Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jakich błędów dietetycznych unikać podczas miesiączki?

grypa jelitowa

Podczas miesiączki wiele z nas ulega pokusie poprawienia sobie nastroju przy pomocy drobnych kulinarnych przyjemności. Okazuje się jednak, że niektóre z nich prowadzą do zaostrzenia nieprzyjemnych objawów. Sprawdź, które pokarmy ograniczyć podczas menstruacji, a których najlepiej całkowicie unikać.

Zdradliwa kofeina

Organiczny alkaloid zawarty w kawie, mocnej herbacie, coli oraz napojach energetycznych znany jest ze swoich pobudzających właściwości, zatem wiele kobiet sięga po napoje z kofeiną w nadziei na poprawę samopoczucia i zastrzyk energii podczas bolesnej miesiączki. Jest to jednak błąd, gdyż substancja ta sprzyja utracie magnezu, a w konsekwencji nasila bolesne skurcze macicy. Zamiast kawy warto wybrać niegazowaną wodę, naturalne soki lub niesłodzone, ziołowe herbaty. Warto wykorzystać leczniczy potencjał ziół – rumianek działa rozkurczająco, melisa uspokaja i rozluźnia, a pokrzywa uzupełnia niedobory żelaza.

Te trzeźwe dni

Lampka wina na rozluźnienie wydaje się idealną receptą na przetrwanie trudnego okresu. Nic bardziej mylnego! Alkohol rozszerza naczynia krwionośne, zwiększając tym samym krwawienie, a ponadto podnosi ciśnienie krwi, może więc nasilać nieprzyjemne objawy u kobiet ze skłonnością do bólu głowy podczas miesiączki. Mitem jest również przeciwbólowe działanie alkoholu. Może przynieść on chwilowe wrażenie ulgi, należy jednak pamiętać, że podczas menstruacji zdolność do metabolizowania alkoholu przez organizm jest obniżona, dlatego narażamy się na powrót dolegliwości o większym natężeniu. Dużo lepszym rozwiązaniem na dolegliwości bólowe jest zażycie niesteroidowych leków przeciwzapalnych, takich jak tabletki z deksketoprofenem.

Soli tylko szczypta

Nadmierne spożycie soli sprzyja zatrzymaniu wody w organizmie, a w efekcie prowadzi do powstawania obrzęków. Nasila to wrażenie opuchnięcia towarzyszące wielu kobietom podczas menstruacji. Paradoksalnie najlepszym sposobem na pozbycie się obrzęków jest odpowiednie nawodnienie organizmu, ponieważ pozwala to na wypłukanie nadmiaru sodu, czyli pierwiastka odpowiedzialnego za powstawanie obrzęków.

Biało, lecz nie mlecznie

Podczas miesiączki warto zadbać o odpowiednią suplementację wapnia, ponieważ poziom tego pierwiastka we krwi spada w pierwszych dniach menstruacji. Pierwiastek ten jest ważnym kofaktorem czynników krzepnięcia, ponadto bierze udział w prawidłowej czynności mięśni gładkich. Najlepszym wyborem są produkty fermentowane, takie jak jogurty, maślanki, kefiry czy zsiadłe mleko. Należy natomiast unikać spożycia nieprzetworzonego mleka, gdyż zawiera ono duże ilości laktozy. Cukier ten jest ciężkostrawny, ze względu na małą aktywność trawiącego go enzymu – laktazy – u osób dorosłych. Sprzyja to wydzielaniu gazów i uczuciu wzdęcia.

A na osłodę…

Tabliczka czekolady? A może pudełko lodów? Słodycze to najczęstszy z kobiecych grzechów dietetycznych popełnianych podczas menstruacji. Niestety, duża ilość cukru zwiększa podatność na infekcje bakteryjne pochwy, a ich ryzyko podczas miesiączki i tak jest podwyższone. Jeżeli nie możesz oprzeć się pokusie, wybierz czekoladę o wysokiej zawartości kakao. Stanowi ona bowiem źródło magnezu, który działa łagodząco na skurcze mięśni i jest niezbędny w procesie prawidłowego krzepnięcia krwi.

Podsumowując, prawidłowa dieta może pomóc Ci złagodzić dolegliwości towarzyszące menstruacji. Pamiętaj, ze każdy organizm jest inny, warto zatem obserwować, które produkty mają na ciebie dobry wpływ, a których powinnaś bezwzględnie unikać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jakich błędów dietetycznych unikać podczas miesiączki?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0