Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Jaką dietę stosować, by utrzymać stawy w dobrej kondycji?

Czy odpowiednią dietą można zniwelować ból stawów lub zapobiec ich zniszczeniu w przyszłości? Oczywiście, że tak. Warto jednak, aby stosowanie diety stało się nie tylko środkiem doraźnie poprawiającym stan zdrowia, ale wprowadziło zupełnie nowe nawyki żywieniowe. Jakie więc składniki pokarmowe należy spożywać, aby wzmocnić cały układ kostny?

Białko

To niezbędny element prawidłowego funkcjonowania stawów. Białko buduje chrząstkę stawową oraz inne tkanki i struktury mięśni. Najbardziej wartościowe w diecie jest białko pochodzenia zwierzęcego, znajdujące się m. in. w mięsie wołowym, drobiowym i królika. Ważne jest również białko pochodzenia odzwierzęcego w postaci kefirów, śmietany, jogurtu, twarogu i mleka.

Kolagen

Kolagen najczęściej kojarzony jest z zachowaniem urody a jego zmniejszone wytwarzanie z powstawaniem zmarszczek i późniejszym powstawaniem zmarszczek. Kolagen działa w strukturach tkanki łącznej, dzięki czemu zapewnia stawom odpowiednią elastyczność i amortyzację. Kolagen to element wiązadeł, ścięgien i krążków międzykręgowych. Właściwy poziom kolagenu skutecznie chroni organizm przed zmianami reumatoidalnymi. Dodatkowo obecność witaminy C sprzyja wchłanianiu się kolagenu. Znajduje się on w galaretce, golonce, podrobach i szpiku.

Witamina D

Witamina D powstaje w znacznej ilości w trakcie syntezy skórnej po wpływem promieniowania UVB i dzięki niej możemy pokryć znaczną cześć zapotrzebowania naszego organizmu na tą witaminę. Na produkcję witaminy D ma duży wpływ połażenie geograficzne, pora roku, zachmurzenie. Niska zawartość witaminy D może prowadzić do bóli kości, stawów, a także reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS).

Kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6

Kwasy Omega łagodzą bóle stawów, a także zapobiegają sztywnieniu, ponadto mogą przyczynić się do ograniczenia występowania choroby zwyrodnieniowej stawów. Kwas Omega-3 jest szczególnie korzystny w przypadku osteoporozy, gdyż ułatwia wchłanianie wapnia. Kwas Omega-3 nie tylko odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu mózgu, ale może przyczynić się do redukcji stanów zapalnych stawów, łagodzenia dolegliwości reumatoidalnego zapalenia stawów i innych bóli stawowo-kostnych. Wymienione kwasy znajdują się w rybach, skorupikach, tofu, orzechach, migdałach i oleju rzepakowego. Produkty te należy spożywać co najmniej 2 razy w tygodniu.

Przeciwutleniacze

Witamina C i E – to dwa przeciwutleniacze, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników, które przyspieszają procesy starzenia się i degeneracji tkanek. Pierwszy z nich przyspiesza zrastanie się uszkodzonych fragmentów kości  i stawów. Witamina C wspomaga wchłanianie wapnia jak również bierze również udział w procesie tworzenia kolagenu. Z kolei witamina E działa przeciwzapalnie. Witaminę E znajdziemy w oleju rzepakowym, z orzechów włoskich, a także w warzywach. Witaminę C dostarczymy dzięki cytrusom, porzeczce, kiwi, pietruszce, brokułach i brukselce.

Suplementy diety

Suplementy diety powinny zawierać zbilansowane składniki, w tym makro i mikro elementy, kompleksowo wzmacniające stawy, ale też mięśnie okalające poszczególne fragmenty kośćca. Takim suplementem jest LITOZIN® Activ . Dzięki połączeniu w jednej tabletce składników ważnych dla zdrowia stawów i mięśni wraz z Rosenoidem® – kompleksem składników bioaktywnych wyizolowanych z dzikiej róży i witaminy C, jest wygodnym uzupełnieniem pozostałych składników diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jaką dietę stosować, by utrzymać stawy w dobrej kondycji?

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0