Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta cukrzycowa

Dieta cukrzycowa

Dieta cukrzyka jest ważnym elementem leczenia tej choroby. To dzięki właściwemu odżywianiu utrzymujemy korzystny poziom tłuszczów i glukozy we krwi oraz właściwe ciśnienie tętnicze. Dieta cukrzycowa obniża ryzyko powikłań cukrzycowych i zmniejsza ryzyko chorób naczyniowych. Co prawda cukrzycy przyjmą specjalne leki obniżające cukier we krwi, to jednak właściwa, niskokaloryczna dieta może zdziałać wiele dobrego. Nie oznacza to wcale, że cukrzycy będą musieli zrezygnować ze smacznej kuchni. Dieta w cukrzycy może być smaczna i bogata, musimy tylko zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad.

Po pierwsze musimy tak skomponować posiłki, aby uwzględniały indywidualne zapotrzebowanie żywieniowe. To sprawi, że będziesz uwzględniać zalecenia dietetyka. Specjalista dobierze menu pod kątem płci, wieku, wagi, a przede wszystkim innych współistniejących chorób i przyjmowanych leków. Osoby z nadmiarowymi kilogramami będą musiały w pierwszej kolejności zrzucić nadmiarową masę ciała.

Jadłospis w diecie cukrzycowej

Posiłki muszą przyjmowane być regularnie 4-5 razy w ciągu dnia (dla cukrzycy typu 1 do siedmiu posiłków) i bezwzględnie muszą pokrywać zapotrzebowanie odżywcze, w tym na minerały i witaminy. Unikaj jak ognia alkoholu i słodyczy, ponieważ powodują wzrost stężenia glukozy! Ogranicz również spożycie soli kuchennej do 6g na dobę.  Dieta cukrzycowa wbrew pozorom nie jest skomplikowana.

Węglowodany

Nie mogą to być byle jakie węglowodany. W diecie cukrzycowej bardzo istotne są rodzaje przyjmowanych węglowodanów. Podstawą jest zrezygnowanie z węglowodanów prostych (cukrów) na rzecz tych złożonych, np.:

– ciemne pieczywo

– płatki owsiane

– makarony razowe i al dente

– kasze

– brązowy ryż

Produkty te działają dobroczynnie na pracę układu trawiennego oraz regulują gospodarkę lipidową w organizmie, obniżając poziom cholesterolu.

Indeks glikemiczny węglowodanów

Bardzo ważnym czynnikiem wyboru składników diety cukrzycowej jest indeks glikemiczny węglowodanów. Warto wybierać produkty o możliwie jak najniższym wskaźniku glikemicznym. Jest to ważne z gdyż węglowodany powodują nagły skok glukozy we krwi, co przekłada się na wyrzut insuliny do organizmu oraz spadek glukozy we krwi. To z kolei przekłada się na uczucie głodu, co może spowodować niekontrolowane podjadanie. Produkty o niskim indeksie glikemicznym dają większe uczucie sytości, przy jednoczesnym niewielkim wydzielaniu insuliny. Istnieją badanie udowadniające, że dieta oparta na indeksie glikemicznym poprawia insulinowrażliwość.

Tłuszcze

Warto tutaj ograniczyć przede wszystkim tłuszcze zwierzęce, zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, gdyż podnoszą poziom cholesterolu we krwi. Zrezygnuj z masła, śmietany, smalcu, tłustych serów, ale również z pasztetów, parówek czy boczku.

Natomiast polecane są: różnego rodzaju ryby morskie, orzechy oraz oleje: słonecznikowy, sojowy, kukurydziany. Zawierają sporo kwasów tłuszczowych nienasyconych, które korzystnie wpływają  na układ krążenia, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu i narządu wzroku. Obniżają ponadto podatność na depresje oraz wzmacniają układ odpornościowy.

Białko

Idealnym źródłem białka w diecie dla cukrzyka jest chude mięso i wędliny oraz niskotłuszczowy nabiał. Dobrym wyborem będzie również sięgnąć po rośliny strączkowe jak soja czy fasola, które również zawierają sporo dobrego jakościowo białka roślinnego. Poza dużą ilością białka, są cennym źródłem witamin z grupy B oraz składników mineralnych jak wapń, żelazo i fosfor.

Przygotowywanie posiłków

Najlepszą metody przygotowywania posiłków jest gotowanie i duszenie, a nie smażenie. Możesz również piec potrawy w piekarniku, ale tylko bez dodatku tłuszczu, np. w folii. Postaraj się nie rozgotowywać zwłaszcza warzyw, gdyż tracą wówczas swoje dobroczynne witaminy. Jeśli chodzi o owoce staraj się nie przesadzać z ich ilością, gdyż większość z nich, mimo iż jest przepyszna to posiada wysoki indeks glikemiczny. I pamiętaj im bardzo dojrzały owoc tym większy indeks glikemiczny posiada! Najlepszym wyborem będzie sięgnąć po mniej słodkie owoce jak: truskawki, cytryny, wiśnie czy arbuzy.

2 komentarze
  1. Aurelia napisał(a):

    Świetny poradnik! Czegoś takiego właśnie szukałam 🙂 Dzięki!

  2. cmd napisał(a):

    Polecany w artykule jako zdrowy dla cukrzyków arbuz ma wysoki indeks glikemiczny (IG 75). Należy również uważać z gotowanymi warzywami, np. gotowana marchew czy bób mają IG 80.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta cukrzycowa

Artykuł przeczytasz w: 3 min
2