Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jakie zioła przy menopauzie mogą pomóc?

kobieta

Menopauza bywa nazywana “drugim dojrzewaniem”, ale niestety tym gorszym. Oprócz zaprzestania miesiączkowania kobiety doświadczają szeregu innych nieprzyjemnych objawów, m.in. tak zwanych uderzeń gorąca, stanów depresyjnych, bezsenności, poczucia niepokoju. Te różne objawy są wynikiem zmian hormonalnych w ciele kobiety – organizm przestaje wytwarzać kobiece hormony płciowe. Zioła na menopauzę mają przede wszystkim łagodzić te dolegliwości.

Zioła na menopauzę

Jakie zażywać zioła przy menopauzie? Przede wszystkim poleca się zażywanie koniczyny czerwonej. Zażywa się ją głównie w formie herbatki. Koniczyna czerwona zawiera w sobie fitoestrogeny, które sprawiają, że objawy menopauzy stają się łagodniejsze. Głównie pomocna jest przy najuciążliwszej dolegliwości – uderzeniach gorąca. Dzięki podnoszeniu poziomu estrogenów może także przeciwdziałać rozwojowi osteoporozy, na którą są narażone w szczególny sposób kobiety w trakcie menopauzy. Podobnie jest w przypadku zażywania korzenia lukrecji. Koniczyna czerwona ma także działanie przeciwzapalne, wspomaga układ krwionośny i nerwowy.

Innym ziołem, które wpływa zbawiennie na objawy menopauzy, jest niepokalanek. Polecany jest też w przypadku zaburzeń miesiączkowania. Działa na innej zasadzie niż koniczyna czerwona, ponieważ nie zawiera fitoestrogenów, tylko w naturalny sposób reguluje gospodarkę hormonalną. Jednak jest równie nieoceniony, co ona.

W objawach menopauzy można też pomagać sobie w sposób kompleksowy. Zamiast ograniczać się do jednego zioła, warto wypróbować różne mieszanki. Mogą być to takie już opracowane przez producenta lub przygotowane samodzielnie. Do koniczyny czerwonej można dodać na przykład takie zioła jak: chmiel, szałwia, rumianek czy melisa. Zioła te mają przeróżne właściwości.

W przypadku menopauzy najcenniejsze są te związane z łagodzeniem stresu, relaksacją. Jeśli stany depresyjne są bardzo dokuczliwe, można pomagać sobie także herbatką z dziurawca. Niepokalanek również ma właściwości antydepresyjne.

Jaką dietę zastosować?

W zasadzie na każdym etapie życia poleca się przestrzeganie zdrowej diety. Po menopauzie może okazać się to już koniecznością. Ze względu na zagrożenie osteoporozą należy jeść dużo nabiału (wapnia). Nie bez znaczenia jest też fakt, że metabolizm organizmu bardzo się spowolni.

Dlatego lepiej szybko zmienić nawyki żywieniowe, aby potem nie cierpieć. Tak naprawdę nie potrzeba wiele – wystarczy jeść mało, ale często; sięgać po owoce i warzywa; ograniczyć spożywanie cukru i soli w diecie, a także zrezygnować z codziennego jedzenia potraw smażonych.

Czy ćwiczenia mogą pomóc?

Aktywność fizyczna również może załagodzić nieprzyjemne objawy menopauzy. Oczywiście nie trzeba od razu biegać w maratonach. Aktywne spędzanie czasu powinno być dostosowane do możliwości. Przede wszystkim poleca się spacery – są one w zasadzie w zasięgu możliwości każdego.

Jeśli to dla nas za mało, fantastyczną sprawą są ćwiczenia rozciągające, na przykład joga. Aktywność nie tylko wpływa pozytywnie na nasze ciało, ale także umysł. Osoby aktywne łatwiej radzą sobie ze stresem i zdecydowanie rzadziej cierpią na depresję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jakie zioła przy menopauzie mogą pomóc?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0