Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta karmiącej mamy wcale nie musi być restrykcyjna

matka

Karmienie piersią, choć ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników, ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Pozwala dostarczyć małemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników, a ponadto odgrywa istotną rolę w procesie budowania odporności malucha. Należy jednak pamiętać, że dieta matki karmiącej powinna być odpowiednio zbilansowana, by karmienie przynosiło dziecku korzyść.

Mity na temat diety matki karmiącej

Istnieje wiele mitów dotyczących diety karmiącej matki. Jednym z największych jest przekonanie, że kobieta karmiąca piersią powinna jeść za dwóch. Celem podwójnych posiłków ma być gwarancja prawidłowego odżywienia noworodka. W rzeczywistości wystarczą po prostu odpowiednio zbilansowane posiłki. Ilość nie ma znaczenia, a nadmierne objadanie się, nikomu nie wyjdzie na dobre. Kolejnym znanym mitem jest twierdzenie, że dieta matki karmiącej jest uboga. Nic bardziej mylnego! Kobieta karmiąca piersią powinna jeść wszystko, by nie doprowadzić do niedoborów w organizmie. Od tego zależy bowiem zdrowie jej samej oraz jej dziecka. Komponując posiłki w diecie mamy karmiącej należy oczywiście przestrzegać kilku zasad, ale o tym za chwilę.

O czym powinna pamiętać mama karmiąca piersią?

Mama karmiąca noworodka piersią powinna pamiętać, że jej dieta ma znaczenie dla zdrowia i rozwoju dziecka, dlatego warto ją odpowiednio zbilansować i urozmaicić tak, by zawierała wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Ponadto dieta kobiet karmiących powinna być lekkostrawna i delikatna. Należy zatem odchudzić i nieco zmodyfikować nasze ulubione potrawy. Mama karmiąca powinna pamiętać przede wszystkim o regularnym piciu wody (minimum 1,5l), która jest niezbędna do wytwarzania pokarmu. Ponadto do diety kobiety karmiącej noworodka można włączyć słabą herbatę lub herbatkę z kopru włoskiego, która jest polecana dla mam karmiących piersią. Oczywiście należy pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków. To podstawa każdej zdrowej diety, nie tylko tej dla mam karmiących (sprawdź tutaj).

Co należy wykluczyć z diety matki karmiącej noworodka?

Dieta matki karmiącej noworodka powinna być urozmaicona, jednak istnieją produkty, które należy z niej wykluczyć. Przede wszystkim w diecie kobiety karmiącej nie powinno być potraw tłustych oraz smażonych, które niekorzystanie wpływają na delikatny układ trawienny dziecka. Z diety matki karmiącej piersią noworodka należy również wykluczyć alkohol oraz  kawę, a także mocną herbatę. Dieta karmiącej kobiety nie może opierać się na gotowych, wysoko przetworzonych produktach, które są szkodliwe nie tylko dla dziecka, ale także dla matki.

Przykładowe przepisy dla karmiącej matki

W sieci znajdziemy wiele przepisów dla mam karmiących, dlatego bez problemu skomponujemy codzienny jadłospis. Wybierając dania, pamiętajmy, że codzienna dieta mamy karmiącej noworodka musi być urozmaicona i odpowiednio zbilansowana, dlatego zupa pomidorowa pięć razy w tygodniu nie jest najlepszym rozwiązaniem. Poniżej przedstawiamy przykładowe przepisy dla kobiet karmiących piersią.

Zupa jarzynowa

Przygotuj bulion ze świeżych warzyw i chudego mięsa (np. skrzydełko lub udko z kurczaka). Nie doprawiaj zbyt mocno. Następnie dodaj warzywa pokrojone w kostkę (np. marchew, pietruszka, seler, ziemniaki) i gotuj, aż będą miękkie. Możesz dodać kaszę, np. pęczak. Jeśli lubisz, możesz zabielić zupę.

Kopytka ze szpinakiem

Ugotuj pięć ziemniaków i wystudź je. Następnie przeciśnij przez praskę do ziemniaków, dodaj dwa jaja, dwie szklanki mąki pszennej i szklankę duszonego szpinaku (odsączonego). Wymieszaj wszystko dokładnie, dopraw solą, pieprzem i oregano, a następnie zagnieć ciasto. Uformuj wałek z ciasta i pokrój na małe kawałki. Kopytka ugotuj w osolonej wodzie. Podawaj ciepłe, okraszone masłem lub z surówką.

Pieczony łosoś z ziemniakami

Kawałek świeżego łososia skrop oliwą z oliwek i dopraw solą oraz pieprzem. Całość zawiń w folię aluminiową i piecz w piekarniku ok. 20-30 minut. Podawaj z ziemniakami z wody posypanymi koperkiem. Możesz przygotować ulubiona surówkę lub warzywa gotowane na parze.

Karmiąc piersią należy po prostu zdrowo się odżywiać. Dieta matki karmiącej piersią powinna być zatem zbilansowana i powinna uwzględniać potrzeby dziecko. Komponując posiłki trzeba pamiętać o dostarczaniu sobie (i dziecku) wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Rzeczywiście niektóre produkty mogą uczulać maluszka, dlatego lepiej je ograniczyć i nie ryzykować wystąpienia reakcji alergicznej. Ponadto warto śledzić zachowanie dziecka po każdym karmieniu piersią. Jego zachowanie i samopoczucie są w dużej mierze uzależnione od diety mamy. Jeśli dziecko czuje się dobrze, nie trzeba się martwić. Jeśli natomiast u noworodka pojawiła się reakcja alergiczna lub inne dolegliwości na tle pokarmowym, koniecznie trzeba przeanalizować spożyte pokarmy i zastanowić się, który składnik mógł wywołać dolegliwości. Czasami nie jest to łatwe, jednak należy próbować. Przede wszystkim warto zwrócić się do lekarza, który na pewno udzieli cennej rady.

Więcej o diecie podczas karmienia piersią.

1 komentarz
  1. Monia napisał(a):

    Jasne, że nie musi być! Musi być tylko zbilansowana, tak, żeby nie zaszkodziła maluchowi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta karmiącej mamy wcale nie musi być restrykcyjna

Artykuł przeczytasz w: 3 min
1