Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jak zdrowo i efektywnie zrzucić wagę?

jabłko

Skuteczne i zdrowe odchudzanie wymaga sporo wysiłku. Niektóre zalecenia dietetyczne wydają się w trudne w realizacji, jednak ich efekty są tego warte. Kluczowe znaczenie ma przestrzeganie ustalonych zasad oraz trwałość w postanowieniach. Jaki schudnąć skutecznie i bez komplikacji zdrowotnych?

Planowanie posiłków

Większość diet opiera się na krótkotrwałym efekcie utraty wody i tkanki mięśniowej. Organizm traci na wadze, ale nie chudnie. Częste stosowanie restrykcyjnych planów żywienia prowadzi do regularnego występowanie efektu jojo. Okresy niejedzenia przyczyniają się do spowolnienia przemiany materii, przez co z czasem przestają przynosić efekty. Zmiana sposobu żywienia powinna być zaplanowana na dłuższy okres czasu. Jeżeli dieta nie nadaje się do praktykowania przez długie miesiące, nie warto brać jej pod uwagę. Należy natomiast odpowiednio planować posiłki. Warto przyzwyczajać organizm do stałych godzin jedzenia, a także regularnie robić listy zakupów i dokładnie określić częstotliwość stołowania. W ten sposób mona znacznie lepiej kontrolować posiłki.

jedzenie

Odpowiednia podaż kalorii

Zdrowe i skuteczne odchudzanie wymaga odpowiedniego dopasowania dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Często popełnianym błędem jest zbyt rygorystyczne podejście do tej kwestii. Nadmierne obcięcie kalorii obniża tempo metabolizmu. Może się również przyczynić do rozpadu tkanki mięśniowej. Następstwem takiej głodówki będzie procentowy wzrost zawartości tkanki tłuszczowej, którą organizm będzie chciał za wszelką cenę zaoszczędzić. Wynika to z działania enzymów, które do prawidłowej pracy wymagają stałej podaży substancji odżywczych. Odpowiadają one z powstawanie białek i wzrost komórek, a także przyspieszają metabolizm. Największą skuteczność redukcji kaloryczności zapewnia przedział 1800-2000 dla mężczyzn i 1300-1500 dla kobiet. Najlepiej zgłosić się do dietetyka z prośba o indywidualne opracowanie podaży kalorycznej.

Regularność jedzenia

Dla zdrowego chudnięcia bardzo ważna jest regularność przyjmowanych posiłków. Najlepiej jadać w równych odstępach co 3-4 godziny. Takie rozwiązanie pozwoli na utrzymanie cukru we krwi na stałym, niskim poziomie. Regularne spożywanie posiłków chroni też przed gwałtownymi skokami insuliny. Hormon ten odpowiada za funkcjonowanie gospodarki węglowodanowej. Bierze również udział w metabolizmie tłuszczy oraz białek. Jego nadmierne wydzielanie się sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Im rzadziej insulina jest pobudzana, tym lepiej dla organizmu.

Rezygnacja ze złych nawyków

Aby zdrowo schudnąć, trzeba zacząć odmawiać sobie rzeczy niekorzystnie wpływających na stan organizmu. Należą do nich wszelkiego rodzaju używki, zwłaszcza alkohol. Lepiej też ograniczyć spożycie produktów mocno przetworzonych. Dotyczy to m.in. gotowych dań do odgrzewania, sklepowych sosów, mixów przypraw czy popularnych zupek chińskich. Warto zmniejszyć spożycie tłuszczy zwierzęcych i cukrów prostych, co z pewnością przyczyni się do zachowania szczupłej sylwetki. Osobną kwestią pozostaje sposób przyrządzania dań. Najgorsze dla zdrowia jest smażenie. Przyczynia się ono do powstawania reaktywnych form tlenu oraz inicjowania mian miażdżycowych. Lepszym rozwiązaniem jest pieczenie, gotowanie i duszenie żywności.

owoce i warzywa

Zróżnicowane i urozmaicone posiłki

W zdrowym i efektywnym chudnięciu duże znaczenie ma urozmaicanie posiłków. Każde danie powinno składać się z białek, tłuszczów i węglowodanów we właściwych proporcjach. Takie rozwiązanie pozwoli na dostarczenie do organizmu optymalnej ilości składników odżywczych. Tłuszcze zmniejszają tempo wchłanialności. Podobnie działa również obecny w produktach roślinnych błonnik. Ważne znaczenie ma tutaj indeks glikemiczny, czyli IG. Parametr ten określa, jak szybko dany produkt podnosi poziom cukru. Im niższe IG, tym lepiej dla odchudzania. Wiele interesujących porad w kwestii efektywnego odchudzania znaleźć można na stronie https://wntt.pl/. Portal poświęcony jest nie tylko tematyce żywieniowej, ale również innym dziedzinom związanym ze zdrowym stylem życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak zdrowo i efektywnie zrzucić wagę?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0