Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Gdzie i po jakiej nawierzchni biegać?

bieganie

W zależności od tego, co sprawia Ci największą frajdę, masz kilka możliwości do wyboru. Oprócz różnic w otoczeniu, różnią się one przede wszystkim nawierzchnią, od której zależy szybkość, przyczepność, amortyzacja, a więc i technika biegu.

Pomysł 1 – bieganie w terenie

Bieganie leśnymi lub parkowymi ścieżkami pozwala na wyciszenie się, o które trudno podczas biegu po mieście, w związku z czym dla mieszkańców dużych miast jest niewątpliwie swego rodzaju odskocznią. Naturalne, zmienne otoczenie sprawia, że trening się nie nudzi. Jednak jeśli zamierzasz biegać po lesie, nie nastawiaj się na szybki bieg – Twoja uwaga musi być skupiona na zmiennym podłożu i przeszkodach, które mogą się tam znaleźć. Po naturalnej powierzchni trudno jest biec przez cały czas takim samym, jednostajnym tempem, dzięki czemu zmienia się praca mięśni i stawów. Zróżnicowane podłoże wymusza stałą czujność i wprowadzanie zmian w ustawieniu stopy lub długości kroku, jeśli jednak jesteś do tego nieprzyzwyczajony, bądź ostrożny – możesz nabawić się kontuzji, np. skręcić kostkę. Używaj również butów z podeszwą przystosowaną do tego typu podłoża, które jest o wiele mniej przyczepne od asfaltu.

Pomysł 2 – na bieżni

Wbrew pozorom, bieg na bieżni znacznie różni się od biegania na świeżym powietrzu. W siłowniach panują warunki przystosowane do ćwiczeń – odpowiednia temperatura i wilgotność, brak oporu powietrza. Podczas treningu organizm mniej się męczy i ma większe możliwości, ponieważ nie musi tracić aż tyle energii na utrzymywanie właściwej temperatury ciała. Jednak bieżnia tylko pozornie ułatwia trening. Niektóre osoby na co dzień biegające w terenie, mają trudności z przystosowaniem kroku do bieżni. Wynika to z tego, że technika biegu jest tutaj nieco inna – inaczej pracują mięśnie stopy. Te różnice powodują, że podczas treningu na bieżni spalasz mniej, ale jest bezpieczniejsze dla Twoich stawów. Zwróć jednak uwagę, że taki trening nie przygotowuje Cię do biegania w terenie, właśnie ze względu na zupełnie różne warunki. Jeśli chcesz trenować do zawodów, powinieneś przenieść się na zewnątrz.

Pomysł 3 – po asfalcie

Jeśli jesteś mieszkańcem miasta, prawdopodobnie bieganie po chodnikach to dla Ciebie najprostsze rozwiązanie. Po takiej nawierzchni biega się łatwo w każdych warunkach – w razie deszczu nie ugrzęźniesz w błocie, nadaje się ona świetnie do długich, równych biegów, jest też bardzo przyczepna. Zazwyczaj chodniki miejskie są dobrze oświetlone, więc możesz biegać właściwie o każdej porze, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy szybciej się ściemnia. W mieście łatwo mierzyć swój czas za pomocą stałych punktów orientacyjnych. Często zawody odbywają się na podobnej nawierzchni, więc taki trening możesz spokojnie potraktować jako przygotowanie. Pamiętaj jednak, że do takich treningów potrzebujesz butów z silną amortyzacją – twarda nawierzchnia może powodować bóle kolan. Jeśli planujesz biegać po zmroku, zaopatrz się również w elementy odblaskowe.

Pomysł 4 – na tartanie

Bieżnie tartanowe charakteryzują się sprężystym podłożem, które jest zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc biegaczowi osiągnąć maksymalną prędkość. Jest to jednak dość twarda nawierzchnia, która nie jest najbezpieczniejsza – można łatwo uszkodzić ścięgna Achillesa. Jeżeli masz w planach bardzo szybki bieg, koniecznie wyposaż się w kolce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Gdzie i po jakiej nawierzchni biegać?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0