- i makroelementów, dlatego też warto włączyć kaszę jaglaną do swojej codziennej diety.

Kasza jaglana przybyła do Europy najprawdopodobniej z Chin, a jej historia sięga nawet neolitu. Obecnie największymi producentami proso są Indie, Niger, Nigeria oraz Chiny, a na terenie Europy Rosja oraz Ukraina. Kaszę jaglaną uprawia się również w Polsce – najwięcej na terenie województwa świętokrzyskiego oraz lubelskiego. Jedynie część upraw trafia jednak na kaszę spożywczą. Zdecydowana większa część jest przetwarzana na paszę dla zwierząt, a także służy produkcji alkoholu, w większości lokalnych trunków (np. piwa jaglanego).

Kasza jaglana nie uczula i nie zawiera glutenu, dlatego też jest polecana dla osób z nietolerancją glutenu oraz chorujących na celiakę.

Właściwości i wartości odżywcze kaszy jaglanej

Kasza jaglana posiada wiele cennych dla zdrowia właściwości. Bardzo często wykorzystuje się ją w profilaktyce i zapobieganiu wielu schorzeniom przewlekłym – przede wszystkim w chorobach nowotworowych. Kasza jaglana jest zasadotwórcza, co jest doskonałym przeciwstawieniem się większości innych produktów w diecie (kwasotwórczym), które spożywa codziennie przeciętny człowiek. Dodatkowo kasza jaglana alkalizuje organizm zakwaszony przez drożdżaki – polecana jest więc w szczególności osobom cierpiącym na kandydozę. Kasza jaglana zawiera bardzo dużo witamin z grupy B, witaminę E, wapnia, fosforu, potasu oraz żelaza (dlatego też wskazana jest przy niedokrwistości).

Kasza jaglana świetnie sprawdza się podczas przeziębienia, szczególnie przy katarze oraz mokrym kaszlu, ponieważ doskonale usuwa z organizmu człowieka nadmiar śluzu. Jest wskazana również przy schorzeniach układu pokarmowego, ponieważ jest lekkostrawna.

Dodatkowo kasza jaglana:

  • oczyszcza organizm,
  • obniża poziom złego cholesterolu,
  • poprawę pracę jelita grubego,
  • dzięki dużej zawartości lecytyny poprawia pamięć,
  • poprawia wygląd włosów, skóry i paznokci, ponieważ zawiera w sobie dużo krzemu.

Choć kasza jaglana jest powszechnie uważana za zdrową, w niezbyt dużych ilościach powinny ją spożywać osoby ze schorzeniami tarczycy. Kasza jaglana zawiera niewielkie ilości tzw. goitrogenów, czyli związków, które zaburzają prawidłowy metabolizm jodu. Kasza jaglana jak pozostałe rodzaje kasz jest dość kaloryczna (choć zawiera równocześnie krzem, który odpowiada za szybszą przemianę materii). Posiada indeks glikemiczny około 71, dlatego też z umiarem powinni sięgać po nią osoby z cukrzycą.

Kasza jaglana w kuchni – na słodko i na wytrawnie

Kasza jaglana świetnie sprawdza się zarówno do dań mięsnych, jak i słodkich. Idealnie pasuje również do ryb. Można ją przyrządzać np. z jabłkami lub śliwkami, jako alternatywną i zdrowszą wersję słodyczy. Kasza jaglana ma bardzo oryginalny smak, który jest jednak na tyle delikatny, że praktycznie każdemu przypada on do gustu.

Przed przygotowaniem potrawy z wykorzystaniem kaszy jaglanej warto jest zwrócić uwagę na sposób jej przygotowywania – dzięki temu można w prosty sposób uniknąć charakterystycznego dla źle przygotowanej kaszy jaglanej posmaku goryczy. Kaszę jaglaną przed gotowaniem należy jest obficie przelać zimną wodą i potem sparzyć gorącą wodą. Warto jest także namoczyć na kilka godzin lub na noc kaszę jaglaną z dodatkiem soku z cytryny. Dzięki temu kasza jaglana uzyskuje doskonały smak oraz nie psuje żadnego dania, jak to się niestety czasami zdarza, kiedy jest ugotowana w sposób identyczny jak pozostałe rodzaje kasz dostępnych na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kasza jaglana – właściwości i wartości odżywcze. Jak wykorzystać kaszę jaglaną w kuchni?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0