Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta na podwyższony cholesterol

warzywa

Wysoki poziom cholesterolu, zwłaszcza frakcji LDL, określanej jako „zły cholesterol” może prowadzić do tragicznych w skutkach schorzeń, m.in. do miażdżycy i zatorów, które mogą spowodować nawet śmierć pacjenta. Wsparciem przy podejmowaniu walki ze zbyt wysokim cholesterolem będzie odpowiednia dieta.

Podstawy stosowania diety antycholesterolowej

Dieta przy podwyższonym poziomie cholesterolu powinna opierać się na ograniczeniu produktów zawierających duże dawki tzw. złego cholesterolu (LDL), a uzupełniać poziom tzw. dobrego cholesterolu (HDL).

Pamiętajmy, że cholesterol jest substancją występującą naturalnie w organizmie człowieka i pełniącą ważną funkcję w wielu zachodzących w naszym ciele procesach, m.in. przy syntezie witaminy D, kwasów żółciowych, hormonów płciowych, hormonów regulujących przemianę materii oraz glikozydów nasercowych, pobudzających pracę serca. Nie można więc wykluczyć ze swojej krwi całkowicie cholesterolu, ponieważ byłoby poważnym zaburzeniem dla funkcjonowania organizmu.

Dieta obniżająca poziom cholesterolu musi uwzględniać spożywanie przez pacjenta na co dzień produktów zawierających błonnik, kwasy omega-3 oraz cenne dla zdrowia witaminy. Często powodem wysokiego poziomu cholesterolu jest prowadzenie przez pacjenta nieprawidłowej, niezdrowej diety.

Istnieją dwa filary diety przy wysokim poziomie cholesterolu:

  1. Unikanie podwyższających poziom złego cholesterolu produktów.
  2. Wprowadzenie do diety produktów potrafiących obniżyć stężenie złego cholesterolu we krwi.

Dopuszczalne i zakazane produkty w diecie antycholesterolowej

W diecie przeciwdziałającej wysokiemu poziomu cholesterolu nie powinno w ogóle być niezdrowych produktów, wysoko przetworzonych i bardzo tłustych. Należy wykluczyć ze swojej kuchni:

  • tłuszcze zwierzęce, m.in. smalec,
  • czerwone mięso,
  • tłusty żółty ser,
  • tłuste przetwory mleczne,
  • masło,
  • sosy na bazie majonezu i majonez,
  • białe pieczywo,
  • tłuste śmietany,
  • słodycze i produkty cukiernicze z olejem palmowym w składzie.

Do diety trzeba natomiast wprowadzić ryby morskie, które zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega. Poza tym sery białe chude, jasne mięso, np. drobiowe, jogurty naturalne czy biały ser. Potrawy warto przygotowywać na parze lub poprzez gotowanie, a nie smażenie, zwłaszcza w głębokim tłuszczu.

Istnieje wiele produktów, których obecność w diecie pozwoli na obniżenie poziomu tzw. złego cholesterolu. Zalicza się do nich:

  • chude mięso, w tym indyk, królik, cielęcina,
  • chude wędliny drobiowe,
  • ryby morskie,
  • warzywa i owoce bogate w witaminy,
  • czosnek,
  • zielona herbata,
  • jajka,
  • owoce jagodowe,
  • orzechy, migdały,
  • awokado,
  • oliwa z oliwek i olej rzepakowy,
  • miękkie margaryny ze sterolami i stanolami,
  • chudy nabiał.

Za pomocą odpowiednio dobranej diety, ściśle stosowanej przez pacjenta, można skutecznie obniżyć we krwi poziom złego cholesterolu oraz tróglicerydów. Spodziewane efekty pacjent uzyska w ciągu pierwszych 3 miesięcy. To skuteczne wsparcie w terapii w hipercholesterolemii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta na podwyższony cholesterol

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0